(trådstarter)
   #21
 5,111     Sørnorge     0
Når du sier at innfestinga med grønne piler er løs.. Vil det si at du kan dra bolten rundt i hullet? Det er ikke alle bærebruer det er mulig å bytte kule på uten å ta den ut og borre løs selve kuleinfestningen.. Personlig ender jeg som regel opp med ny bærebro / Casterstag når jeg skal bytte slike ting, siden foringene påde også ofte er overmodne for bytte. De koster også sjelden mere en 1000 kr, og det syns jeg er billig, mot å måtte reise på verksted.. Dessuten gjør slarkete bærebro foringer til at bilen blir mere upresis i styringa, og kan også føre til osilering/risting ved bremsing.. Så bytt gjerne begge sider når du først er i gang...

Er problemet at kula blir presset opp i navet, og at du ikke klarer å få lirket den ut, så er jo evt. ett lite spett noe som kan benyttes med litt kirurgisk presisjon....

Hvaslags bil er dette? Ser det er mcpherson..


Hvis jeg jekker opp bilen kan jeg dra ned armen/brua (med de røde pilene) og bolten kommer nesten ut på nedsiden. Den vil komme helt ut om jeg jekker opp bremseskiva.

Det er en primera 2004. Den var egentlig tenkt å tiltre rollen som delebil fra nyttår pga verkstedestimert 30.000 å fikse, men så fikk jeg det for meg at det kunne være lærerikt å prøve å fikse litt. Selvfiksingen har gått så bra at jeg har tenkt å spandere enda en eu-kontroll på den, men den skal ikke få noen dypdykk i lommeboka. Dvs at jeg ikke tenker å bytte deler som vil holde de neste 30.000km.

   #23
 3,704     Ringerike     0
Ser bilde nå så hadde jeg tatt av bremse skive og hamret inn en skillegaffel rett inn så du får sprengkreftene på de solide delene. I tillegg varmet opp med en liten "skismørevarmer/gassvarmer".
Signatur
  (trådstarter)
   #24
 5,111     Sørnorge     0
Hva skal man sette sprengkreftene mot? Det eneste motholdet jeg kan se for meg er å klemme på undersiden av brua, og evt tyngden av bilen, som åpenbart ikke er nok. Jeg tenker jeg setter det hele sammen igjen og håper jeg ikke har ødelagt leddet mer enn at det går an å kjøre et par uker. (Det er hull i gummien, men ellers tror jeg leddet er som det var.)
Jeg tenker jeg tar en titt på kuleverktøyet til biltema (som er utsolgt lokalt). Ser det lovende ut gir jeg det et forsøk, hvis ikke får jobben settes bort til noen med velutstyrt garasje.
   #25
 909     Hordaland     0
Denne låseringen din er trolig der for å holde gummibeskyttelsen fast over hele leddet, og ikke for å holde bærekulen fast.
  (trådstarter)
   #26
 5,111     Sørnorge     0
gummien har egen ring i tillegg til den som er større enn hullet kula sitter i. Slik er det i alle fall på den nye kula. Den gamle ligner veldig.
   #27
 365     Drammen     0
Kula ser slik ut i demontert tilstand:

http://www.skruvat.no/B%C3%A6rekule-P108362.aspx


Eventuelt: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Chassisdeler/For--og-bakstilling/Kulebolt/KULEBOLT-NISSAN-72315/

Jeg har aldri sett/hørt om noen som får presset ut bærekula sittende i bærearmen. Har også greid å ødelegge et par bærearmer når jeg skal presse ut disse i verkstedpresse, fordi bærearmen er ganske tynn og det er vanskelig å få bygd opp et vinkelrett mothold når du presser, så da har jeg bøyd bærearmen.

   #30
 682     0
Wishbone.
Nye bærearmer til primera koster ca 4500,- hos Nissan.. Helt sikkert mindre i utlandet.
Du må se på tysk og engelsk ebay, primera (g20) finnes ikke som p12 i us and a..