1,511    34    0  

Bil: Motorvarmer

 12     Fredrikstad     0
Kjører en 2004 Skoda med disel. Som mange andre her på forumet sliter jeg litt med kulda. Eller for å si det sånn: bilen sliter.

20 minusgrader gjør at det tar veldig lang tid før motoren og etter hvert kupeen blir varm.

Er det noen som har erfaringer med å innstalere motorvarmer i bilen?
Hvor mye koster det? Er det kun Defa Warmup som er ok?

-Frossen østlending

   #1
 3,997     Oppland     0
Motorvarmer på diesel er igrunn en nødvendighet i norge.
Hadde det på den på den forrige dieselbilen og det var herlig :)

Jeg monterte den selv, men det krever at du har tilgang på spesialverktøy til å plukke ut en frostplugg.
Ellers mener jeg de skulle ha 1500-2000 for å installere på verksted, ink. varmeren.

Men må jo huske på å koble bilen til og fra i god tid før du skal bruke den.
Evt. timer, men om du ikke vet om du kommer til å bruke bilen neste morgen, så svir du jo av mye energi på ingenting.
   #2
 5,410     Langhus     0
Hvis bilen har tilleggvarmer kan du legge litt mer penger enn for et defa-anlegg på bordet bruke tilleggsvarmeren som dieseldrevet motor/kupe-varmer (som da også fungerer uten at du har tilgang på 220V)
Kan også montere dieseldrevet varmer hvis du ikke har tilleggsvarmeren, men da er kostnaden igjen høyere.

http://www.autoutrustning.no på Ulven i Oslo er flinke på slike løsninger.
Signatur
   #3
 543     Asker     0
Jeg monterte den selv, men det krever at du har tilgang på spesialverktøy til å plukke ut en frostplugg.
Ellers mener jeg de skulle ha 1500-2000 for å installere på verksted, ink. varmeren.


Vil gjerne vite hvilket verksted som har denne prisen  ;)

Defa varmer koster i butikk ca 1500-1900,- avhengig av type ( bil/motor) og de verkstedene jeg sjekket idag brukte ca 2 timer på dette. Blir da ca 1000 - 1600,- avhengig av timeprisen til verkstedet som brukes.

Kjører selv en dieselpurke. Intet problem med starting og slikt, men selv etter 40 minutters køkjøring, så er ikke motoren mer enn nærmere 70 grader og kupeen blir bare litt lunk :-\
Signatur
   #4
 3,997     Oppland     0
Ikke verksted, men den lokale Statoil stasjonen.
De tar på seg mye slikt arbeide.

Mener jeg betalte 7-800kr for varmeren med kabel, til Volvo V40, det var i allefall under 1000lappen.
Men det var i 2005, men prisene har vel ikke steget sååå mye.
   #5
 22,342     Akershus     0

Kjører selv en dieselpurke. Intet problem med starting og slikt, men selv etter 40 minutters køkjøring, så er ikke motoren mer enn nærmere 70 grader og kupeen blir bare litt lunk :-\
Hvis du kjører mot Drammen blir det varmere ;)

Min bil har en 1,9 TDI motor og jeg synes den varmer greit, selv i kø.
   #6
 5,410     Langhus     0
konebilen, Sharan 1,9 TDI der gikk tempmåleren "av skalaen" (<50 grader) i bakken ned mot Nybergsund (Trysil) i -24. Temperaturen inne i bilen (etter 3 timers kjøring) var heller "moderat" når det passerte -22 og i -24 direkte kjølig (for kaldt til å kjøre uten noe på hendene)
Signatur
   #7
 744     Verdens navle     0
Dieselfyrt Webasto er tingen, og er vel nå ganske så vanlig på nye dieselbiler i Norge. Den varmer kjølevannet under kjøring når det trengs, f. eks. i nedoverbakker når man slipper gasspedalen helt. Da kuttes dieseltilførselen til motoren, og den blir fort kald.

På min bil kan Webastoen også varme motor og kupe når bilen er parkert. Ganske hendig.
Signatur

   #8
 3,997     Oppland     0
Stor fordel å dekke til grillen på dieselbiler, da kommer varmen mye raskere.
Om man ikke vil bruke aluminiumsfolie eller andre "gjør det selv" produkter, så kan ditt lokale verksted skaffe originale deksel for å dekke til grillen.

Gjelder sikkert ikke alle bilmodeller, men en del i allefall.
   #9
 5,112     Troms     0
Kan anbefale en Eberspracher dieseldrevet varmer med fjernkontroll. Da har du alltid kupevarmer og motorvarmer med deg og trenger ikke egen ledning for å drifte. Med fjernkontroll kan du også forhåndsprogrammere varmeren i 3 tidsperioder fra huset, evt fjernstarte dieselvarmeren fra kontorvinduet inntil 100 meter unna. Eneste er at du lader batteriet et par ganger i mnd hvis du ikke kjører lange turer slik at det får tid til å hente seg inn igjen. Bør også montere et kraftigere bilbatteri på helst 85A, det gjør at du har mer reserve å gå på i veldig kalde perioder.
Bruker vår i minus 26 i 40 minutters drift uten problemer 2 ganger om dagen. Lader batteriet 1 gang pr uke i kuldesjokkperioder.

Bør også montere egen bryter for å slå av den automatiske startfunksjonen for kortere kjøreturer hvor dieselpumpen ikke får "tømt seg" mellom hver start og stopp. Normalt starter den automatisk når utetempen er under +5 grader for å oppnå varmere bil ved kjøring.

Du kan da slå den på eksvis under køkjøring eller ved lengre stopp for å få varme i bilens kupè. Det er jo ofte at moderne dieselbiler er så effektive at de produserer ikke noe varme ved tomgang eller på kortere kjøreturer.

Både Eberspracher og Webasto har identiske systemer med samme funksjonalitet. Har Eberspracher selv og den er jeg svært godt fornøyd med.
Signatur
   #10
 5,568     0
Ikke akkurat svar på opprinnelig spørsmål, men kanskje greit når noen søker seg inn hit senere:

Ikke kjøp dieselbil uten dieseldrevet motorvarmer! Jeg satte dette som absolutt krav når jeg kjøpte ny før jul, og det er jeg glad for. Til tross for at 2 selgere forsøkte å overbevise meg om at det ikke var nødvendig (de hadde ingen med montert dieseldrevet varmer på lager akkurat da, og fryktet vel salget) (som de mistet).

Jeg har tidsinnstilling på varmeren, og kan velge mellom varm bil på et gitt klokkeslett og dato eller kombinasjoner i kalender som "hver mandag, tirsdag og torsdag kl 07.00 + onsdag og lørdag kl 10.00".

Nå når det til og med kryper ned mot -20 grader her i Bergensområdet er den god å ha, men jeg bruker den også når det er plussgrader. Det sparer både motor og dieselforbruk.