Ikke kjøp dieselbil uten dieseldrevet motorvarmer! Jeg satte dette som absolutt krav når jeg kjøpte ny før jul, og det er jeg glad for. Til tross for at 2 selgere forsøkte å overbevise meg om at det ikke var nødvendig (de hadde ingen med montert dieseldrevet varmer på lager akkurat da, og fryktet vel salget) (som de mistet).
Oooog, hvorfor er det bare dieseldrevet motorvarmer som duger?
Vi har 2 sykebiler med vanlige motorvarmere, de står ute nå i -36 og har ingen problemer med å starte eller bli varme, akkurat som V40en jeg hadde. Vi har også en med webasto, men den må vi være veldig påpasselige med å bruke. Stopper vi bilen uten å koble bilen til strøm så bruker webastoen strømmen på veldig kort tid.
Får timer til vanlig defa warmup motorvarmer også, til en mye lavere pris. En annen ting er jo å bruke webasto om bilen står i uoppvarmet garasje, det er jo heller ikke særlig lurt.
Ikke kjøp dieselbil uten dieseldrevet motorvarmer! Jeg satte dette som absolutt krav når jeg kjøpte ny før jul, og det er jeg glad for. Til tross for at 2 selgere forsøkte å overbevise meg om at det ikke var nødvendig (de hadde ingen med montert dieseldrevet varmer på lager akkurat da, og fryktet vel salget) (som de mistet).
Oooog, hvorfor er det bare dieseldrevet motorvarmer som duger?
Det er ikke alltid man har stikkontakt tilgjengelig. For en ambulanse blir det jo annerledes, de parkeres vel ikke hvor som helst i lengre tid. For min del er det viktig å kunne forvarme bilen om morgenen (jeg har ingen garasje, eller strøm i nærheten av bilen), etter jobb, hvis jeg er på besøk hos noen etc..
Men selvsagt fungerer elektrisk motorvarmer like bra. Poenget er jo at bilen forvarmes før motoren starter, så man slipper kaldstart og ekstra slitasje + dieselforbruk.
Er nok en grunn til at samtlige av Forsvarets grønne feltbiler har webasto dieselvarmer....ikke flust med stikkontakter i skauen, samt at å holde seg varm er faktisk ikke så verst når man er i skogen også ;)
Britax: Kjøp nytt batteri på 85-95A så er du kvitt problemet på ambulansen din med webastoen, høres ut som batteriet der er slitent og bør skiftes. Kanskje det ikke lader bra heller. Finner du kjapt ut med en Fluke.
... Oooog, hvorfor er det bare dieseldrevet motorvarmer som duger?
Vi har 2 sykebiler med vanlige motorvarmere, de står ute nå i -36 og har ingen problemer med å starte eller bli varme, akkurat som V40en jeg hadde. Vi har også en med webasto, men den må vi være veldig påpasselige med å bruke. Stopper vi bilen uten å koble bilen til strøm så bruker webastoen strømmen på veldig kort tid.
Får timer til vanlig defa warmup motorvarmer også, til en mye lavere pris. En annen ting er jo å bruke webasto om bilen står i uoppvarmet garasje, det er jo heller ikke særlig lurt.
Et poeng med dieselfyrte varmere er at de også trer i funksjon mens man kjører: Får motoren raskt opp i driftstemperatur etter start, og gir tilleggsvarme under kjøring, for å holde motoren driftsvarm og sørge for varme i varmeapparatet. Moderne dieselmotorer er så effektive at de i kulda sliter med å holde en god driftstemperatur selv på lange turer.
Er nok en grunn til at samtlige av Forsvarets grønne feltbiler har webasto dieselvarmer....ikke flust med stikkontakter i skauen, samt at å holde seg varm er faktisk ikke så verst når man er i skogen også ;)
Britax: Kjøp nytt batteri på 85-95A så er du kvitt problemet på ambulansen din med webastoen, høres ut som batteriet der er slitent og bør skiftes. Kanskje det ikke lader bra heller. Finner du kjapt ut med en Fluke.
Kan love deg at det ikke er batteriet det står på. Vi har 2 batterier som alltid er fulladet, med ladestatus etc. Men vi har noe mer utstyr som trekker strøm også. Men å la webastoen gå uten at bilene er tilkoblet strøm eller går på tomgang gjør vi ikke lenger, har flere tilfeller hvor bilen ikke ville starte igjen.
da er det jo ikke webasto eller tilsv som er et mindre egnet produkt, men heller ambjulansene som ikke er egnet til å ha dette montert for bruk uten å ha strøm tilkoblet. Er sikkert masse annet som trekker strøm i en ambulanse, men merkelig at dette er avhengig av bilbatteriet/batteriene og ikke har egen batteribank med batterilader tilkoblet. Skulle tro beredskap var viktig for en ambulanse, og ikke antall bilbatterier...
Lekehusbloggen min
Terassebyggebloggen
260m2 bta trehus etter TEK07, Thermia Optimum G2 8kw i serie med 200ltr OZO Super. 180m energihull. Roth vannbåren varme.
Oooog, hvorfor er det bare dieseldrevet motorvarmer som duger?
Vi har 2 sykebiler med vanlige motorvarmere, de står ute nå i -36 og har ingen problemer med å starte eller bli varme, akkurat som V40en jeg hadde.
Vi har også en med webasto, men den må vi være veldig påpasselige med å bruke.
Stopper vi bilen uten å koble bilen til strøm så bruker webastoen strømmen på veldig kort tid.
Får timer til vanlig defa warmup motorvarmer også, til en mye lavere pris.
En annen ting er jo å bruke webasto om bilen står i uoppvarmet garasje, det er jo heller ikke særlig lurt.
Det er ikke alltid man har stikkontakt tilgjengelig. For en ambulanse blir det jo annerledes, de parkeres vel ikke hvor som helst i lengre tid. For min del er det viktig å kunne forvarme bilen om morgenen (jeg har ingen garasje, eller strøm i nærheten av bilen), etter jobb, hvis jeg er på besøk hos noen etc..
Men selvsagt fungerer elektrisk motorvarmer like bra. Poenget er jo at bilen forvarmes før motoren starter, så man slipper kaldstart og ekstra slitasje + dieselforbruk.
Britax: Kjøp nytt batteri på 85-95A så er du kvitt problemet på ambulansen din med webastoen, høres ut som batteriet der er slitent og bør skiftes. Kanskje det ikke lader bra heller. Finner du kjapt ut med en Fluke.
Lekehusbloggen min
Terassebyggebloggen
260m2 bta trehus etter TEK07, Thermia Optimum G2 8kw i serie med 200ltr OZO Super. 180m energihull. Roth vannbåren varme.
Et poeng med dieselfyrte varmere er at de også trer i funksjon mens man kjører: Får motoren raskt opp i driftstemperatur etter start, og gir tilleggsvarme under kjøring, for å holde motoren driftsvarm og sørge for varme i varmeapparatet. Moderne dieselmotorer er så effektive at de i kulda sliter med å holde en god driftstemperatur selv på lange turer.
Kan love deg at det ikke er batteriet det står på.
Vi har 2 batterier som alltid er fulladet, med ladestatus etc.
Men vi har noe mer utstyr som trekker strøm også.
Men å la webastoen gå uten at bilene er tilkoblet strøm eller går på tomgang gjør vi ikke lenger, har flere tilfeller hvor bilen ikke ville starte igjen.
Lekehusbloggen min
Terassebyggebloggen
260m2 bta trehus etter TEK07, Thermia Optimum G2 8kw i serie med 200ltr OZO Super. 180m energihull. Roth vannbåren varme.
For en som ikke har peil, hvorfor kan man kun ha webasto i dieselbiler?
Lekehusbloggen min
Terassebyggebloggen
260m2 bta trehus etter TEK07, Thermia Optimum G2 8kw i serie med 200ltr OZO Super. 180m energihull. Roth vannbåren varme.