Etter å ha googlet endel, så ser det ut til at ikke jeg er den eneste med bil som har for lav ladespenning. Som Einar også nevnte.
Fant en artikkel om at pga surr med leverandører osv, så får norske biler samme utstyr som andre land der kjørelys ikke er påbudt om dagen. Når man i tillegg tar med spenningsfall og temperatur, så er man fort lavere enn det burde være. Virket som om en grei løsning kunne være å øke tverrsnitt frem til batteriet.
Likevel virker det som om 13,5v er noe lavt. Har ikke fått sjekket ved høyere turtall ennå.
Batteriet mitt har nok dårlig kapasitet etter å ha blitt ladet med lav spenning. Bilen er i tillegg utsatt for mye småkjøring, uhemmet bruk av stereo og aircondition.
Men stusser over at bilen starter på andre forsøk, jeg trodde den bare ville dø ut. Altså trodde jeg det var mindre sannsynlig å starte bilen på andre forsøk enn første.
Det med regulatorer har vært et tema i mange år. Regulatorer med høyere spenning har vært en del av "Nordisk" pakke. Jeg har tatt vare på en del dynamoer fra Bosch (kan ikke kalle det generator da ingen vet hva det er ) De ser ut til å komme med forskjellige regulatorer. Noen på 13,? volt og noen på 14,? volt. Dette med høy ladespenning er viktig når man har varmetråder i vindu/speil og varmeseter. De greiene tapper batteriet fort.
13,5V ladespenning i bilen blir som om du skulle koblet opp 150V anlegg hjemme hos folk. Det er ALT for lavt.
Optimal ladespenning varierer mye, både pga. temperatur og kjøremønster. Ved +20C er 14,4V fint.
Hvis du kjører rundt med mye småkjøring vinterstid er ca. 14,8-15V fint.
Problemet er at å lade batteriet opp til ca. 80% er lett, og krever ikke allverden spenning, men å få det opp til 90-100% krever mye høyere spenning. Har du en regulator tilpasset småkjøring vinterstid med vifter, varmeseter, varmetråder og sånt, så risikerer du å koke batteriet hvis du tar en langtur sommerstid.
Måle på tomgang er ikke noe poeng. De fleste biler krever noe høyere turtall for å lade ordentlig. Min gamle mercedes turbodiesel har tomgang på 650 og lader fullt ved 8-900 omtrent. Sett på varmeseter, varmetråder, vifte på fullt og ellers alt du kan finne av strømforbrukere. Gi litt gass og mål spenningen da.
Batteriet vil sulfatere så lenge det ikke er 100% ladet. Jo mindre ladet, jo fortere sulfaterer det. Under 50% bør det aldri tømmes uten å lades skikkelig opp med en gang. Hvis det ikke lades over 80%, så har du altså ca. 30% av batterikapasiteten tilgjengelig. Med et 60Ah batteri kan du altså utnytte 18.
En kaldstart tar ikke så mye strøm i Ah, men krever at batteriet greier å levere mange A en veldig kort stund. Det greier det ikke hvis det er sulfatert og dårlig ladet.
Det sies gjerne at et batteri har normal levetid på rundt 3 år. Med skikkelig lading er det ikke noe i veien for å ha det i minst 15.
Temperaturkompenserte laderegulatorer er på ingen måte noe nytt. Jeg har målt møkka... eh... japsebiler der ladespenningen har vært høyere ved kald temperatur enn ved varm. Ladac har vel også holdt på med sånt en stund.
Det sitter en regulator i dynamoen som regulerer spenningen. På min bil kan den lett byttes ut for å justere ladespenningen. På japsene jeg hadde tidligere var det verre. Der må man finne regulatoren og koble en diode i serie. Det vil lure den til å tro at den leverer ca. 0,7 V lavere spenning. Derved vil den guffe opp ca. 0,7V.
Signatur
Prøver å gjøre det skikkelig med en gang. Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Det er mange faktorer som bestemmer ladespenningen og det er ikke mulig å å se om en dymamo er def bare ved å måle ladespenningen. Man får ikke riktig måleresultat hvis batteriet er def og så ser jeg noen som foreslår å bruke ladespenning på over 15v .Da tar man fort knekken på bilbatteriet som bare er på 12v
Det er mange faktorer som bestemmer ladespenningen og det er ikke mulig å å se om en dymamo er def bare ved å måle ladespenningen. Man får ikke riktig måleresultat hvis batteriet er def og så ser jeg noen som foreslår å bruke ladespenning på over 15v .Da tar man fort knekken på bilbatteriet som bare er på 12v
Kjører man lange turer med 15V ladespenning, vil batteriet koke tørt ganske fort. Hvis bilen utelukkende brukes til småkjøring kan man fint ha ladespenning opp mot såpass. Det er målt uten belastning, så det vil synke når man fyrer opp alt som tar strøm.
Batteriet er forresten ikke 12,0V Fulladet skal det være 12,68 hvis jeg husker rett. Like etter kjøring kan det være høyere, men det skal synke ned mot noe sånt når det er i god stand. 13,6V er en "safe" spenning der batteriet aldri vil overlades og begynne å koke selv om det står koblet til i månedsvis.
Prøv å koble til en smart batterilader og se utviklingen i spenning. Min C-tek setter på max strøm, 7A inntil den når 14,4V (C-tek mener det da er ca. 80% fulladet). Deretter står den med konstant 14,4V inntil strømmen ramler under en viss antall A (husker ikke). Fra 80% til 100% tar mange timer. Ved temperaturer under 0C skal vinterstilling benyttes, da er det først når den når 14,7V at batteriet anses som 80% fullt. Deretter står den flere timer med konstant 14,7V før det anses som fulladet. Dette kunne helt safe vært økt til 15V hvis det var begrenset til bare 15-60 minutter av gangen.
C-tek garanterer at batteriet ikke vil gasse med demmes ladere.
Signatur
Prøver å gjøre det skikkelig med en gang. Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
mål spenninga på sjølve generatoren, veldig vanlig at japsebilar har spenningsfall på opptil 1 volt mellom generator og batteri, pga. tynne ledningar og dårlige kontakter.
Dersom det er tilfelle, er dette lett og utbedre og du har fått ein "ny" bil.
Men en kamerat skrudde opp proppene og konstanterte at det var lite syre på batteriet. Jeg burde fylle på med batterivann opp til merket i cellene.
Og du har et nytt batteri stående? Hva venter du på?
Det du målte tyder på at regulatoren virker. Og ettersom den gir 13,6V også ved sterk belastning ville jeg friskmeldt generator og regulator.
Glem de høye ladespenningene som er nevnt ovenfor. Noen av dem er på tok for høye. For lav ladespenning gir lavere kapastitet og sulfatering på negative polplater, for høy ladespenning gir erosjon av positive polplater. En intelligent lader kan (og bør) bruke høyere spenninger, men da er tidsbegrensning også en forutsetning. Så de er høyst teoretiske ifb.m. regulatoren i en vanlig bil. 15V! Ouchh! De fleste blyakkumulatorer begynner å gasse ved 14,20-14,25V om de ikke er forseglede (SLA) eller ladetid/temperatur overvåkes nøye.
Når du finner et gammelt batteri med for lite syre så er det eieren som må repareres, ikke bilen. Jeg vet ikke om det er deg eller tidligere eier. Men om det er deg, så husk også å sjekke om peilepinnnen er lang nok! Det kan bli dyrere enn enn mange batterier om den ikke er det!
Signatur
Det er ikke noe som er umulig. Det er bare en mulighet til å lære noe nytt.
Har fagbrev som bilmekaniker også og, dårlig kontakt kan forårsake spenningsfall. Sopp jeg tror kanskje det er børstene som er slitt . Det er riktig at batteriet er på 12.6 v, men å manipulere dynamoen til lade mere en 15v er ikke bra .Har selv hat en opel astra og den fikk for høy ladespenning og hva sjedde jo to dynamoer og to batterier ble ødlagt. Det som skjer da er at batteriet ikke tåler høy spenning over tid og da blir batteriet ødlagt. Og da batteriet blir ødlagt fungerer det ikke som en buffer for dynamoen og da kan dynamoen plustlig gi 150v og da går den dundas . Har aldrig opplevd problem med japsebiler ikke har gitt høy nok ladespenning. Og ser at noen vil manipulere slik at dynamoen gir høyere ladespenning det er ikke det smarteste man kan gjøre .Skal man ha høyere ladespenning er det bedre å skifte regulatoren med en som har høyere ladespenning. Det som lader et batteri er strømstyrken ikke spenningen. Ja man må ha en hvis spenning for at batteriet skal ta i mot strøm men det er ampstyrken som avgjør hvor fort batteriet blir ladet fullt. Det er mange som får problemer på vinterstid p.g.a at de har småkjøring ,da klarer ikke dynamoen å lade opp batteriet fullt . Da er det å anbefale å montere en warmup pakke og da kan være garantert start uansett hvor kaldt det er
Fant en artikkel om at pga surr med leverandører osv, så får norske biler samme utstyr som andre land der kjørelys ikke er påbudt om dagen. Når man i tillegg tar med spenningsfall og temperatur, så er man fort lavere enn det burde være. Virket som om en grei løsning kunne være å øke tverrsnitt frem til batteriet.
Likevel virker det som om 13,5v er noe lavt. Har ikke fått sjekket ved høyere turtall ennå.
Batteriet mitt har nok dårlig kapasitet etter å ha blitt ladet med lav spenning. Bilen er i tillegg utsatt for mye småkjøring, uhemmet bruk av stereo og aircondition.
Men stusser over at bilen starter på andre forsøk, jeg trodde den bare ville dø ut. Altså trodde jeg det var mindre sannsynlig å starte bilen på andre forsøk enn første.
13,5V ladespenning i bilen blir som om du skulle koblet opp 150V anlegg hjemme hos folk. Det er ALT for lavt.
Optimal ladespenning varierer mye, både pga. temperatur og kjøremønster. Ved +20C er 14,4V fint.
Hvis du kjører rundt med mye småkjøring vinterstid er ca. 14,8-15V fint.
Problemet er at å lade batteriet opp til ca. 80% er lett, og krever ikke allverden spenning, men å få det opp til 90-100% krever mye høyere spenning. Har du en regulator tilpasset småkjøring vinterstid med vifter, varmeseter, varmetråder og sånt, så risikerer du å koke batteriet hvis du tar en langtur sommerstid.
Måle på tomgang er ikke noe poeng. De fleste biler krever noe høyere turtall for å lade ordentlig. Min gamle mercedes turbodiesel har tomgang på 650 og lader fullt ved 8-900 omtrent. Sett på varmeseter, varmetråder, vifte på fullt og ellers alt du kan finne av strømforbrukere. Gi litt gass og mål spenningen da.
Batteriet vil sulfatere så lenge det ikke er 100% ladet. Jo mindre ladet, jo fortere sulfaterer det. Under 50% bør det aldri tømmes uten å lades skikkelig opp med en gang. Hvis det ikke lades over 80%, så har du altså ca. 30% av batterikapasiteten tilgjengelig. Med et 60Ah batteri kan du altså utnytte 18.
En kaldstart tar ikke så mye strøm i Ah, men krever at batteriet greier å levere mange A en veldig kort stund. Det greier det ikke hvis det er sulfatert og dårlig ladet.
Det sies gjerne at et batteri har normal levetid på rundt 3 år. Med skikkelig lading er det ikke noe i veien for å ha det i minst 15.
Temperaturkompenserte laderegulatorer er på ingen måte noe nytt. Jeg har målt møkka... eh... japsebiler der ladespenningen har vært høyere ved kald temperatur enn ved varm. Ladac har vel også holdt på med sånt en stund.
Det sitter en regulator i dynamoen som regulerer spenningen. På min bil kan den lett byttes ut for å justere ladespenningen. På japsene jeg hadde tidligere var det verre. Der må man finne regulatoren og koble en diode i serie. Det vil lure den til å tro at den leverer ca. 0,7 V lavere spenning. Derved vil den guffe opp ca. 0,7V.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Kjører man lange turer med 15V ladespenning, vil batteriet koke tørt ganske fort. Hvis bilen utelukkende brukes til småkjøring kan man fint ha ladespenning opp mot såpass. Det er målt uten belastning, så det vil synke når man fyrer opp alt som tar strøm.
Batteriet er forresten ikke 12,0V Fulladet skal det være 12,68 hvis jeg husker rett. Like etter kjøring kan det være høyere, men det skal synke ned mot noe sånt når det er i god stand. 13,6V er en "safe" spenning der batteriet aldri vil overlades og begynne å koke selv om det står koblet til i månedsvis.
Prøv å koble til en smart batterilader og se utviklingen i spenning. Min C-tek setter på max strøm, 7A inntil den når 14,4V (C-tek mener det da er ca. 80% fulladet). Deretter står den med konstant 14,4V inntil strømmen ramler under en viss antall A (husker ikke). Fra 80% til 100% tar mange timer. Ved temperaturer under 0C skal vinterstilling benyttes, da er det først når den når 14,7V at batteriet anses som 80% fullt. Deretter står den flere timer med konstant 14,7V før det anses som fulladet. Dette kunne helt safe vært økt til 15V hvis det var begrenset til bare 15-60 minutter av gangen.
C-tek garanterer at batteriet ikke vil gasse med demmes ladere.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Men en kamerat skrudde opp proppene og konstanterte at det var lite syre på batteriet. Jeg burde fylle på med batterivann opp til merket i cellene.
For å vite om denne ladespenningen er feil må du sjekke hvaslags regulator du har. Hvis regulatoren skal gi en spenning på 13,6 så er alt iorden...
Dersom det er tilfelle, er dette lett og utbedre og du har fått ein "ny" bil.
Og du har et nytt batteri stående? Hva venter du på?
Det du målte tyder på at regulatoren virker. Og ettersom den gir 13,6V også ved sterk belastning ville jeg friskmeldt generator og regulator.
Glem de høye ladespenningene som er nevnt ovenfor. Noen av dem er på tok for høye. For lav ladespenning gir lavere kapastitet og sulfatering på negative polplater, for høy ladespenning gir erosjon av positive polplater. En intelligent lader kan (og bør) bruke høyere spenninger, men da er tidsbegrensning også en forutsetning. Så de er høyst teoretiske ifb.m. regulatoren i en vanlig bil. 15V! Ouchh! De fleste blyakkumulatorer begynner å gasse ved 14,20-14,25V om de ikke er forseglede (SLA) eller ladetid/temperatur overvåkes nøye.
Når du finner et gammelt batteri med for lite syre så er det eieren som må repareres, ikke bilen. Jeg vet ikke om det er deg eller tidligere eier. Men om det er deg, så husk også å sjekke om peilepinnnen er lang nok! Det kan bli dyrere enn enn mange batterier om den ikke er det!
det er ikke det smarteste man kan gjøre .Skal man ha høyere ladespenning er det bedre å skifte regulatoren med en som har høyere ladespenning. Det som lader et batteri er strømstyrken ikke spenningen. Ja man må ha en hvis spenning for at batteriet skal ta i mot strøm men det er ampstyrken som avgjør hvor fort batteriet blir ladet fullt. Det er mange som får problemer på vinterstid p.g.a at de har småkjøring ,da klarer ikke dynamoen å lade opp batteriet fullt . Da er det å anbefale å montere en warmup pakke og da kan være garantert start uansett hvor kaldt det er