(trådstarter)
   #31
 21,481     Enebolig     0
Ja, men mye av diskusjonene rundt omkring går på om det er nok lading?

Har målt litt i dag igjen. Startet i dag på morran, på tomgang målte jeg rundt 13,9v. Etter en to mils tur med mye høy musikk og aircondition målte jeg 13,6v med alt elektrisk på, også dette på tomgang. Når vifta starter faller spenningen helt ned til 13,0x. Dette er kanskje normalt. Når vifta stopper er det på 13,6v igjen.

   #32
 1,003     buskerud     0
for å sjekke om bil lader trenger man å bruke noen instrumenter som kan sjekke mye man får inn på batteriet ved forskjellige belastninger
   #33
 10,486     Akershus     0


Er det rart man blir forvirret?  ;D Selvsagt er jeg i tvil om jeg skal sette inn det nye batteriet når noen sier det vil reduseres betraktelig hvis ikke dynamoen fikses først, mens andre mener 13,6v er helt greit. Min bil skal på verksted om 6 uker, gidder ikke sette inn nytt batteri hvis det "ødelegges" ved å sette det inn nå.

Hvis du setter inn batteriet får det jevnlig lading. Mål batteriet der det står, jeg tipper 12,5-12,7V.
Da er 13,6V en høyere spenning og dermed lading, så enkelt er det. Lar du batteriet stå så selvutlader det (ettersom vi er inne på teoretisk flisespikking her nå).




12,5V bør være absolutt minimum når batteriet har fått hvile en god stund. Da er det ca. 80% fullt. Alt under dette vil det ta skade av over tid.

12,7V = 100%.

12,2V = 50%. Vil man ta vare på det batteriet, så bør det lades asap.


Det er dessverre ikke sånn at alt over 12,7V = lading og alt under 12,7V = tapping. Mulig det funker i teorien, men milliamp er ikke så interessant. Det må en del høyere for å lade ordentlig, særlig når det er kaldt. Jo bedre batteriet er ladet, jo høyere må forskjellen i spenning være for å få mer strøm inn i det. Derfor kan det tilsynelatende funke helt greit med 13,6V ladespenning og et batteri som alltid er 60-70% ladet, men det holder ikke så lenge.

En helt annen ting er at hvis du har vanlige lyspærer, så vil en økning fra 13,1 til 13,9V (vi forutsetter 0,5V tap til pærene) resultere i ca. 32% bedre lys.
Signatur
  (trådstarter)
   #34
 21,481     Enebolig     0
Jeg satt i nytt batteri. Resultatet nå er 13,6v på tomgang, stigende til ca 13,9 ved 2500 omdreininger. Synker til 13,0x når vifta starter, men i motsetning til tidligere så tar det seg kjapt opp til 13,6v igjen. Slik som jeg vet det skal utifra mitt eget yrke, spenningsfall første sek.

Takk for alle innspill, case closed?  Smile
   #35
 4,110     Akershus (Follo)     0
Ser sånn ut ja. Du har bedre ladespenning enn de fleste.

Signatur
   #36
 10,486     Akershus     0

Jeg satt i nytt batteri. Resultatet nå er 13,6v på tomgang, stigende til ca 13,9 ved 2500 omdreininger. Synker til 13,0x når vifta starter, men i motsetning til tidligere så tar det seg kjapt opp til 13,6v igjen. Slik som jeg vet det skal utifra mitt eget yrke, spenningsfall første sek.

Takk for alle innspill, case closed?  :)


Elektrisk kjølevifte til motoren?

Målte du med lys på og litt sånt?

13,6V er ganske sløvt. Ville hørt med verkstedet hva som skal til for å få den godt over 14V når du skal dit.
Signatur
  (trådstarter)
   #37
 21,481     Enebolig     0
Kjølevifta ja. Målte både med og uten belastning, ingen forskjell igrunn. Eneste gangen det har vært mer enn 13,6v på tomgang var i dag på morran da jeg målte 13,9v.

Kan høre med verkstedet når bilen skal inn.

   #38
 10,486     Akershus     0

Kjølevifta ja. Målte både med og uten belastning, ingen forskjell igrunn. Eneste gangen det har vært mer enn 13,6v på tomgang var i dag på morran da jeg målte 13,9v.

Kan høre med verkstedet når bilen skal inn.


Ok. Ikke tenk så mye på den kjølevifta. Den går ikke noe særlig når du kjører, og særlig ikke om vinteren.
Signatur
  (trådstarter)
   #39
 21,481     Enebolig     0
Var det jeg trodde, da strømmer jo luften gjennom.