Det var jo en tanke: bruke to nøklene. Starte og la gå med nr 1, låse med nr 2. Kanskje litt tungvint, men tryggere en en stoppautomatikk. Den kan etterlate bilen uten brekk og i fri.
(Det sies at et utbredt problem med nøkkelfrie elbiler er at folk glemmer å skru av motoren når de parkerer)
Det var vel ett problem eller noe med vanlige biler hvor man kom hjem, gjorde ett aller annet så motoren slo seg av (automatisk motorstopp), gikk ut av bilen og inn i huset, når motoren ble kald så startet den igjen (for å holde varmen i bilen) og bilen kjørte av seg selv. Husker ikke helt forklaringen på det, men ikke så veldig lenge siden det var ett oppslag på noe slikt.
Har du gammel nok bil med slitt nøkkel er det bare å dra ut nøkkel fra tenninga mens motoren går og låse døra. Så får det være at både dør og tenningslås kan vris om med ispinne.
Kan man ikke på nøkkelfrie biler la motoren gå, ta med seg nøkkelen ut og trykke på låseknappen slik at dørene er låst? (Tror jeg gjorde det med en Discovery en gang.) Med låste dører burde sjansen for stjeling bli betraktelig mindre.
Går ikke på min pathfinder ihvertfall. Men tror jeg kan låse døra manuelt med nøkkelen som ligger inne i fjernkontrollen, det har jeg ikke fått prøvd ennå.
Det piper så mye i moderne biler at ingen lenger aner hvorfor det piper, og langt mindre bryr seg med det.
Kan man ikke på nøkkelfrie biler la motoren gå, ta med seg nøkkelen ut og trykke på låseknappen slik at dørene er låst? (Tror jeg gjorde det med en Discovery en gang.) Med låste dører burde sjansen for stjeling bli betraktelig mindre.
(Det sies at et utbredt problem med nøkkelfrie elbiler er at folk glemmer å skru av motoren når de parkerer)
Dels enig, spesielt pipelydene inni bilen. Men her har faktisk toyota gjort noe smart, nemlig å ha en pipelyd på utsida av bilen. Det er såpass spesielt at man skjønner at "noe" er galt, og denne lyden er alltid relatert til nøkkel/låsing/tenning.
Mange nekter å låse når tenningen ikke er slått av så min kan i allefall ikke låses utenifra med motoren igang. Piper som et uvær bade inne og ute når en forsøker å låse. Så det som en skal gjøre er nok også det tryggeste - slå av tenning og ta med nøkkel og lås bilen.
På Alvdal i masse minusgrader en gang oppdaget jeg at jeg var tilnærmet den eneste som slo av motoren og låste.
Mine biler er av det gamle slaget. Vinterstid har jeg med to nøkler på tur. Da kan en stå i tenninga og en være med ut for å låse opp bilen igjen. Jeg låser med låseknappen inni bilen mens førerdøra er åpen og smekker igjen døra - det er den enkleste måten å låse dørene på uten å slå på alarmen. Under enkelte temperaturer vil man veldig unngå å stoppe motoren.
Har du gammel nok bil med slitt nøkkel er det bare å dra ut nøkkel fra tenninga mens motoren går
Nå fikk du meg til å tenke på en artig historie fra en gammel kollega;
-Han var på bilferie i tyskland med kjæresten og fikk et eller annet problem med å starte sin Audi 100. Det ordnet han galant med å krype under panseret og tjuvkoble starteren. Vel utpå landeveien begynte han å briljere med sin mekaniske innsikt for kjeiet, og avsluttet med å ta nøkkelen ut av tenningen med et "denne har ingen funksjon lenger", og kastet den elegant over skulderen.
(Det sies at et utbredt problem med nøkkelfrie elbiler er at folk glemmer å skru av motoren når de parkerer)
Mitt problem er litt annerledes: Etter en tid med nøkkelfri bil, inntreffer følgende når jeg benytter en bil med ordinær nøkkel: Når bilturen er over forlater jeg bilen og leter forgjeves i lommene etter nøkkelen når jeg skal låse bilen. Løsningen er alltid den samme: Nøkkelen står igjen i tenningslåsen. D'oh.
Mitt problem er litt annerledes: Etter en tid med nøkkelfri bil, ......
Hehe jeg sliter med samme problemet. Kjører nøkkelfri bil til vanlig og tenker ikke på nøkkelen - den ligger i en lomme.
Så låner jeg fruen sin bil av og til, og da blir jeg stående og røske i døren og forstår ikke hvorfor den ikke låses opp. Vel inne i bilen slenger jeg nøkkelen i passasjersetet og fomler etter start/stopp-knappen som ikke er der. Etter kjøreturen går jeg ut av bilen, lukker døren, åpner døren, henter nøkkelen (som står i tenningen), og får låst bilen.
Det var vel ett problem eller noe med vanlige biler hvor man kom hjem, gjorde ett aller annet så motoren slo seg av (automatisk motorstopp), gikk ut av bilen og inn i huset, når motoren ble kald så startet den igjen (for å holde varmen i bilen) og bilen kjørte av seg selv. Husker ikke helt forklaringen på det, men ikke så veldig lenge siden det var ett oppslag på noe slikt.
Går ikke på min pathfinder ihvertfall. Men tror jeg kan låse døra manuelt med nøkkelen som ligger inne i fjernkontrollen, det har jeg ikke fått prøvd ennå.
Dels enig, spesielt pipelydene inni bilen. Men her har faktisk toyota gjort noe smart, nemlig å ha en pipelyd på utsida av bilen. Det er såpass spesielt at man skjønner at "noe" er galt, og denne lyden er alltid relatert til nøkkel/låsing/tenning.
På Alvdal i masse minusgrader en gang oppdaget jeg at jeg var tilnærmet den eneste som slo av motoren og låste.
Under enkelte temperaturer vil man veldig unngå å stoppe motoren.
Nå fikk du meg til å tenke på en artig historie fra en gammel kollega;
-Han var på bilferie i tyskland med kjæresten og fikk et eller annet problem med å starte sin Audi 100. Det ordnet han galant med å krype under panseret og tjuvkoble starteren.
Vel utpå landeveien begynte han å briljere med sin mekaniske innsikt for kjeiet, og avsluttet med å ta nøkkelen ut av tenningen med et "denne har ingen funksjon lenger", og kastet den elegant over skulderen.
Så kom de til en sving.
Mitt problem er litt annerledes: Etter en tid med nøkkelfri bil, inntreffer følgende når jeg benytter en bil med ordinær nøkkel: Når bilturen er over forlater jeg bilen og leter forgjeves i lommene etter nøkkelen når jeg skal låse bilen. Løsningen er alltid den samme: Nøkkelen står igjen i tenningslåsen. D'oh.
Hehe jeg sliter med samme problemet. Kjører nøkkelfri bil til vanlig og tenker ikke på nøkkelen - den ligger i en lomme.
Så låner jeg fruen sin bil av og til, og da blir jeg stående og røske i døren og forstår ikke hvorfor den ikke låses opp. Vel inne i bilen slenger jeg nøkkelen i passasjersetet og fomler etter start/stopp-knappen som ikke er der. Etter kjøreturen går jeg ut av bilen, lukker døren, åpner døren, henter nøkkelen (som står i tenningen), og får låst bilen.
Nøkkelfritt er foretrukket...