Jeg har diverse biler, og alle har en bilmotorstopper. Den kan fort forveksles med en nøkkel. Bare å vri på den, så stopper bilen. Da kan man gå og handle eller hva som helst, uten at noen rapper bilen. Har man behov for å brenne drivstoff uten å kjøre, så kan man lage bål i hagen f.eks.
Tomgangskjøring er en uting, og er vel strengt tatt ikke lov en gang. Utrolig nok så gir forsikringsselskapene bare delvis avkorting hvis man har gått fra bilen på tomgang, ulåst, og den blir stjålet.
Signatur
Prøver å gjøre det skikkelig med en gang. Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Jeg har bestilt ny bil, og krysset av på alt i utstyrslista utenom TO ting: - Soltak og nøkkelfri.
Derimot har den start/stopp, slik at den ikke bryter loven og går på tomgang. MEN den har parkeringsvarmer, slik at den kan fortsette å bruke bensin og forurense minst like mye
Jeg skjønner rett og slett ikke poenget med nøkkelfri, og langt mindre den "revolusjonerende" nyheten til Volvo; at man kan benytte mobilen som "nøkkel".
Gjør seg absolutt med parkeringsvarmer. Jeg ettermonterte det i min i 2006 eller så, og har hatt stor glede av den.
Signatur
Prøver å gjøre det skikkelig med en gang. Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
En bil på tomgang ble stjålet i Trondhjem. Hva med en "bilstopper"? Gitt at du trekker til håndbrekket og armerer "motorstopperen" med en bortgjemt bryter. Motoren går og holder bilen varm mens du handler, måker snø... Hvis noen hopper inn og slipper brekket, så stopper motoren. Alternativt, den stopper straks du bremser, blinker...
Har noe slikt noe for seg?
Nei. Skal man holde bilen varm når den står har det minst siden Boblas dager eksistert drivstoffdrevne tilleggsvarmeapparater, som brenner en brøkdel av hva motoren brenner på tomgang. Eberspächer og Webasto.
Signatur
Bor i horisontaldelt tomannsbolig fra 1948 i Tromsø. Utdannet geolog, jobber i med gravesøknader i kommunen.
Nei. Skal man holde bilen varm når den står har det minst siden Boblas dager eksistert drivstoffdrevne tilleggsvarmeapparater, som brenner en brøkdel av hva motoren brenner på tomgang. Eberspächer og Webasto.
Nja, på tomgang vil vel en bilmotor stort sett bare opprettholde varmen. Dvs. vil tilleggsvarmere brenne en ganske stor brøkdel av hva en motor vanligvis gjør.
Verdt å ha i bakhodet når det er kaldt, så bruker tilleggsvarmere en god del strøm til drift av kjølevannspumpe/kupevifte og styring av seg selv. Kjedelig med varm bil, som er tom for strøm i -30...
Naboens VW har dieselvarmer. Den stopper når bilen startes. Dersom varmeren stoppes før den er driftsvarm, så kokses den igjen. Upraktisk. Naboens holdt i fire år.
Prøver å gjøre det skikkelig med en gang. Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Jeg har bestilt ny bil, og krysset av på alt i utstyrslista utenom TO ting: - Soltak og nøkkelfri.
Derimot har den start/stopp, slik at den ikke bryter loven og går på tomgang. MEN den har parkeringsvarmer, slik at den kan fortsette å bruke bensin og forurense minst like mye
Jeg skjønner rett og slett ikke poenget med nøkkelfri, og langt mindre den "revolusjonerende" nyheten til Volvo; at man kan benytte mobilen som "nøkkel".
(Det har sikkert med alderen å gjøre )
Jeg ser poenget med nøkkelfri hvis det innebærer at man slipper å ha med seg en ekstra dings (nøkkel). Altså er Volvos nye tilnærming endelig en nøkkelfri som har noen nytte. Men hva skjer hvis man parkerer bilen på hytta eller et annet sted uten mobildekning? Må man da gå til et sted med dekning og ringe etter veihjelp hos Telenor, som kommer med en mobil mobilmast og lager mobildekning der bilen ble parkert? Eller hva om man kommer sent til hytta, lot bagasjen ligge i bilen gikk og la seg. Neste morgen er mobilen tom for strøm, og lader ligger i bilen. Løper man da til nærmeste bonde og håper han har en passende lader liggende?
Men hva skjer hvis man parkerer bilen på hytta eller et annet sted uten mobildekning? Må man da gå til et sted med dekning og ringe etter veihjelp hos Telenor, som kommer med en mobil mobilmast og lager mobildekning der bilen ble parkert?
Du trenger selvsagt ikke mobildekning for å bruke mobilen som "nøkkel"! Dette går garantert over Bluetooth mellom mobil og bil, slik at bilen vet at "nøkkelen" (altså mobilen) er innen rekkevidde. (Sikkert med en app på mobilen for å låse/låse opp; ellers ville vel bilen være ulåst om mobilen din befinner seg innenfor BT-rekkevidden på 10/100 meters avstand...) Akkurat som du kan streame musikk fra mobilen til bilradioen uten mobildekning...
Edit: problemet med strømtom mobil, derimot, er i høyeste grad aktuelt.
Har man behov for å brenne drivstoff uten å kjøre, så kan man lage bål i hagen f.eks.
Tomgangskjøring er en uting, og er vel strengt tatt ikke lov en gang. Utrolig nok så gir forsikringsselskapene bare delvis avkorting hvis man har gått fra bilen på tomgang, ulåst, og den blir stjålet.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
- Soltak og nøkkelfri.
Derimot har den start/stopp, slik at den ikke bryter loven og går på tomgang.
MEN den har parkeringsvarmer, slik at den kan fortsette å bruke bensin og forurense minst like mye
Jeg skjønner rett og slett ikke poenget med nøkkelfri, og langt mindre den "revolusjonerende" nyheten til Volvo; at man kan benytte mobilen som "nøkkel".
(Det har sikkert med alderen å gjøre )
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Nei. Skal man holde bilen varm når den står har det minst siden Boblas dager eksistert drivstoffdrevne tilleggsvarmeapparater, som brenner en brøkdel av hva motoren brenner på tomgang. Eberspächer og Webasto.
Nja, på tomgang vil vel en bilmotor stort sett bare opprettholde varmen.
Dvs. vil tilleggsvarmere brenne en ganske stor brøkdel av hva en motor vanligvis gjør.
Verdt å ha i bakhodet når det er kaldt, så bruker tilleggsvarmere en god del strøm til drift av kjølevannspumpe/kupevifte og styring av seg selv. Kjedelig med varm bil, som er tom for strøm i -30...
Naboens VW har dieselvarmer. Den stopper når bilen startes. Dersom varmeren stoppes før den er driftsvarm, så kokses den igjen. Upraktisk. Naboens holdt i fire år.
Tror tomgang er enklere og mer driftsikkert.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Jeg ser poenget med nøkkelfri hvis det innebærer at man slipper å ha med seg en ekstra dings (nøkkel). Altså er Volvos nye tilnærming endelig en nøkkelfri som har noen nytte. Men hva skjer hvis man parkerer bilen på hytta eller et annet sted uten mobildekning? Må man da gå til et sted med dekning og ringe etter veihjelp hos Telenor, som kommer med en mobil mobilmast og lager mobildekning der bilen ble parkert? Eller hva om man kommer sent til hytta, lot bagasjen ligge i bilen gikk og la seg. Neste morgen er mobilen tom for strøm, og lader ligger i bilen. Løper man da til nærmeste bonde og håper han har en passende lader liggende?
Du trenger selvsagt ikke mobildekning for å bruke mobilen som "nøkkel"! Dette går garantert over Bluetooth mellom mobil og bil, slik at bilen vet at "nøkkelen" (altså mobilen) er innen rekkevidde. (Sikkert med en app på mobilen for å låse/låse opp; ellers ville vel bilen være ulåst om mobilen din befinner seg innenfor BT-rekkevidden på 10/100 meters avstand...) Akkurat som du kan streame musikk fra mobilen til bilradioen uten mobildekning...
Edit: problemet med strømtom mobil, derimot, er i høyeste grad aktuelt.