#41
 5,568     0
Jeg kan jo låse opp min Volvo med telefonen i dag også, men det er via app og det tar litt tid. Her går kommunikasjon opp via en server. Trenger ikke være i nærheten av bilen. Man kan ikke starte bilen på denne måten.

Bruk av mobil som nøkkel fortsetter direkte kommunikasjon mellom bil og mobil. Bluetooth er vel et alternativ, men NFC høres mer fornuftig ut.

   #42
 10,486     Akershus     0
I 2006 eller så hadde jeg en Sony Ericsson K7ooi elns. Den låste opp pc'n hver gang jeg var innenfor BT-dekning, og låste igjen når jeg gikk unna.
Signatur
   #44
 3,412     Akershus     0
Mange steder er det forbudt å la bilen stå på tomgang over ett minutt.

Det synes jeg er en god ide, med unntak for når man skraper is fra rutene.
Signatur
   #45
 513     Sarpsborg     0
Mange steder er det forbudt å la bilen stå på tomgang over ett minutt.

Det synes jeg er en god ide, med unntak for når man skraper is fra rutene.

Som regel er det unødvendig tomgangskjøring som er forbudt, mens defrosting av bil er å regne som nødvendig tomgangskjøring.
   #46
 627     Tromsø     0
Jeg bruker turbotimeren om jeg ønsker at bilen skal stå å gå.. Turbotimeren er en del av chipen som lar motoren stå å gå til eksostemperaturen har gått ned til en bestemt verdi, selv etter at tenningen er skrudd av og bilen låst.. Normalt stopper motoren etter 10-15 sekunder, men om jeg stiller ned grenseverdien til under tomgangstemperatur så går den evig. Turbotimeren er touchskjermen til venstre i vinduet.

Det er sjeldent jeg lar den stå å gå da motoren bråker noe grusomt, faktisk hele 95 desibel på 1200 o/min, så normalt brukes webastoen for å holde temperaturen...

Bilmotorstopper - 20150810_185832_zps554frcim.jpg - KjellG
   #47
 1,323     Østlandet     0
Joda Webastoen bruker mindre drivstoff, og desto mer strøm!
Har ikke tall på hvor mange ganger min kollegas Passat har vært god og varm - men strømtom Laughing

   #48
 194     Søgne     0
Det er fordi VW (og dens søsken) har kronisk underdimensjonerte batterier og lading. Min Transit Custom har to digre batterier og et beist av en dynamo(originalt) og har aldri gått tom for strøm. Den styrer også strømforbruket selv, og vil ikke la meg slå på dieselvarmeren hvis det er fare for at det er for lite strøm. Dette har skjedd en gang, da hadde bilen stått i ei uke i kulda. Startet selvfølgelig fint uansett. Merkelig at VW ikke klarer å få til dette.

Parkeringsvarmer brukes hver morgen i hverdagene, og ofte i lunsjpausen hvis jeg spiser i bilen.
Signatur
   #49
 705     0
Jeg brukte webastoen til opptining i -25 på x5en første vinteren vi hadde den. Øvelsen tok 1,5time før jeg hadde lunk i bilen og tomt batteri.. Nå har denne bensinmotor, så temp i kupeen kommer etter 10-15min med normal kjøring på de værste dagene, men når den ikke står i oppvarmet garasje går jeg nå klok av skade ut og starter bilen istedet for å bruke webastoen. Peugeoten med diesel bruker minst 1time før jeg kan ta av luen inni bilen hvis ikke jeg dekker til radiatoren.. Dette med defaen tilkoblet, hvis ikke den er plugget i, starter den ikke..

   #50
 10,486     Akershus     1
Det er lov å bruke hue også, da. Etter 10' ish år med webasto har jeg ikke opplevd å gå tom for strøm pga den, men jeg lar den ikke gå halvannen time i -25C. Da får den 20-30 min, med kupévifta av, og så om nødvendig 5 min på tomgang så ikke pusten min fryser til is på vinduene.
Høy nok ladespenning og litt vetug bruk av strøm er viktig.
Signatur