#11
 155     0
Det kan også vær irr eller rust (dårlig kontakt) på selve antenne foten. Hvis foten ikke har god kontakt får du dårlig signaler. Hvis dynamoen slår inn i radioen slik at du får turtallet i høyttalerne er det jording til bilradioen som er dårlig.

  (trådstarter)
   #12
 5,111     Sørnorge     0
I dag fikk jeg demontert innertaket og sett på innsiden av antennefoten. Jeg hadde radioen på en svak kanal under demonteringen for å kunne høre om lyden forandret seg underveis. Det ga noen oppdagelser.
1) Det går en strømmledning inn i foten - altså finnes en forsterker der - som Lloyd foreslo.
2) Da jeg nappet ut strømledningen var det overhode ingen forandring på radiosignalet
3) Da jeg nappet ut antennekabelen ble signalet veldig mye bedre.
4) Fotens indre var full av irr.
5) Kontakten mellom antennesokkel og antenneforsterker er bare en tynn kobberplate som ligger mot sokkelen. (Det kan neppe gi noen god kontakt, og kobber mot stål et sted som kan være utsatt for fuktighet er jo ikke særlig varig med tanke på korrosjon)
6) Multimeter på strømledningen viste ingen spenning.

Jeg pusset bort irret i fotens indre, og oppnådde da at antennesignalet ble akkurat like godt med fot og antenne tilkoblet som med antennekabel liggende åpen - altså en vesentlig forbedring.

Spørsmålet nå er altså: hvorfor er det ikke spenning på strømledningen til antenneforsterkeren? Hentes den spenningen fra radioen eller en hvilken som helst spenningskilde? Den har uendelig motstand til jord, altså kan mye tyde på ledningsbrudd eller død sikring. Hvilken sikring skal den gå på?

Jeg kom på, etter å ha montert taket igjen, at det kan jo hende at det bare går strøm til antenneforsterkeren når motoren er i gang. Kan det ha vært hele forklaringen på manglende spenning på ledningen at jeg kun testet med nøkkel i radiostilling?
   #13
 1,596     0

Spørsmålet nå er altså: hvorfor er det ikke spenning på strømledningen til antenneforsterkeren? Hentes den spenningen fra radioen eller en hvilken som helst spenningskilde? Den har uendelig motstand til jord, altså kan mye tyde på ledningsbrudd eller død sikring. Hvilken sikring skal den gå på?

Jeg kom på, etter å ha montert taket igjen, at det kan jo hende at det bare går strøm til antenneforsterkeren når motoren er i gang. Kan det ha vært hele forklaringen på manglende spenning på ledningen at jeg kun testet med nøkkel i radiostilling?


Som nevnt i denne tråden tidligere: De fleste bilradiospillere har en egen strømutgang for antenne som gir +12V når radio skrues på. Dette brukes typisk til motoriserte antenner, ala Nissan Laurel - for de av oss som har opplevd det glade 90-tall.  ;D

Helt klart - du må ha tenningen på for at denne antenneforsterkeren i antennefoten skal få spenning!
Såfremt du ikke kan spille radio med tenninga av i din bil?

Har du originalmontert radio, eller en typisk "headunit" som var vanlig på alle biler i forrige millennium?
  (trådstarter)
   #14
 5,111     Sørnorge     0
Radioen er på med tenningsnøkkelen i radiostilling. Tror det er ganske normalt i bil. Usikkerheten er om kanskje forsterkeren er av i denne posisjon for å spare batteri og argumentet kan være at forsterkeren er mindre nyttig ved stillestående enn kjørende bil.

Det er fabriksmontert med god margin. Ellers ville den jo hatt plass til å dyttes ut av midtkonsollen uten full demontering fra askebeger bak til instrumentpanel i topp.