963    31    0  

Bilreparasjoner i utlandet - kan man få momsen refundert ved hjemreise?

 620     Hordaland     0
Ferien nærmer seg, og 2003-modellen vår (avensis) gjør fremdeles jobben med å frakte oss uten å mukke. Nå har vi imidlertid kjørt nesten 50.000 km for mye i forhold til når registerreima skulle vært skifta, og bør vel snart få tatt dette. Det lokale verkstedet skal ha 9 flak hvis vannpumpa skal tas samtidig. Sjekket et sted til som skulle ha omtrent det samme. Ser for meg at slikt er billigere Tyskland hvis man allikevel har tenkt seg en tur dit. Er det noen som vet om man i så fall kan få igjen den tyske momsen på verkstedregningen ved utreise? Er det da noen øvre grense på hvor stort beløp man kan få refundert? Det kunne jo kanskje vært fristende å få tatt noe mer i samme slengen, f.eks. hovedservice, nye dempere, skifte bremsevæske osv..  Jeg var med på å få skiftet eksosanlegget da dette datt av saaben vår i frankfurt en gang på 80-tallet. Da fikk vi momsen igjen for reparasjonen ved grensepassering, men mye kan jo ha endret seg siden den gang...  leste forresten nettop på dinside.no at man ikke får refundert moms på varer kjøpt i nordiske land.

   #1
 3,233     Vestfold     0
Du må som regel ha et papir som du stempler i tolla når du skal ha igjen momsen. Men husk at du må betale norsk moms om det overstiger beløpene 3000/6000kr.

Uansett, det å kjøre langtur med en bil som skulle ha vært på service for lenge siden, kan skape deg mer bry og plunder enn det vil koste her hjemme. Kjedelig om den reima faktisk tar kvelden når du begynner å peise på nedover på Autobahn. Det går dessverre med en del norske biler her i året fordi dem presses langt mer enn de vanligvis gjør her hjemme i 60, og det gjerne i kombinasjon med full last.

Så skal man ta en service slik er det bedre at den faller mer naturlig med serviceintervallet enn slike overskridelser du har tatt.

Det kan for all del gå bra, men det er fort gjort at ferien blir ødelagt, for slikt skjer gjerne når det minst passer. Da er det heller ikke sikkert at nærmeste verksted har deler og tid der og da heller.
   #2
 1,307     Hardanger     0
Men det er ganske store beløp å spare på å ta verksted i Tyskland, toll eller ei.

Det gjelder hvertfall med tyske merker, vet ikke helt hvordan det er med japsebiler. Men antagelig bra der og, er jo arbeidet som koster.
Signatur
   #3
 3,233     Vestfold     0
Ingen tvil om at man sparer. Skal ikke lengre enn til Sverige før det kan lønne seg.
   #4
 2,264     0
Sulland her i området har kjørt kampanje på bytte av regreim og vannpumpe på 6500,-. (Toyota).
(Tror hvertfall det var Sulland). Samtidig har Møller også kjørt kampanje på 6500,- for regreim og vannpumpe på 1.9 TDI 2003 og nyere.
Så de burde kanskje være mulig å prute seg til denne prisen? Dette er ca 2 timer unna sverige, så jeg tipper vi hadde hatt litt lekasje dit på regreim-bytter hvis disse kostet 9-12 tusen.
  (trådstarter)
   #5
 620     Hordaland     0
Det er vel logisk at verksteder nær svenskegrensa må fire litt mer på prisen enn her på vestlandet...
   #6
 2,264     0
Har mer inntrykk av at det har vært krig mellom Toyota, Ford og VW egentlig.
Ford har kjørt hardt på prisgaranti mot andre norske verksteder. Uansett, regreimbytte på lokalt verksted til 6500 syntes ikke jeg er så ille...

Har forøvrig kjede i "nybilen", så da er det ikkeno å tenke på :)

(Og jeg skjønner meg ikke på de som gambler med hele motoren ved å kjøre så langt over intervall på regreim. At regreim ryker er ikke noe som har skjedd 2 ganger i historien, sannsynligheten for at den ryker når du er 50 000 over intervall er vel ganske høy).