Jeg trodde jeg hadde kjørt for langt, helt til jeg ringte Jæger i dag tidlig og fikk vite at intervallet faktisk er 150k, som jeg selv også trodde i utgangspunktet. Det var det lokale verkstedet her som villedet meg til å tro at det var 105, og at jeg derfor snart hadde kjørt 50 for mye. De var vel ivrige etter å selge meg et ekstra verkstedsbesøk. Hos Toyota koster reimskifte uten vannpumpe 6500, med vannpumpe noe over 11.000,- Delene koster 2300 for reimsett og vannpumpe tilsammen, toyota originaldeler. Altså ca 9000 bare for arbeidet hos toyota - mye å spare hvis en gidder å gjøre det selv...
Jeg skulle gjerne hørt fra noen som har erfaring med momsrefusjon på verkstedsbesøk i utlandet. Jeg vet at det generelt er dårlige muligheter innenfor Norden, men hva med Tyskland...?
At skifte av registerreim kan variere i arbeidsmengde, og hvor mye duppeditter osm må byttes samtidig kan illustreres av vedlagte tilbud fra VW verksted i Østersund. 12000 svenske for å skifte regreim og vannpumpe og tilhørende herligheter på en VW Caravelle med 2,5 TDI. (Jeg endte med å bytte på merkeverksted i Norge til 9000,- ei god stund før reima var gått riktig antall km - den var derimot 5 år gammel, og dermed tok jeg ikke sjansen på å kjøre lenger.
På den gamle volvoen kostet regreimskifte 1500 på verksted.
Denne bilen har vel to tannremmer, dessuten har de skiftet generatorrem og kanskje mere. Det hadde sikkert holdt å skifte bare remmen mellom veiv og kam. Inneholdt den norske prisen det samme som det svenske tilbudet?
Jeg vet ikke hvordan det er med den aktuelle bilen, men på min GTV var det så pine trangt at når jeg først var i slaget så skiftet jeg rubbel og bit. Remmene koster bare noen hundre så det er ikke noe å spare på.
Og med de oppgitte prisene så virker det som de har beregnet at de bytter først vannpumpa for så å sette alt sammen igjen. Sette bilen ned på gulvet og deretter heise den opp igjen og bytte remma. Det foregår selvfølgelig ikke slik i praksis. Da gjør man alt når man først har plukket av plæstikken.
Det kalles vel timesakkord eller noe i den duren.
Signatur
Det er ikke noe som er umulig. Det er bare en mulighet til å lære noe nytt.
På min transporter motor er remmene på begge sider av kamaksel. Jeg skiftet kun den kritiske remmen (kanskje noen billigremmer også, men det husker jeg ikke.) Det på andre siden fikk stå.
Oppholder du deg over 24t i utlandet, kan du ta med deg varer/tjenester toll- og momsfritt for kr 6000 over grensen. Momsen du har betalt i utlandet krever du tilbakebetalt via et skjema som du får om du kontakter tollvesenet. Du får tilbake moms tilsvarende det aktuelle landets sats.
Signatur
Regnskapsfører før kl 15.30, pusser opp bolig fra 1984 etter.
Mener du det norske tollvesenet/ etter at man er hjemme igjen? Jeg trodde kanskje man måtte ordne alt dette i det landet man krever momsrefusjon fra før man reiser ut igjen?
Vanskelig å forklare men.. Momsen får du refundert gjennom en internasjonal ordning (vet ikke hva den heter) , som en del land er medlem i ( også Tyskland). Så det er ikke tollvesenet som refunderer, det er det landet du handler i, men det er da denne ordningen som administrerer dette. Jeg regner med at tollvesenet kan hjelpe deg med dette. Det er også noen forretninger som holder disse skjemaene selv, så du kan fylle det ut der du handler. Dette gjelder vel gjerne forretninger hvor det ofte blir utført såkalt grensehandel.
Signatur
Regnskapsfører før kl 15.30, pusser opp bolig fra 1984 etter.
På Biltema? :) Mekonomen er sikkert ikke billigste, men de er billigere enn å kjøpe originalt, og fører hvertfall tilsvarende kvalitet. Regreim til 2005 Touran koster 1119,- og spennrulle 762,- til 1.9 tdi.
Jeg hadde vært mistenksom til deler som koster 1/3 av hva verksteder bruker, av samme grunn som at jeg har sluttet å kjøpe verktøy som koster 1/3 av hva håndtverkere bruker.
Jeg skjønner at du får tak i billige deler, men du kan ikke forvente at profesjonelle bilverksteder bruker dette på nye biler som de innstår garanti for? Jeg har hvertfall til gode for å se et bilverksted som handler alle sine slitedeler fra Biltema og regner med det er en grunn til det.
At det på enkelte biler tar 5 timer å bytte regreim tviler jeg ikke på, men snittet ligger sikkert noe under dette.
Mekonomen skal man ikke ta for gitt er billigere enn originalt! Jeg har vært borti at Mekonomen også er dyrere enn originalt, så det kan lønne seg å sjekke.
Reg. reimene kan godt holde langt over intervallet, men det er lite å gamble på. Reima skal også sjekkes visuelt ved service. Selv om reima holder så kan vannpumper streike (lager, begynner å lekke osv) eller andre løpe/spennhjul, så det er greit å holde intervallene her.
Som flere er inne på, det er ofte trangt i nyere i biler. Derfor er det som oftest mest lønnsomt å bytte alt av reimer/løpehjul og sånt i samme slengen, siden delene er en liten del av det hele. Mye må demonteres uansett.
Du vil kunne få refusjon for arbeid på bilen tror jeg. MEN, du skal jo i teorien da betale moms til Norge samtidig... Tror ikke du får stemplet refusjonspapirene uten at de samtidig fersker deg i innføring..... Så med mindre de har mye høyere mva-sats i Tyskland vil dette bare være hassle.. Vær også oppmerksom på at du først må betale norsk moms, for så å få refundert den tyske etter en stund(les: uker). Så du må kunne legge ut mellomlegget.
Utfordringen her er at du kun skal få refusjon for delene du eksporterer, ikke arbeidet (som jo er utført nettop i Tyskland).. Har hørt noe om at reparasjoner derfor faller litt utenfor normale refusjonsregler.. Noen som kan dette bedre enn meg?
Jeg gjør dette til statighet pga møbelkjøp i Sverige (har hytte der). Da stopper vi i tollen på svensk side og får stemplet skjema. Så stopper vi i tollen på norsk side, betaler norsk mva og får fikset refusjonspapirene. Pengene kommer på konto i etterkant.
Jeg skulle gjerne hørt fra noen som har erfaring med momsrefusjon på verkstedsbesøk i utlandet. Jeg vet at det generelt er dårlige muligheter innenfor Norden, men hva med Tyskland...?
Og med de oppgitte prisene så virker det som de har beregnet at de bytter først vannpumpa for så å sette alt sammen igjen. Sette bilen ned på gulvet og deretter heise den opp igjen og bytte remma. Det foregår selvfølgelig ikke slik i praksis. Da gjør man alt når man først har plukket av plæstikken.
Det kalles vel timesakkord eller noe i den duren.
Mekonomen skal man ikke ta for gitt er billigere enn originalt! Jeg har vært borti at Mekonomen også er dyrere enn originalt, så det kan lønne seg å sjekke.
Reg. reimene kan godt holde langt over intervallet, men det er lite å gamble på. Reima skal også sjekkes visuelt ved service. Selv om reima holder så kan vannpumper streike (lager, begynner å lekke osv) eller andre løpe/spennhjul, så det er greit å holde intervallene her.
Som flere er inne på, det er ofte trangt i nyere i biler. Derfor er det som oftest mest lønnsomt å bytte alt av reimer/løpehjul og sånt i samme slengen, siden delene er en liten del av det hele. Mye må demonteres uansett.
Utfordringen her er at du kun skal få refusjon for delene du eksporterer, ikke arbeidet (som jo er utført nettop i Tyskland).. Har hørt noe om at reparasjoner derfor faller litt utenfor normale refusjonsregler.. Noen som kan dette bedre enn meg?
Jeg gjør dette til statighet pga møbelkjøp i Sverige (har hytte der). Da stopper vi i tollen på svensk side og får stemplet skjema. Så stopper vi i tollen på norsk side, betaler norsk mva og får fikset refusjonspapirene. Pengene kommer på konto i etterkant.