#11
 797     østfold     0
Kan jo ta service på merkeverksted i sverige, om du har grensa i nærheten... kompis gjør det, og sier han betaler ca halvparten av hjemme....

  (trådstarter)
   #12
 369     0
Har snakket med merkeverksted på nytt, og de holder fast på prisen. Årsaken er visstnok at de tidligere har opplevd utette ventiltetninger på denne type motor, med oljelekkasje til følge...Og derfor lagt dette inn i serviceprogrammet sitt.

Snakket også med en uavhengig mekaniker, som stilte seg noe uforstående til at dette skulle gjøres forebyggende....Han mente at dersom det ble utette ventiltetninger, så ville jeg merke det på oljeforbruk og blårøyk. Altså i følge han, bedre å ta problemet når det evt. oppstår. (Han sammenlignet det med bytte av kløtsj...man bytter ikke den før den er slitt.)

Så der står jeg...vil jo helst ikke at motoren skal havarere/skades, men har jo samtidig ikke lyst å betale mer enn strengt tatt nødvendig....dyrt nok med bil som det er!
Hvis dette er så viktig å få gjort, er det ikke rart at uavhengige verksteder ikke har fått det med seg?
   #13
 1,712     Trondheim     0
Motoren tar ikke skade av utette ventiltetninger, det som kan ev. ta skade av overdreven oljebruk er partikkelfilter som finnes i alle nyere dieselbiler. Hvis motoren begynner å forbruke olje så kan man gjøre denne jobben da (du sjekker vel oljenivå jevnlig?)
At ta service på merkeverksted for en "basic" bil utenfor garantitiden og som er uten spesielle tekniske løsninger, ser jeg overhode ingen grunn til, i alle fall hvis de ikke er konkurransedyktige i pris.
Hvis det er spesielle problemstillinger så ville jeg googlet dette og sett om det er hold i merkeverksteds påstander.

MVH
Sakke
   #14
 1,712     Trondheim     0
for øvrig mener jeg at hvis dette er et kjent, "unormalt" slitasjeproblem knyttet til akkurat denne motoren, så burde det være gratis for å skifte de (reklamasjon grunnet konstruksjonsfeil) i alle fall hvis motoren ikke har gått veldig langt (over 100000 er vel vanlig motorgaranti)

MVH
Sakke.
   #15
 6,009     Finnmark     0
Hvorfor sjekker du ikke med andre merke verksteder eller spør litt mer på de(det) verkstedet du vil bruke?
Signatur
  (trådstarter)
   #16
 369     0
Har googlet litt etter jeg postet... Det jeg tror Mazda verkstedet mener... er at på grunn av lekkasje i noen tetninger dannes det avleiringer i oljen. Dette vil igjen blokkere filteret foran oljepumpa, og gi problemer med oljetrykk....Motorhavari i verste fall.
Forklart her: https://youtu.be/Th58DpEIX98   Og her 

Så da er det kanskje ikke så dumt å få det gjort.... Men hvorfor vet ikke uavhengige verksteder om dette?

Skal sjekke litt rundt med andre merkeverkstedene!
   #17
 1,712     Trondheim     0
virker ikke helt god denne motoren , nei. Registerkjede som må byttes på lave km, lekkasje i dysepakninger- oljetrykkproblemer.....

MVH
Sakke

   #19
 6,009     Finnmark     0
Men hvorfor vet ikke uavhengige verksteder om dette?


Kanskje de ikke har tilgang til importøren/produsentens systemer så de får disse oppdateringene/meldingene?


"alle " verksteder kjenner jo til eventuelle "dårlige " motorer.......TS må ta det positivt om andre ikke kjenner så godt til den;)

Og også andre verksteder kan muligens få ut info med å kontakte importøren.......Evt kan TS henvende seg dit for å få servicemelding( fordi han skal selge bil privat og kjøpe ny Mazda uten innbytte!)
Signatur
   #20
 10,486     Akershus     0
Men hvorfor vet ikke uavhengige verksteder om dette?


Kanskje de ikke har tilgang til importøren/produsentens systemer så de får disse oppdateringene/meldingene?


Det hjelper jo ikke heller at de mener det er tullball å bytte når de blir gjort oppmerksom på at det kan være et problem.
Signatur