1,375    18    2  

Bremselys debug Volvo

 8,022     Bærum     0
Har overtatt en 2005 Volvo S80.

Plutselig i dag begynte bremselyset å lyse hele tiden - selv når bilen er skrudd av og nøkkelen tatt ut.  Tenkte først at det var bryteren som sitter på pedalarmen som var kaputt, men den virker som den skal. Slutter kretsen når pedalen trykkes inn, og bryter kretsen når pedalen slippes opp.
 
Etter å ha nappet av ett og ett av de releene jeg fant, skrudde plutselig bremselysene seg av. Releet som styrer dette var altså identifisert. Siden det sitter to helt make relee ved siden av det aktuelle - prøvde jeg det åpenbare å bytte plass for å se om det bare var releet som var kaputt . Men inge av de to andre fungerte heller.

Etter at releet var ute en stund og jeg sjekket noen andre ting, stappet jeg det inn - og plutselig fungerte alt som det skulle. Bremselys på når pedalen ble trykket inn, og av ellers. Lot det stå slik, men da jeg kom ut 10min etterpå hadde bilen skrudd på bremselysene igjen.

Misser jeg noe åpenbart?

HSt
   #1
 35,438     Lillestrøm kommune     0
Det at relé begynner å virke igjen etter å ha vært tatt ut er greit, kontaktene har brent seg fast og din lille herjing med reléet fikk kontakten til å løsne. Kontakten trenger ikke å brenne fast igjen neste gang, men normalt er risiko for feil større. På jobb har vi en maskin der jeg 2 ganger har byttet alle rekeer fordi de begynner å henge jeg byttet hele røkla for å være sikker. Her var de pluggbare. Min kollega som var innom Opel med defekt relemodul:  vi foreslo ikke dette reléet som feil for vi trodde det ikke var noen biler igjen med den blå releboksen (den nye hadde annen farge) dvs alle biler feilet
  (trådstarter)
   #2
 8,022     Bærum     0
Det jeg ikke skjønner er at ingen av de tre make releene fungerer - har 3 releer tatt kvelden?
Er ikke noe annet som ikke virker, så tilsynelatende virker releene i de andre socket'ene....Unsure
HSt
   #3
 35,438     Lillestrøm kommune     0
Var de virkelig like, at formfaktor er lik betyr jo ikke noe. Inngår et av releene i styring av de andre ?
  (trådstarter)
   #4
 8,022     Bærum     0
De var helt like, nøyaktig samme typebetegnelse på dem.

Har ikke klart å finne noen oversikt over releer som stemmer med virkeligheten, så jeg aner ikke om de kan tenkes å styre hverandre.
Bremselys debug Volvo - rele.jpg - cozmo
HSt
   #5
 35,438     Lillestrøm kommune     1
Er det irr på kontaktene i releeboksen så kan kanskje et gammelt rele ha irr på motstående flate og totalt sett isolere. Byttet sikringsholder i båten når sikring til lanternene var hele men det gikk ikke strøm gjennom.
   #6
 372     Hedmark      0
Du sparer sannsynligvis deg selv for mye hodekløe om du finner noen som har tilgang til vida (Volvo sitt diagnoseprogram) og som kan kjøre en diagnose for deg. Er så mye elektronikk som skal virke sammen så kan fint være noe helt annet som tuller enn det åpenbare...
   #7
 2,264     0
Feil i sentral elektronikkmodul (cem) er "kjent feil" på tidligere årganger hvertfall. Da kan du oppleve alle mulige rare feil på ting som er elektrisk styrt (i grunnen alt på disse bilene).
Årsaken skal være skjøre loddinger på dette printkortet.
Enten må kortet byttes eller loddes om igjen. Typisk oppførsel er at feilen kommer og går.

Typisk oppførsel:
https://youtu.be/lsB6DC_-Cwo

HSt
   #8
 35,438     Lillestrøm kommune     0
På Opel releboksen jeg nevnte var det sprekk i loddetinnet, og som beskrevet alle biler med dette releet feilet.

Releet fungerte på kald bil og i ca 20-25km
  (trådstarter)
   #9
 8,022     Bærum     0
Feil i sentral elektronikkmodul (cem) er "kjent feil" på tidligere årganger hvertfall. Da kan du oppleve alle mulige rare feil på ting som er elektrisk styrt (i grunnen alt på disse bilene).
Årsaken skal være skjøre loddinger på dette printkortet.
Enten må kortet byttes eller loddes om igjen. Typisk oppførsel er at feilen kommer og går.

Typisk oppførsel:
https://youtu.be/lsB6DC_-Cwo


Takker. Nyttig info.
  (trådstarter)
   #10
 8,022     Bærum     0
Måler på pinnene på dette releet. Burde ikke en av pinnene gått direkte til jord?
Det nærmeste jeg kommer er en av pinnene som har 1k Ohm motstand mot jord. Det er den samme pinnen som får 12V satt når bremsepedalen trykkes inn.

Gir det noen mening?