Bilen jeg nå har ble kjøpt for 50k, 2004modell. Reparasjonene de 3,5 årene jeg har hatt den har summert seg til ca 50k. Nå er det forestående en ny rep til antagelig rundt 20k om den skal komme igjennom EU-kontroll.
Du har da kostet på bilen 70k siste 3,5 år. Vet ikke hvilken bil du har, men kan vel trygt si at en ny bil ville i hvertfall tapt seg deg dobbelte på 3,5 år så du har jo da spart 70k, i tillegg så elsker du bilen og da må vel følelsen av å ha spart 70k være god? Hvis du får den igjennom EU og da har den i 2 år til med kanskje 30k til i utgifter så er det jo fortsatt enormt med penger spart.
Jeg betaler heller litt mere på ett bil lån i mnd, så slipper jeg uforutsette regninger, men sjønner regnestykket ditt :)
Hadde det vært litt mer så hadde det vært ok, men det er ikke bare litt mer. En normal familiebil taper seg i gjenomsntitt 40-60.000 i året de første 4-6 åra, å betale 200.000 for å kunne dra nytte av garanti er det faktisk ikke verdt. Kjøper man en bil til 50.000 og setter resten inn på bok så kan man kjøpe en ny bil når den andre slutter å virke. Man skal være rimelig uheldig hvis man kjøper en bil til 50k og setter av 3k i mnd til reperasjoner og ikke sitte igjen med noe på slutten av året. Har hørt argumentet om at man vil betale mer i mnd for å ha tryggheten, men kjøp 2 biler da vel og la den ene stå til du trenger den, fortsatt så vil man spare penger.
Nå tenker ikke jeg på ny bil. Men kjøpe en brut som forrige eier har tatt det meste av tapet, og uansett åssen du regner på dette er det aldri "butikk" å selge bilen sin...her taper du uansett :)
Jeg synes en del av bruktbilene er høyt priset. Ti år gammel vanlig familiebil til over 100k med 200' på klokka er alt for mye. Jeg har selv hatt bil etter bruk og kast metoden, det ble faktisk ikke så dyrt...
Har hørt argumentet om at man vil betale mer i mnd for å ha tryggheten, men kjøp 2 biler da vel og la den ene stå til du trenger den, fortsatt så vil man spare penger.
De fleste er nok klar over at økonomien i å kjøpe NY bil er lættis dårlig. Mange av de som kjøper ny bil gjør det rett og slett fordi de kan. Greit nok å kjøpe en brukt kjerre til 50k, men det blir aldri som å sette seg inn en NY bil som er tight og fin, ren og pen, ingen riper og ulyder osv. Så vil mange hevde at "følelsen av ny" ikke kan forsvares til den prisforskjellen, men siden det faktisk selges en del nye biler er det også mange som mener at det kan forsvares.
Jeg har levd på gamle biler i en årrekke nå. Hadde jeg plutselig fått råd til å kjøpe ny bil hadde jeg gjort det. 17 år med å skru på biler i all slags vær har egentlig gjort meg "ferdig" med det. Men ingen lottogevinster i sikte enda. Må kanskje begynne spille først
Det kan være mye å spare på nyere biler. Forrige bil jeg hadde var en 99mod, den brukte ca 1,2pr mil, nå ligger jeg på en halv liter å sparer mellom 1000-1500kr i mnd som jeg betaler bil lån med
Ikke noe problem å finne en 90-talls bil som bruker 0,5l/mil. Eller en helt ny bil som bruker over literen. Spørsmålet er om din nedbetalingsplan av lånet gjør at lånet er nedbetalt når bilen må vrakes. Neppe gøy å betale kr1000/mnd for en boks spiker du ikke engang vet hvor befinner seg.
Det kan være mye å spare på nyere biler. Forrige bil jeg hadde var en 99mod, den brukte ca 1,2pr mil, nå ligger jeg på en halv liter å sparer mellom 1000-1500kr i mnd som jeg betaler bil lån med :)
Så har du 1500-3000 kroner i verditap pr måned på den nye bilen så besparelsen forsvinner før du vet ordet av det.
Så er det så utrolig kjedelig å kjøre typisk familiebil med liten dieselmotor, kjører det selv som leiebil nå om dagen.
Ja,, men da er det jo bra? jeg dekker inn tapet som du selv sier, og slipper masse reparasjonskostnader, og bilen har 126hk og 320nm noe som holder for meg
Det kan være mye å spare på nyere biler. Forrige bil jeg hadde var en 99mod, den brukte ca 1,2pr mil, nå ligger jeg på en halv liter å sparer mellom 1000-1500kr i mnd som jeg betaler bil lån med :)
Så har du 1500-3000 kroner i verditap pr måned på den nye bilen så besparelsen forsvinner før du vet ordet av det.
Så er det så utrolig kjedelig å kjøre typisk familiebil med liten dieselmotor, kjører det selv som leiebil nå om dagen.
Hadde det vært litt mer så hadde det vært ok, men det er ikke bare litt mer. En normal familiebil taper seg i gjenomsntitt 40-60.000 i året de første 4-6 åra, å betale 200.000 for å kunne dra nytte av garanti er det faktisk ikke verdt. Kjøper man en bil til 50.000 og setter resten inn på bok så kan man kjøpe en ny bil når den andre slutter å virke. Man skal være rimelig uheldig hvis man kjøper en bil til 50k og setter av 3k i mnd til reperasjoner og ikke sitte igjen med noe på slutten av året. Har hørt argumentet om at man vil betale mer i mnd for å ha tryggheten, men kjøp 2 biler da vel og la den ene stå til du trenger den, fortsatt så vil man spare penger.
De fleste er nok klar over at økonomien i å kjøpe NY bil er lættis dårlig. Mange av de som kjøper ny bil gjør det rett og slett fordi de kan. Greit nok å kjøpe en brukt kjerre til 50k, men det blir aldri som å sette seg inn en NY bil som er tight og fin, ren og pen, ingen riper og ulyder osv. Så vil mange hevde at "følelsen av ny" ikke kan forsvares til den prisforskjellen, men siden det faktisk selges en del nye biler er det også mange som mener at det kan forsvares.
Jeg har levd på gamle biler i en årrekke nå. Hadde jeg plutselig fått råd til å kjøpe ny bil hadde jeg gjort det. 17 år med å skru på biler i all slags vær har egentlig gjort meg "ferdig" med det. Men ingen lottogevinster i sikte enda. Må kanskje begynne spille først
- Baderomsbloggen min
....
...
...
Forrige bil jeg hadde var en 99mod, den brukte ca 1,2pr mil, nå ligger jeg på en halv liter å sparer mellom 1000-1500kr i mnd som jeg betaler bil lån med
Spørsmålet er om din nedbetalingsplan av lånet gjør at lånet er nedbetalt når bilen må vrakes. Neppe gøy å betale kr1000/mnd for en boks spiker du ikke engang vet hvor befinner seg.
Så har du 1500-3000 kroner i verditap pr måned på den nye bilen så besparelsen forsvinner før du vet ordet av det.
Så er det så utrolig kjedelig å kjøre typisk familiebil med liten dieselmotor, kjører det selv som leiebil nå om dagen.
1500-3000 ?? Er det Aygo det er snakk om?