Bensin biler stopper i snøen, om du har en tøff vei til huset som jeg har. Diesel bare lusker seg frem på tomgang :)
kan du forklare dette?om det er bensin eller diesel spiller da ingen rolle på fremkommeligheten,golfen med bensinturbo kom da seg bedre frem en volvoen med diesel jeg har nå,og det er nok ikke pga av drivstoffet,er nok heller pga piggfritt på volvoen vs pigger på golfen,og at antispinnen på volvoen bremser ned når hjulene begyner og spinne,noe som ikke golfen min gjorde
Når jeg sitter i avensisen får jeg ikke følelsen av å sitte i en nyere bil enn 2004 primeraen. Det er smått overraskende. Hadde jeg funnet tilsvarende bil til salgs (vil ikke gi slipp på ESP) for en pris mindre enn halvparten av en 6år nyere avensis, ville jeg kjøpt primera igjen.
Jeg snakka med en teknisk kompetent kar på hovedkontoret til Toyota i dag. Han kjente til det problemet med motorhavari som har vært på avensis og kunne fortelle at det ikke gjelder modeller nyere enn 2008. Han bekreftet dermed det inntrykket jeg fikk av googling.
For meg er ikke bensin et alternativ. Diesel er overlegen på finmanøvrering med henger + at jeg sparer endel tusenlapper årlig. For ikke å snakke om komforten ved køkjøring - diesel setter man i et passende gir og lar den gå på tomgang. Bensin+elektrisk kunne vært en mulighet, men utvalget av slike med mulighet for hengerfeste er svært labert. Bensin + lavgirserie kunne vært et alternativ, men det blir i overkant sært. Bensin + et godt automatgir kunne også fungert. Tradisjonellt automatgir er ugreit. (Det er ikke kult å sitte med bånn gass i revers med henger og vente på at automaten skal innse at det forventes av den at den skal snurre drivhjul. Når den omsider gjør det den skal, skal man imidlertid være glad man har sikkerhetsbeltet på! (Dette er også opplevd i Jeep med 5,2L V8.))
Primeraen er nå til salgs, om noen nevenyttige skulle være interessert i en god bil til en billig penge + litt forstillingskruing.
For meg er ikke bensin et alternativ. Diesel er overlegen på finmanøvrering med henger + at jeg sparer endel tusenlapper årlig. For ikke å snakke om komforten ved køkjøring - diesel setter man i et passende gir og lar den gå på tomgang.
Dårligste argumentene jeg har hørt siden 1983 eller noe der omkring. Tusenlappene du sparer går fort ut igjen ved bytte av glødeplugger, partikellfilter, svinghjul osv. Nå vet jeg ikke hvor du jobber, men husk at du kan trenge kollektiv bilett når du ikke får lov å kjøre med dieselen i byen. Bensin er nok overlegen dieselbiler i enhver sammenheng så lenge det ikke er snakk om biler over 7.5tonn eller traktorer.
Jeg vippet mellom bensin og diesel ved kjøp av ny bil. Hovedargumentet for diesel var billigere diesel og mindre forbruk. Så gikk jeg over servicekostnader på den aktuelle bilen jeg skulle kjøpe (Volvo S40).
Dette telte negativt i økonomisk forstand på diesel: Regeneringsvæske må etterfylles på 120 000 intervall. Diesel har registerreim som må byttes (120 eller 180). Risiko for partikkelfilter-trøbbel, eller høyere årsavgift. Diesel er mer følsom for kalde temperaturer. (jevnlig -25 til -30 her) Glødepluggbytte i dieselvarmer
Regnet litt på det, og kom fram til at bilene kostet meg omtrent det samme, hvis jeg kjøpte den når den hadde gått 50 - 100 000, og frem til 200 000 kjørte kilometer, med veiledene priser på delebytte. (Selvsagt blir dette annerledes hvis onkelen din rapper delene på jobben, selger dem billig til deg, og du bytter dem selv).
Da ble valget enkelt :) Kjører 30 000 i året nå, med snittforbruk på 0.65. Deilig å vite at jeg bare har halvparten av alle dippeduttene i motoren som en ny dieselmotor har.
Fremkommelighetsargumentet her er helt latterlig. Bensinbilene jeg har kjørt, har uten unntak kommet lettere frem enn dieselbiler. Det har nok mer med at det har vært mindre biler, med mindre dekkdimensjoner, kontra større dieselbiler med breie dekk å gjøre.
Diesel er fint hvis du kjøper bilen ny, og kjører den til 100 000, og deretter selger. Mellom 100 000 og 200 000 er det hvertfall noen dieselbiler som drar på seg mer utgifter enn det du sparer i diesel.
(Og ja, selvfølgelig er jeg noe påvirket etter å eid mareritt-Toyotaen med dieselmotor).
Fremkommelighetsargumentet her er helt latterlig. Bensinbilene jeg har kjørt, har uten unntak kommet lettere frem enn dieselbiler. Det har nok mer med at det har vært mindre biler, med mindre dekkdimensjoner, kontra større dieselbiler med breie dekk å gjøre.
Da har du aldri prøvd en diesel konta en bensin i 3ocm snø Hadde en rav bensin som måtte ruses som fy for å komme opp bakken, mens rav diesel tusla opp på tomgang....
TCO - Total Cost of Ownership. Så enkelt er kostnadene vedrørende diesel kontra bensin. Folk ser seg blinde på forbruk og pumpepriser, men det er ikke alt. Man bør gjøre god research på den modellen man ser etter og ikke bare spørre selger. Igjen, bilklubber er et hett tips.
F.eks. røk en i nærmeste familie på en smell da hand Land Rover fikk kluss med innsprøytningspumpen i BMW-motoren i den. Overhalet kostet denne 20.000+. For det så kan jeg handle meg splitt ny motor og turbo.
Diesel er fin-fint hvis kjøremønstret passer for det og du finner en bil/motor som ikke er plaget med gjengangerfeil. EGR-ventil, partikkelfilter og denslags. Regn også med noe høyere forbruk på vinteren pga. dieselvarmeren (estimeres vel 0,1l/mil ekstra?). Selv har jeg mye småturer og det talker bensin/E85 bedre.
Enig i at forskjellen på bensin og diesel har blitt mindre de siste årene. Men jeg tror ikke de er helt like ennå. Min direkte sammenligningserfaring bygger på biler frem til 2005 modeller, og frem til da var diesel overlegen på manøvrering med tung last, mens den ikke lå langt etter på de områdene hvor bensin var best.
Få på turbo, og du får mere av dreiemomentet som diesel kan varte opp med, samtidig som en beholder bensinmotorenes fordeler og slipper å kjøre rundt i traktor.
Du vet at moment (Nm) x turtall(rad/s) = effekt i KW
Problemet med dieselbiler er det at de har momentet over et smalt register sammenlignet med en bensinbil.
.
kan du forklare dette?om det er bensin eller diesel spiller da ingen rolle på fremkommeligheten,golfen med bensinturbo kom da seg bedre frem en volvoen med diesel jeg har nå,og det er nok ikke pga av drivstoffet,er nok heller pga piggfritt på volvoen vs pigger på golfen,og at antispinnen på volvoen bremser ned når hjulene begyner og spinne,noe som ikke golfen min gjorde
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=45211244
Kjøpte den på vei til jobb, etter biltilsynets stengetid. Skal hente den på torsdag.
Når jeg sitter i avensisen får jeg ikke følelsen av å sitte i en nyere bil enn 2004 primeraen. Det er smått overraskende. Hadde jeg funnet tilsvarende bil til salgs (vil ikke gi slipp på ESP) for en pris mindre enn halvparten av en 6år nyere avensis, ville jeg kjøpt primera igjen.
Jeg snakka med en teknisk kompetent kar på hovedkontoret til Toyota i dag. Han kjente til det problemet med motorhavari som har vært på avensis og kunne fortelle at det ikke gjelder modeller nyere enn 2008. Han bekreftet dermed det inntrykket jeg fikk av googling.
For meg er ikke bensin et alternativ. Diesel er overlegen på finmanøvrering med henger + at jeg sparer endel tusenlapper årlig. For ikke å snakke om komforten ved køkjøring - diesel setter man i et passende gir og lar den gå på tomgang.
Bensin+elektrisk kunne vært en mulighet, men utvalget av slike med mulighet for hengerfeste er svært labert. Bensin + lavgirserie kunne vært et alternativ, men det blir i overkant sært. Bensin + et godt automatgir kunne også fungert. Tradisjonellt automatgir er ugreit. (Det er ikke kult å sitte med bånn gass i revers med henger og vente på at automaten skal innse at det forventes av den at den skal snurre drivhjul. Når den omsider gjør det den skal, skal man imidlertid være glad man har sikkerhetsbeltet på! (Dette er også opplevd i Jeep med 5,2L V8.))
Primeraen er nå til salgs, om noen nevenyttige skulle være interessert i en god bil til en billig penge + litt forstillingskruing.
Dårligste argumentene jeg har hørt siden 1983 eller noe der omkring. Tusenlappene du sparer går fort ut igjen ved bytte av glødeplugger, partikellfilter, svinghjul osv. Nå vet jeg ikke hvor du jobber, men husk at du kan trenge kollektiv bilett når du ikke får lov å kjøre med dieselen i byen. Bensin er nok overlegen dieselbiler i enhver sammenheng så lenge det ikke er snakk om biler over 7.5tonn eller traktorer.
Så gikk jeg over servicekostnader på den aktuelle bilen jeg skulle kjøpe (Volvo S40).
Dette telte negativt i økonomisk forstand på diesel:
Regeneringsvæske må etterfylles på 120 000 intervall.
Diesel har registerreim som må byttes (120 eller 180).
Risiko for partikkelfilter-trøbbel, eller høyere årsavgift.
Diesel er mer følsom for kalde temperaturer. (jevnlig -25 til -30 her)
Glødepluggbytte i dieselvarmer
Regnet litt på det, og kom fram til at bilene kostet meg omtrent det samme, hvis jeg kjøpte den når den hadde gått 50 - 100 000, og frem til 200 000 kjørte kilometer, med veiledene priser på delebytte. (Selvsagt blir dette annerledes hvis onkelen din rapper delene på jobben, selger dem billig til deg, og du bytter dem selv).
Da ble valget enkelt :)
Kjører 30 000 i året nå, med snittforbruk på 0.65. Deilig å vite at jeg bare har halvparten av alle dippeduttene i motoren som en ny dieselmotor har.
Fremkommelighetsargumentet her er helt latterlig. Bensinbilene jeg har kjørt, har uten unntak kommet lettere frem enn dieselbiler. Det har nok mer med at det har vært mindre biler, med mindre dekkdimensjoner, kontra større dieselbiler med breie dekk å gjøre.
Diesel er fint hvis du kjøper bilen ny, og kjører den til 100 000, og deretter selger. Mellom 100 000 og 200 000 er det hvertfall noen dieselbiler som drar på seg mer utgifter enn det du sparer i diesel.
(Og ja, selvfølgelig er jeg noe påvirket etter å eid mareritt-Toyotaen med dieselmotor).
Da har du aldri prøvd en diesel konta en bensin i 3ocm snø Hadde en rav bensin som måtte ruses som fy for å komme opp bakken, mens rav diesel tusla opp på tomgang....
F.eks. røk en i nærmeste familie på en smell da hand Land Rover fikk kluss med innsprøytningspumpen i BMW-motoren i den. Overhalet kostet denne 20.000+. For det så kan jeg handle meg splitt ny motor og turbo.
Diesel er fin-fint hvis kjøremønstret passer for det og du finner en bil/motor som ikke er plaget med gjengangerfeil. EGR-ventil, partikkelfilter og denslags. Regn også med noe høyere forbruk på vinteren pga. dieselvarmeren (estimeres vel 0,1l/mil ekstra?). Selv har jeg mye småturer og det talker bensin/E85 bedre.
Få på turbo, og du får mere av dreiemomentet som diesel kan varte opp med, samtidig som en beholder bensinmotorenes fordeler og slipper å kjøre rundt i traktor.
- Baderomsbloggen min
....
...
...