Turbo innfører "problemet" med kraften blir begrenset til innenfor arbeidsturtallet på turboen.
Men alternativet er å doble motorvolumet, så man kommer ikke utenom turbo i dag, diesel eller bensin.
Kan være med på argumentet på at diesel manøvrerer tung last bedre, men ikke at den kommer bedre frem i snø :)
Har kjørt mye rart, og er fortsatt av den mening at diesel er fint på traktor og bensin på bil. Salgsstatistikken viser jo en dieselboom av dimensjoner, som raser som et korthus om dagen.
Diesel tar seg bedre frem i betydning at man har godt trekk på lavere turtall og dermed kan få mykere igangkjøring. Er man flink med clutch/gass har det ikke noen nevneverdig betydning, men dieselen gjør at man ikke trenger å røre gassen og dermed ikke har behov for samme følelse med bilen man kjører.
Turbo har samme effekt på bensin som på diesel = ingen i den situasjonen som omtales her. Den som mener turbo hjelper på fremkommeligheten i snø har enten ikke peiling på hva han snakker om, eller ligger i breisladd.
Undersøkelser viser at nye bensinmotorer hvor fokuset har vært lavest mulig CO2-utslipp har fått så høyt NOx-utslipp at diesel og bensin nærmest har blitt likeverdige i totalutslipp. Siden NOx er en gift, og CO2 er noe vi alle produserer og puster ut betyr det altså at nye "miljøvennlige" bensinmotorer er mindre miljøvennlige enn sine forgjengere. Merkelig at slikt ikke får noen oppmerksomhet.
Fremkommelighetsargumentet her er helt latterlig. Bensinbilene jeg har kjørt, har uten unntak kommet lettere frem enn dieselbiler. Det har nok mer med at det har vært mindre biler, med mindre dekkdimensjoner, kontra større dieselbiler med breie dekk å gjøre.
Da har du aldri prøvd en diesel konta en bensin i 3ocm snø Hadde en rav bensin som måtte ruses som fy for å komme opp bakken, mens rav diesel tusla opp på tomgang....
Toyota sine bensinmotorer er høykomprimerte. De reagerer negativt på lavoktan, men bankesensoren tar seg av det og motoren justerer seg inn etter det. Jeg merket at jeg trodde noe var galt med motoren en gang jeg fylte 92-oktan. Etter litt prøving over flere tanker så var det ingen tvil. Kun 98-oktan.
Toyota sine bensinmotorer er høykomprimerte. De reagerer negativt på lavoktan, men bankesensoren tar seg av det og motoren justerer seg inn etter det.
Det er jo litt rart når deres hovedmarked kun har 87-91oktan. 91 er kun for de europeiske bilene. Alle andre kjører på 87. Det er vel neppe slik at toyota har egne motorer tilpasset norske oktantall?
Toyota sine bensinmotorer er høykomprimerte. De reagerer negativt på lavoktan, men bankesensoren tar seg av det og motoren justerer seg inn etter det.
Det er jo litt rart når deres hovedmarked kun har 87-91oktan. 91 er kun for de europeiske bilene. Alle andre kjører på 87. Det er vel neppe slik at toyota har egne motorer tilpasset norske oktantall?
USA? Det er flere måter å regne oktantall på. 95 RON (95 blyfri) som selges her i Norge, tilsvarer ca det samme som 91 PON/AKI i statene om jeg ikke husker feil. 91octane er stortsett det som omtales som "premium" fuel der. I enkelte stater selges bensin med høyere oktan (opp til 94?). Turbomotorer og trimmede motorer vil kunne yte bedre på f.eks 98, da de vil tåle et tidligere tenningstidspunkt uten at bensinen selvdetonerer.
USA? Det er flere måter å regne oktantall på. 95 RON (95 blyfri) som selges her i Norge, tilsvarer ca det samme som 91 PON/AKI i statene om jeg ikke husker feil. 91octane er stortsett det som omtales som "premium" fuel der. I enkelte stater selges bensin med høyere oktan (opp til 94?). Turbomotorer og trimmede motorer vil kunne yte bedre på f.eks 98, da de vil tåle et tidligere tenningstidspunkt uten at bensinen selvdetonerer.
Jeg var ikke oppmerksom på at oktanskalaen som brukes varierer rundt om i verden. Da forsvant halvparten av forskjellen jeg tenkte på. Men noe høyoktan er ikke utbredt i usa, og heller ikke i toyotaens hjemland Japan så vidt jeg har fått med meg. Altså stusser jeg litt på at de skulle velge å lage motorene slik at de bør ha høyoktan.
Turbo innfører "problemet" med kraften blir begrenset til innenfor arbeidsturtallet på turboen.
På diesel er det i alle fall sånn. Når du passerer 4000 rpm er det brått stopp og du må gire. Sånn er det ikke på min bensinturbo. Der har jeg trøkk helt til 6000 rpm.
Men alternativet er å doble motorvolumet, så man kommer ikke utenom turbo i dag, diesel eller bensin.
Kan være med på argumentet på at diesel manøvrerer tung last bedre, men ikke at den kommer bedre frem i snø :)
Har kjørt mye rart, og er fortsatt av den mening at diesel er fint på traktor og bensin på bil.
Salgsstatistikken viser jo en dieselboom av dimensjoner, som raser som et korthus om dagen.
Turbo har samme effekt på bensin som på diesel = ingen i den situasjonen som omtales her. Den som mener turbo hjelper på fremkommeligheten i snø har enten ikke peiling på hva han snakker om, eller ligger i breisladd.
Undersøkelser viser at nye bensinmotorer hvor fokuset har vært lavest mulig CO2-utslipp har fått så høyt NOx-utslipp at diesel og bensin nærmest har blitt likeverdige i totalutslipp. Siden NOx er en gift, og CO2 er noe vi alle produserer og puster ut betyr det altså at nye "miljøvennlige" bensinmotorer er mindre miljøvennlige enn sine forgjengere. Merkelig at slikt ikke får noen oppmerksomhet.
Toyota sine bensinmotorer er høykomprimerte. De reagerer negativt på lavoktan, men bankesensoren tar seg av det og motoren justerer seg inn etter det. Jeg merket at jeg trodde noe var galt med motoren en gang jeg fylte 92-oktan. Etter litt prøving over flere tanker så var det ingen tvil. Kun 98-oktan.
https://byggebolig.no/dagligbank/darlig-erfaring-med-jula-club-smart-kredittfaktura/
Byggeblog bad: http://www.byggebolig.no/oppgraderinger-oppussing/byggeblogg-nytt-bad-i-gammel-villa/
Det er jo litt rart når deres hovedmarked kun har 87-91oktan. 91 er kun for de europeiske bilene. Alle andre kjører på 87. Det er vel neppe slik at toyota har egne motorer tilpasset norske oktantall?
USA?
Det er flere måter å regne oktantall på. 95 RON (95 blyfri) som selges her i Norge, tilsvarer ca det samme som 91 PON/AKI i statene om jeg ikke husker feil. 91octane er stortsett det som omtales som "premium" fuel der. I enkelte stater selges bensin med høyere oktan (opp til 94?).
Turbomotorer og trimmede motorer vil kunne yte bedre på f.eks 98, da de vil tåle et tidligere tenningstidspunkt uten at bensinen selvdetonerer.
Takk. Tiden vil vise om det var et godt kjøp.
Jeg var ikke oppmerksom på at oktanskalaen som brukes varierer rundt om i verden. Da forsvant halvparten av forskjellen jeg tenkte på. Men noe høyoktan er ikke utbredt i usa, og heller ikke i toyotaens hjemland Japan så vidt jeg har fått med meg. Altså stusser jeg litt på at de skulle velge å lage motorene slik at de bør ha høyoktan.
På diesel er det i alle fall sånn. Når du passerer 4000 rpm er det brått stopp og du må gire.
Sånn er det ikke på min bensinturbo. Der har jeg trøkk helt til 6000 rpm.
- Baderomsbloggen min
....
...
...