Vi hadde ett snitt på 0.6 på vår D4D 2l. Langkjøring var ned mot 0.5, men kombinertkjøring ble 0.6. (Skal du måle langkjøring, må du resette etter at du har kommet opp i fart). Etter å ha kjørt et par minutter bykjøring, er lankjøringssnittet ødelagt og umulig å få tilbake.
Dette er sommertall. Om vinteren gikk det ca 0.05 ekstra, mye pga dieselvarmer antar jeg. Denne går uavhengig av kupevarmer, uten dieselvarmer når ikke motor arbeidstemperatur når det er kaldt.
Jeg nullstillte selvsagt i fart ved mitt faste punkt. Knappen for dieselvarmer og AC var av. Siden jeg var usikker på hvordan betjeningen fungerte og allerede hadde oppdaget at tomgangsturtallet økte med 200rpm ved å slå på kupevifta, slo jeg for sikkerhetsskyld av hele anlegget for testen. Temperaturmåler lå midt i skalaen.
Hvorfor påvirker kupevifta tomgangsturtallet så mye når både varmer og AC er avslått?
Tok en tilsvarende forbrukstest i 100km/h. Veien var ikke helt flat, så kjørte den begge veier. Avensisen brukte 0,88l/mil oppover, 0,76l/mil nedover. Primeraen bruker 0,58l/mil oppover på samme strekket. (Har aldri målt primeraen nedover på samme strekket.) Dette altså i følge kjørecomputer. På primeraen viser den i snitt 10% for høyt forbruk.
Det er 3mnd bruktbilgaranti på denne. Er det høye forbruket noe som garantien kan gjøre noe med?
nå er det ikke nødvendigvis at kjørekomputeren viser rett heller,og tviler på at du kommer noen vei med 3 måneders garanti. og hva bilene er oppgitt til og bruke fra fabrikk,de tallene klarer man uansett ikke selv.
Mål på gamlemåten, det blir mest riktig. Om det ikke er tatt service på bilen på en stund går forbruket merkbart opp. Nytt luftfilter har en del å si. Har vel enda tilgode å se en fabrikkmåling stemme med virkeligheten. Og det er det 100 årsaker til. Alt spiller jo inn. kvalitet på veien i form av rullemotstand til dekk og vind osv osv. Min bil er oppgitt til å bruke 0,63.
Selv har jeg flere ganger målt min bil til ca 0,73. Ganske langt unna oppgitt data, og med 25000km i året utgjør dette en del kronasjer.
Forbruket i seg selv er ingen garantisak. Men forbruket kan være indikasjon at noe annet er feil. Spørsmålet er hva. Gjennomsnittsmålinger på gjennomsnittlig vei kommer aldri på fabrikkstall, men på helt flat vei med CC har jeg ennå ikke vært borti en bil som ikke bruker mindre enn fabrikkstall. Primeraen bruker f.eks 13% mindre enn fabrikkstall på teststrekningen, og 7% over fabrikkstall når jeg tar med veien hjemmefra til teststrekket. (Forutsatt at computerens avvik er like stort på teststrekket som ellers.)
Computeren på avensisen må kontrollmåles, men det krever litt lenger kjørt distanse enn det som er tilgjengelig av flat sammenhengende vei i nærheten. Noe på denne bilen er ganske sikkert feil. Computer eller noe annet.
- Baderomsbloggen min
....
...
...
Jeg nullstillte selvsagt i fart ved mitt faste punkt.
Knappen for dieselvarmer og AC var av. Siden jeg var usikker på hvordan betjeningen fungerte og allerede hadde oppdaget at tomgangsturtallet økte med 200rpm ved å slå på kupevifta, slo jeg for sikkerhetsskyld av hele anlegget for testen.
Temperaturmåler lå midt i skalaen.
Hvorfor påvirker kupevifta tomgangsturtallet så mye når både varmer og AC er avslått?
Samme understell og motorvalg meiner eg iallefall.
Det gir vel lite mening at vifta skal bruke mer strøm enn fjernlys+tåkelys?
Motorturtallet går opp selv om vifta står på laveste hastighet
Den var et hav bedre enn 1991 Nissan KingCab :)
Men det er ikke akkurat personbilkomfort i de bilene. Da er vel VW sin pickup det beste valget.
Dette altså i følge kjørecomputer. På primeraen viser den i snitt 10% for høyt forbruk.
Det er 3mnd bruktbilgaranti på denne. Er det høye forbruket noe som garantien kan gjøre noe med?
og hva bilene er oppgitt til og bruke fra fabrikk,de tallene klarer man uansett ikke selv.
Selv har jeg flere ganger målt min bil til ca 0,73. Ganske langt unna oppgitt data, og med 25000km i året utgjør dette en del kronasjer.
Gjennomsnittsmålinger på gjennomsnittlig vei kommer aldri på fabrikkstall, men på helt flat vei med CC har jeg ennå ikke vært borti en bil som ikke bruker mindre enn fabrikkstall. Primeraen bruker f.eks 13% mindre enn fabrikkstall på teststrekningen, og 7% over fabrikkstall når jeg tar med veien hjemmefra til teststrekket. (Forutsatt at computerens avvik er like stort på teststrekket som ellers.)
Computeren på avensisen må kontrollmåles, men det krever litt lenger kjørt distanse enn det som er tilgjengelig av flat sammenhengende vei i nærheten. Noe på denne bilen er ganske sikkert feil. Computer eller noe annet.