Dersom du ikke måler "hele tanker" blir det feil. Full tank, nullstill og glem kjørecomputeren. I allefall til du har reelle tall.
Hadde en 1995 modell Grand Voyager AWD en gang, og allerede da var autolåsing std. utstyr. Som en kunne programere bort. Det litt trickye med den var at om jeg luffet avgårde til butikken, skjønte ikke elektronikken at jeg hadde vært over ca. 30 km/t. før jeg var kommet ut av bilen, etter en kjapp tur for å hente bestilt pizza. Med bilen i gang. ;D
Da ble det kald pizza før jeg var inne i bilen igjen for å si det sånn... Den hadde også kjørecomputer. Som viste omtrent det som passet. Lurer på om den fulgte utviklingen på børsen eller noe sånt...
Ang. sammenlignende forbruk; vår er jo en 2,2 150 hk. med automat og såkalt manuell girmulighet og "F1" på ratt. Har alltid målt bilene mine. Med tanke på servicebehov, feil osv. Denne har nå gått 3 tanker (mener jeg), og forbruk har vært ml. 0,64 og 0,69. Lavest på tanken da jeg hentet den østpå. Kjører med varme på auto, så AC er stort sett på. Fornøyd med det utfra kjøremønster (tipper 75% vestlandsveier og resten småkj.) og at det er vinter. har glemt å sjekke hva kjørecomputeren sier opp mot målt forbruk.
Komfortmessig er vi fornøyde. Ikke storvokste, men sitter bra, og liker at bilen har skinnseter og el. justering av korsryggstøtte. El. blending av speil på denne, og varsellyd for belte samt autolock er programmert bort på vår. Ikke lei meg for det...
Tomgang ja.. Har jeg ikke tenkt på, men husker at den gamle med 2l. bensin gikk opp på tomgang når ac ble satt på. Den følger jo viften, så kanskje det er der det ligger.
Ellers går denne som et uvær til å være Yota. Har vel bare hatt en like kjapp og det var en Camry 3.0 V6 jeg hadde for noen år siden. Begge har sportsprogram på aut.
Vi har ikke hengerfeste, så rygging med henger vet jeg ikke. Da drar jeg med chippet Hiace aut. (uproblematisk), eller Ford 7,3 diesel hvis det en sjelden gang er grov last.
Alt i alt meeeget fornøyd etter ca. 2.000 km. Skulle jeg savne noe måtte det være at CC kunne vært adaptiv. Ellers kan jeg ikke komme på noe.
Heldig er den som får bil med automagisk utvendig pizzakjøler!
I mitt forsøk på å programmere bort autolåsing, endte jeg med å programmere bort autoopplåsing. Nå må jeg altså huske å låse opp før jeg går ut. Det var langt fra noen genial løsning.
At tomgangsturtall øker om man setter på AC er ganske normalt. Kanskje også med dieselvarmer. Men at det skjer med både AC og varmer avslått, og kun vifta settes på, virker ikke riktig.
Jeg fant en mute-knapp: Holde [mode] inne i noen sekunder.
El.justeringen av korsryggen funker kun når man har parkert. Det er jo også idiotisk! Hele kluet med å kjøre langt er jo å kunne endre sittestillingen underveis.
På 2004 modell E-klassen vi har er blandet forbruk oppgitt til 1,09, og det er også hva snittet for de siste 11.000 km viste inntil jeg hektet på biltralle og kjørte noen turer opp og ned til Golsfjellet og Dagali.
(Det er i hvert fall hva bilen tror at den bruker, og hva den ville brukt om den gikk på bensin. I realiteten bruker den ca. 20% mer, og det koster 6,49 pr. liter). Kjørecomputer ble sjekket noen ganger mens den kun gikk på bensin, og den stemmer eksakt på denne bilen.
Signatur
Prøver å gjøre det skikkelig med en gang. Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Jeg hadde noe små fusking ved fuktig vær, noen ganger trakk bilen dårlig. Dette gjelder avensis d4d 1ad motor. Jeg tettet EGR ventilen og etter det har jeg fått en "ny"motor, som går bedre og drikker mindre suppe , tror heller ikke det blir oppdaget på pk kontroll, da det er lite forskjell på utslipp.
En oppdatering: Avensisen ble hentet torsdag. Fredag var den tung å starte - trakk rundt med normal hastighet, men "tente" ikke før den hadde dratt rundt en god stund. I butikken hadde den stått innendørs, så dette var første start med kald motor (-1) siden forrige vinter. Av den erfaringen så jeg på værmeldingen og så at søndag morgen skulle være det kaldeste i overskuelig fremtid, så jeg lot den stå fra fredag til søndag for å prøve start i -6. Den gløda som forventet når tenninga kom på, men for start skjedde det ingenting. Den prøvde ikke å dra rundt, ikke et klikk engang. Batterispenning ble målt ok. Forsøk med startbooster gjorde ingen utslag. Alle sikringer ble sjekket visuelt. Alle relevante sikringer ble også tatt ut og målt - ingen feil funnet. Jeg prøvde flere ganger utover dagen, med samme resultat.
Utpå kvelden hadde temperaturen nærmet seg 0. Da starta den umiddelbart.
Mandag og tirsdag oppførte den seg pent. Onsdag ble jeg stående fast på ferga fordi parkeringsbremsen ikke ville av. Torsdag ble kjøpet hevet.
Andre feil som ble oppdaget underveis: Antiskrens fungerer ikke i kuldegrader. Alarm utløses ikke, hverken av bevegelse inni bilen eller av at dører åpnes.
---------- Så kjøpte jeg en "ny" primera. Helt lik den gamle, bare et år nyere og gått 300'km kortere og med el.justerte skinnseter og defa pakke. Den holdt 120km (50km før hjemme), så hang clutchen seg opp i inntråkket stilling. Selger ('s bror) har fikset det (måtte ut med girkasse+clutch, og åpne clutchen for å bytte en o-ring) og jeg henta den igjen for andre gang på onsdag. Da holdt den helt hjem. I går sto jeg ute og bytta til sommerdekk på den gamle mens det snødde, for å kunne sette mine "gamle" vinterhjul over på den "nye" bilen.
Ville ikke starte i kulde - kan tetningene på innsprøytningsdysene ha vært dårlige på Avensis'en? Hvor langt var den gått?
Burde vel svive rundt for det?
Best å selge den til spania eller noe, og glemme den.
Signatur
Prøver å gjøre det skikkelig med en gang. Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Leste ikke grundig nok. Ser nå at han skreiv at den ikke dro rundt i det hele tatt. Kan jo være flere ting - som ikke nødvendigvis er unormalt avhengig av hvor langt den var gått.
Disse motorene trenger masse strøm ved oppstart, hadde selv mye trøbbel med motor på avensis føre egr ventil ble tettet. Denne førte til at bilen gikk i nødmodus noen ganger, og egr ventil var full av gørr og sot. Nå får den bare frisk luft og lever ett helt annet liv. Så alle som har en egr ventil bør kutte den ut..., ihvertfall på avensis d4d motorer...
Hadde en 1995 modell Grand Voyager AWD en gang, og allerede da var autolåsing std. utstyr. Som en kunne programere bort. Det litt trickye med den var at om jeg luffet avgårde til butikken, skjønte ikke elektronikken at jeg hadde vært over ca. 30 km/t. før jeg var kommet ut av bilen, etter en kjapp tur for å hente bestilt pizza. Med bilen i gang. ;D
Da ble det kald pizza før jeg var inne i bilen igjen for å si det sånn... Den hadde også kjørecomputer. Som viste omtrent det som passet. Lurer på om den fulgte utviklingen på børsen eller noe sånt...
Ang. sammenlignende forbruk; vår er jo en 2,2 150 hk. med automat og såkalt manuell girmulighet og "F1" på ratt. Har alltid målt bilene mine. Med tanke på servicebehov, feil osv. Denne har nå gått 3 tanker (mener jeg), og forbruk har vært ml. 0,64 og 0,69. Lavest på tanken da jeg hentet den østpå. Kjører med varme på auto, så AC er stort sett på. Fornøyd med det utfra kjøremønster (tipper 75% vestlandsveier og resten småkj.) og at det er vinter. har glemt å sjekke hva kjørecomputeren sier opp mot målt forbruk.
Komfortmessig er vi fornøyde. Ikke storvokste, men sitter bra, og liker at bilen har skinnseter og el. justering av korsryggstøtte. El. blending av speil på denne, og varsellyd for belte samt autolock er programmert bort på vår. Ikke lei meg for det...
Tomgang ja.. Har jeg ikke tenkt på, men husker at den gamle med 2l. bensin gikk opp på tomgang når ac ble satt på. Den følger jo viften, så kanskje det er der det ligger.
Ellers går denne som et uvær til å være Yota. Har vel bare hatt en like kjapp og det var en Camry 3.0 V6 jeg hadde for noen år siden. Begge har sportsprogram på aut.
Vi har ikke hengerfeste, så rygging med henger vet jeg ikke. Da drar jeg med chippet Hiace aut. (uproblematisk), eller Ford 7,3 diesel hvis det en sjelden gang er grov last.
Alt i alt meeeget fornøyd etter ca. 2.000 km. Skulle jeg savne noe måtte det være at CC kunne vært adaptiv. Ellers kan jeg ikke komme på noe.
Mitt prosjekt: http://www.byggebolig.no/oppgraderinger-oppussing/fra-ronne-til-hus/
I mitt forsøk på å programmere bort autolåsing, endte jeg med å programmere bort autoopplåsing. Nå må jeg altså huske å låse opp før jeg går ut. Det var langt fra noen genial løsning.
At tomgangsturtall øker om man setter på AC er ganske normalt. Kanskje også med dieselvarmer. Men at det skjer med både AC og varmer avslått, og kun vifta settes på, virker ikke riktig.
Jeg fant en mute-knapp: Holde [mode] inne i noen sekunder.
El.justeringen av korsryggen funker kun når man har parkert. Det er jo også idiotisk! Hele kluet med å kjøre langt er jo å kunne endre sittestillingen underveis.
På 2004 modell E-klassen vi har er blandet forbruk oppgitt til 1,09, og det er også hva snittet for de siste 11.000 km viste inntil jeg hektet på biltralle og kjørte noen turer opp og ned til Golsfjellet og Dagali.
(Det er i hvert fall hva bilen tror at den bruker, og hva den ville brukt om den gikk på bensin. I realiteten bruker den ca. 20% mer, og det koster 6,49 pr. liter). Kjørecomputer ble sjekket noen ganger mens den kun gikk på bensin, og den stemmer eksakt på denne bilen.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Dette gjelder avensis d4d 1ad motor. Jeg tettet EGR ventilen og etter det har jeg fått en "ny"motor, som går bedre og drikker mindre suppe , tror heller ikke det blir oppdaget på pk kontroll, da det er lite forskjell på utslipp.
Glemte og nevene dette tidligere...
Avensisen ble hentet torsdag. Fredag var den tung å starte - trakk rundt med normal hastighet, men "tente" ikke før den hadde dratt rundt en god stund. I butikken hadde den stått innendørs, så dette var første start med kald motor (-1) siden forrige vinter. Av den erfaringen så jeg på værmeldingen og så at søndag morgen skulle være det kaldeste i overskuelig fremtid, så jeg lot den stå fra fredag til søndag for å prøve start i -6. Den gløda som forventet når tenninga kom på, men for start skjedde det ingenting. Den prøvde ikke å dra rundt, ikke et klikk engang.
Batterispenning ble målt ok. Forsøk med startbooster gjorde ingen utslag.
Alle sikringer ble sjekket visuelt. Alle relevante sikringer ble også tatt ut og målt - ingen feil funnet.
Jeg prøvde flere ganger utover dagen, med samme resultat.
Utpå kvelden hadde temperaturen nærmet seg 0. Da starta den umiddelbart.
Mandag og tirsdag oppførte den seg pent.
Onsdag ble jeg stående fast på ferga fordi parkeringsbremsen ikke ville av.
Torsdag ble kjøpet hevet.
Andre feil som ble oppdaget underveis: Antiskrens fungerer ikke i kuldegrader. Alarm utløses ikke, hverken av bevegelse inni bilen eller av at dører åpnes.
----------
Så kjøpte jeg en "ny" primera. Helt lik den gamle, bare et år nyere og gått 300'km kortere og med el.justerte skinnseter og defa pakke.
Den holdt 120km (50km før hjemme), så hang clutchen seg opp i inntråkket stilling. Selger ('s bror) har fikset det (måtte ut med girkasse+clutch, og åpne clutchen for å bytte en o-ring) og jeg henta den igjen for andre gang på onsdag. Da holdt den helt hjem.
I går sto jeg ute og bytta til sommerdekk på den gamle mens det snødde, for å kunne sette mine "gamle" vinterhjul over på den "nye" bilen.
- Baderomsbloggen min
....
...
...
Burde vel svive rundt for det?
Best å selge den til spania eller noe, og glemme den.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Kan jo være flere ting - som ikke nødvendigvis er unormalt avhengig av hvor langt den var gått.
- Baderomsbloggen min
....
...
...
Så alle som har en egr ventil bør kutte den ut..., ihvertfall på avensis d4d motorer...