(trådstarter)
   #191
 5,111     Sørnorge     0
Hvordan kutter man ut egr? Nappe av slangen så den får luft, eller tette så det ikke kommer noe som helst der?
Har det noen bivirkninger f.eks ved å gi katalysatoren kortere levetid?

  (trådstarter)
   #192
 5,111     Sørnorge     0
Radiosignalet i den nye primeraen er rimelig dårlig. Verkstedboka (som rett nok tilhører modellen før facelift) sier at det finnes en antenneforsterkter. Men den sier ikke noe om hvor denne befinner seg. Noen som vet?
Den sier også at selve tuneren befinner seg rett over cdspilleren, men jeg klarer ikke å se noe til tuneren heller (har bare klart å åpne nederste del av midtkonsollen, og har litt begrenset sikt opp).
   #193
 797     østfold     0

Hvordan kutter man ut egr? Nappe av slangen så den får luft, eller tette så det ikke kommer noe som helst der?
Har det noen bivirkninger f.eks ved å gi katalysatoren kortere levetid?

Noen bare tetter den, noen lager ett lite hull i plata som tetter hullet for ikke å få feilmelding. Det var originalforhandler som gjorde det for meg. Dette blir gjort på flere merker grunnet problemer med egr.
Der er ingen bivirkninger, kun fordeler. Motor får frisk ren luft, en å kjøre all soten og dritten inn i motoren igjen..
   #195
 797     østfold     0
Blir mere utslipp, men har målt min, og den holder seg innenfor verdiene...det er vist liten forskjell Smile Uansett så har forhandler sagt dem tar seg av visning om det er problemer...
Jeg fikk ca 0,1 høyere forbruk da egr var nesten helt tett. Men bilen går mye bedre. Tror min nesten ikke fikk luft på slutten.
inntaksluft lå før på 20c år det var 0c ute, nå får den 0 grader inn når det er o grader ute, så motor bruker 2 min mere på å bli varm når det er -10...
Det er igrunn de forskjeller jeg har merket.
Fusking, lugging, tungstart, jaging på tomgang, problemer med fuktig vær er borte Smile
   #196
 394     Strömstad     0

Hvordan kutter man ut egr? Nappe av slangen så den får luft, eller tette så det ikke kommer noe som helst der?
Har det noen bivirkninger f.eks ved å gi katalysatoren kortere levetid?


Jeg har slitt med EGR på min også. Ser at mange som har lik bil som meg har "blanket ut" EGRen ved å bytte pakningen som sitter der med en hel plate, altså tette til hele åpningen til EGRen. Tror det resulterer i en gul lampe på dashbordet, men fungerer vel fint ellers
Signatur
   #197
 797     østfold     0
Noen få nyere biler får varsel lampe, jeg har en 2007 modell, den viser ingen ting. Kan også lage ett lite hull så følern ikke viser feil. Det finnes også kitt å få kjøpt til enkelte biler..det er ikke noe å lure på om du har trøbbel eller ønsker å unngå det Smile

  (trådstarter)
   #198
 5,111     Sørnorge     0
Min 91' audi 100 bensin viste varsellampe da egr-ventilen ble tett. Vil jo tro de fleste andre også vil vise feilmelding om man tetter.
   #199
 3,010     Akershus     0
Husk at EGR-ventilen senker motortemperaturen noe. En blokkering vil altså øke denne. Neppe nok til at det er skadelig, men moderne motorer er gjerne designet med EGR-ventilen med i beregningene.

Enkelte biler setter alskens feilkoder når denne blokkeres. Nå husker ikke jeg de nye forskrriftene for PKK, men var det ikke noe med at feilkoder skulle leses av?
   #200
 797     østfold     0

Husk at EGR-ventilen senker motortemperaturen noe. En blokkering vil altså øke denne. Neppe nok til at det er skadelig, men moderne motorer er gjerne designet med EGR-ventilen med i beregningene.

Enkelte biler setter alskens feilkoder når denne blokkeres. Nå husker ikke jeg de nye forskrriftene for PKK, men var det ikke noe med at feilkoder skulle leses av?

Egr ventil øker ikke temperatur, men motsatt. Den får kald istedenfor varm luft inn til motor...