Hvis det nå går problemfritt i 1000 timer og hydraulikkolje og mer skal byttes ut, har jobben min blitt gjort, og maskinene har bra restverdi.
Hvis paven ikke hadde vært katolikk: å forvente 1000timer feilfri drift på en gravemaskin er ikke bare optimistisk, det er regelrett tåpelig.
Har du tenkt hvordan du skal kunne erstatte ukurante deler når ting begynner ramle fra hverandre ? Hvor er nærmeste delelager på egeninimporterte Kinesiske anleggsmaskiner ?
Å tro at disse maskinene har noen bra restverdi etter 1000timer, er i overkant optimistisk. Det står en Kinesisk hjullaster neddi bygda her, som har stått på samme stedet nå i fler år. Ryktene vil ha det til at det ikke lar seg oppdrive reservedeler i det hele tatt. Var dog garantert en knakende godt kjøp når den var ny....
Og jada, jeg har fått med meg påstandene om at " det er bare brukt std. komponenter fra Rexroth, osv osv. Problemet er at selv om fabrikatet finnes ( fabrikasjonsnavnet betyr ikke dette at servospaker, ventiler og komponenter er tilgjengelig her i Europa. ABB f.eks, som jeg jobbet for tidligere, hadde store serier motorer, frekvensomformere og annet som ikke er tilgjengelig i Europa. Mange skipseiere måtte bygge om utstyret da det kom til Norge, fordi reservedeler og komponenter ikke fantes utenfor kina...
Vel, vi kjøpte en ny cat 320e her i våres, den har nå rusla 600timer + den nå, og har ikke skjedd noe med den enda, utenom en klemt ledning på rotortilten (førerfeil) og en sprekk i frontruta (pga pigging)
Signatur
Behov for graving,transport,containere,anleggsgartner tjenester? Behov for å leie maskiner og utstyr? Mail: Naessmaskin@outlook.com / post@ksn-as.no www.ksn-as.no Tlf:48018107 | PM
Vel, vi kjøpte en ny cat 320e her i våres, den har nå rusla 600timer + den nå, og har ikke skjedd noe med den enda, utenom en klemt ledning på rotortilten (førerfeil) og en sprekk i frontruta (pga pigging)
1. Det er en CAT, ikke en Kinesisk BlingBlong. 8) 2. Den er fortsatt bare halvveis til 1000 :) 3. Jeg tipper kanskje CAT har litt annen kvalitetskontroll enn kinesiske BlongBling maskiner. 4. Jeg tipper en 20tonner også har litt mer kvalitetskontrollerte LØSNINGER enn en BlingBlong fra Kina... ;D
Joa det har den nok, men kineserne har kommet seg veldig de siste åra Når jeg tenker meg om har det vært litt problemer med GPS'en men ser ut til at det funker greit nå siste måneden ihvertfall, men det er jo ettermontert utstyr, som ikke har noe med maskin å gjøre forsåvidt.
Signatur
Behov for graving,transport,containere,anleggsgartner tjenester? Behov for å leie maskiner og utstyr? Mail: Naessmaskin@outlook.com / post@ksn-as.no www.ksn-as.no Tlf:48018107 | PM
Jeg synes noen av innleggene her er nedlatende om Kineserne og deres produkter.
I maskinbransjen som ellers kommer Kineserne etter i hurtig takt.
Du som er så nedlatende vil finne mye "made in China" i hverdagsbeholdningen din.
Mine Japanske Kameraer er bl.a. produsert i Kina. Mye i en I-phone er også produsert der. Men har kvalitetskontroll etter amerikansk system.
Det er vel ingen tvil i kvalitetsbransjen om at Japanerne fortsatt er best på kvalitets kontroll og sikring. (jeg har en 14 gammel Japansk 4 hjuls trekker. Det har ikke skjedd noe på vel 200.000 km)
Det er nok derfor at Kineserne fra Sanyo til LiuGong osv har japansk, koreansk og bl.a. italiensk og tyske hydrauliske komponenter.
I min graver står det en Japansk og importert Yanmar. Ingen gidder å trøbble med at Yanmar på små maskiner er like bra som Cat for eksempel.
Volvo har forresten eierskapet til en stor Kinesisk produsent, og ikke bare for hjemmemarkedet. Verden er et "stort land" osv. Verdens største bygg og maskinmesse finner sted i Shanghai Kina om 18 dager.
MINE MASKINER OG PROBLEMER HITTIL.
Jo det har vært kvalitets svikt i forhold til forventning. Metallrusk i hydraulikk kretser som ikke hadde gått gjennom filter. Produsenten av hjul lasteren hjalp straks til med å vise hvordan det skulle ordnes (i-phone bilder osv + veiledende tekst)
Men at tilsvarende problem dukket opp på Carters svært godt sammenskrudde og fungerende graver, var overraskende. Et bitte lite produksjonsrusk hadde lurt seg inn i styrepumpen (pilot for hendel) for bladet eller skjæret. Trykkfallet resulerte i dau maskin inntil jeg selv plukket det fra hverandre og fikk en spesialist til å rense ventil sleidene.
Men jeg er forberedt på små problemer som dette, men ingen store. I hvert fall ikke pga materialfeil.
Man må se det hele i forhold til pris og ytelse.
Hjullasteren min har en China-Cummins. Forkammer motor. Men den starter foreløpig hver dag den brukes (den har i forhold til graveren svært dårlig stol hvis det betyr noe), men løfter nok ganske mye mer enn 2 tonn som er oppgitt løftevekt.
Jeg leide i fjor en ny Volvo hjullaster 6 t, som hadde både bedre sving egenskaper og annet, men den maktet ikke like tunge løft.
Så alt er ikke bare dritt.
Nå har graveren gått bare 130 timer og lasteren bare vel 50 timer.
Men til mitt formål har maskinene fungert.
Trolig har de en brukbare restverdi når jeg er ferdig, og da er jeg sikker på at graveren finner kjøper. Det er massevis av standard deler for den nevenyttige som vil skifte ut. Hjul lasteren har jeg tenkt å beholde.
Og så har jeg beholdt denne jævla store containeren som står der og glaner på omgivelsene i sitt 15 år. Bu er bu.
Jeg smører litt oftere enn en gang for hver 8 arbeidstime, for jeg vet at Kineserne ikke har samme standard på slitasjedeler der det skal greases.
Kjøp deg Cat. For Guds skyld. Det skjer sikkert ikke noe før 5000 timer.
Men husk at aktsomme maskinførere har maskiner som varer lenger enn de uaktsomme førerne.
I går trillet jeg avgårde noen 2 tonns steiner foran graveren etter å ha fått dem opp på bakke nivå. Det er ikke så ille for en kinesisk undervurdert graver. Men de på 3 og 4 tonn får jeg sprengt så de kan behandles.
Veien blir kjempebra. Et stykke grov jeg ned til fjell under leire, men da det ble 1 meter med steinhard leire gikk jeg over til fiberduk som underlag. Det kommer til å gå bra med god drenering. Jeg klarer 5 meter vei med fylling pr. dag når jeg har stein og sandmasser nok til fyllingen.
Aner ikke hva jeg har spart i forhold til å lease en Cat eller noe. Ja jeg kunne faktisk ha kjøpt Kinesisk Cat. Og hvordan tror du Cat til sist løser forsyningsproblemet av det maskinen skrus sammen til?? (Cat har et digert Joint Venture i Kina)
Det viktigste er tross alt at jeg får det til og at det går fremover
Signatur
Blogger nå om å kjøpe anleggsmaskiner fra Kina og hvordan man opparbeider et regulert tomtefelt med store tomter i NordNorge
Vel, vi kjøpte en ny cat 320e her i våres, den har nå rusla 600timer + den nå, og har ikke skjedd noe med den enda, utenom en klemt ledning på rotortilten (førerfeil) og en sprekk i frontruta (pga pigging)
Mail: Naessmaskin@outlook.com / post@ksn-as.no
www.ksn-as.no
Tlf:48018107 | PM
1. Det er en CAT, ikke en Kinesisk BlingBlong. 8)
2. Den er fortsatt bare halvveis til 1000 :)
3. Jeg tipper kanskje CAT har litt annen kvalitetskontroll enn kinesiske BlongBling maskiner.
4. Jeg tipper en 20tonner også har litt mer kvalitetskontrollerte LØSNINGER enn en BlingBlong fra Kina... ;D
Når jeg tenker meg om har det vært litt problemer med GPS'en men ser ut til at det funker greit nå siste måneden ihvertfall, men det er jo ettermontert utstyr, som ikke har noe med maskin å gjøre forsåvidt.
Mail: Naessmaskin@outlook.com / post@ksn-as.no
www.ksn-as.no
Tlf:48018107 | PM
I maskinbransjen som ellers kommer Kineserne etter i hurtig takt.
Du som er så nedlatende vil finne mye "made in China" i hverdagsbeholdningen din.
Mine Japanske Kameraer er bl.a. produsert i Kina. Mye i en I-phone er også produsert der. Men har kvalitetskontroll etter amerikansk system.
Det er vel ingen tvil i kvalitetsbransjen om at Japanerne fortsatt er best på kvalitets kontroll og sikring. (jeg har en 14 gammel Japansk 4 hjuls trekker. Det har ikke skjedd noe på vel 200.000 km)
Det er nok derfor at Kineserne fra Sanyo til LiuGong osv har japansk, koreansk og bl.a. italiensk og tyske hydrauliske komponenter.
I min graver står det en Japansk og importert Yanmar. Ingen gidder å trøbble med at Yanmar på små maskiner er like bra som Cat for eksempel.
Volvo har forresten eierskapet til en stor Kinesisk produsent, og ikke bare for hjemmemarkedet. Verden er et "stort land" osv. Verdens største bygg og maskinmesse finner sted i Shanghai Kina om 18 dager.
MINE MASKINER OG PROBLEMER HITTIL.
Jo det har vært kvalitets svikt i forhold til forventning. Metallrusk i hydraulikk kretser som ikke hadde gått gjennom filter. Produsenten av hjul lasteren hjalp straks til med å vise hvordan det skulle ordnes (i-phone bilder osv + veiledende tekst)
Men at tilsvarende problem dukket opp på Carters svært godt sammenskrudde og fungerende graver, var overraskende. Et bitte lite produksjonsrusk hadde lurt seg inn i styrepumpen (pilot for hendel) for bladet eller skjæret. Trykkfallet resulerte i dau maskin inntil jeg selv plukket det fra hverandre og fikk en spesialist til å rense ventil sleidene.
Men jeg er forberedt på små problemer som dette, men ingen store. I hvert fall ikke pga materialfeil.
Man må se det hele i forhold til pris og ytelse.
Hjullasteren min har en China-Cummins. Forkammer motor. Men den starter foreløpig hver dag den brukes (den har i forhold til graveren svært dårlig stol hvis det betyr noe), men løfter nok ganske mye mer enn 2 tonn som er oppgitt løftevekt.
Jeg leide i fjor en ny Volvo hjullaster 6 t, som hadde både bedre sving egenskaper og annet, men den maktet ikke like tunge løft.
Så alt er ikke bare dritt.
Nå har graveren gått bare 130 timer og lasteren bare vel 50 timer.
Men til mitt formål har maskinene fungert.
Trolig har de en brukbare restverdi når jeg er ferdig, og da er jeg sikker på at graveren finner kjøper. Det er massevis av standard deler for den nevenyttige som vil skifte ut. Hjul lasteren har jeg tenkt å beholde.
Og så har jeg beholdt denne jævla store containeren som står der og glaner på omgivelsene i sitt 15 år. Bu er bu.
Jeg smører litt oftere enn en gang for hver 8 arbeidstime, for jeg vet at Kineserne ikke har samme standard på slitasjedeler der det skal greases.
Kjøp deg Cat. For Guds skyld. Det skjer sikkert ikke noe før 5000 timer.
Men husk at aktsomme maskinførere har maskiner som varer lenger enn de uaktsomme førerne.
I går trillet jeg avgårde noen 2 tonns steiner foran graveren etter å ha fått dem opp på bakke nivå. Det er ikke så ille for en kinesisk undervurdert graver. Men de på 3 og 4 tonn får jeg sprengt så de kan behandles.
Veien blir kjempebra. Et stykke grov jeg ned til fjell under leire, men da det ble 1 meter med steinhard leire gikk jeg over til fiberduk som underlag. Det kommer til å gå bra med god drenering. Jeg klarer 5 meter vei med fylling pr. dag når jeg har stein og sandmasser nok til fyllingen.
Aner ikke hva jeg har spart i forhold til å lease en Cat eller noe. Ja jeg kunne faktisk ha kjøpt Kinesisk Cat. Og hvordan tror du Cat til sist løser forsyningsproblemet av det maskinen skrus sammen til?? (Cat har et digert Joint Venture i Kina)
Det viktigste er tross alt at jeg får det til og at det går fremover
http://handlefrakina.blogspot.no
epost arn-haga@online.no
http://handlefrakina.blogspot.no
epost arn-haga@online.no
Har fått lagt noen ut på bloggen.
Her på Byggebolig fikk jeg det ikke til.
Det var enklere med hydraulikk ventilene
http://handlefrakina.blogspot.no
epost arn-haga@online.no
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode
(gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til