2,128
33
2
Clutchlekkasje?
5,111
Sørnorge
0
I går, i det jeg kjørte inn i et parkeringshus med tilhenger (denne gang ikke med tilhengerbilen), ble clutchpedalen plutselig stående inne - og bilen oppførte seg som om pedalen var ute. Heldigvis var det en ledig plass lett tilgjengelig og motor kunne skrus av på passe tidspunkt til å kvelde motoren med bilen relativt godt parkert.
Etter litt eksperimentering virker det som om problemet løser seg ved å dra pedalen ut manuelt og la den være ute en liten stund. Mens problemet oppstår igjen når pedalen holdes inne eller er delvis inne over tid MENS BILEN RULLER. Den raskeste måten å få gjenskape problemet på er å pumpe clutchen mellom helt inne og halvveis ute 3-4 ganger mens bilen ruller. Hastigheten den ruller med ser ikke ut til å spille noen rolle. Men om hjulene står helt stille kan jeg pumpe clutchen i evigheter uten at problemet oppstår. Om pumpingen på clutchen inkluderer at pedelen er helt ute et par sekunder mellom hvert pump blir det ikke noe problem. Og når problemet først har oppstått må pedalen være ute i 5-10 sekunder for at det skal løse seg.
Bilen har hydraulisk clutch. Mastersylinder sitter over pedalen, mens slavesylinderen ser ut til å befinne seg inni clutchhuset. Bremsevæskenivået ser ut til å synke litt når jeg har fremprovosert problemet endel ganger, men det er så lite at det kan være noe jeg bare innbiller meg. Da problemet oppsto første gang var væskenivået like over min-merket.
Jeg klarer ikke å se tegn til lekkasje noe sted og frykter derfor at det må være en lekkasje inni clutchhuset. Bare for å komme til å se om det er der feilen ligger ser det ut til at hele forstillingen og drivakslinger må demonteres, motor senkes, og girkasse fjernes. Derfor er det kjekt å eliminere alle andre feilkilder før jeg starter på dette.
Hvordan kan jeg være sikker på at feilen ikke ligger et annet sted?
bil: nissan primera P12, 1.9dci, motorkode F9Q (Renault)
Etter litt eksperimentering virker det som om problemet løser seg ved å dra pedalen ut manuelt og la den være ute en liten stund. Mens problemet oppstår igjen når pedalen holdes inne eller er delvis inne over tid MENS BILEN RULLER. Den raskeste måten å få gjenskape problemet på er å pumpe clutchen mellom helt inne og halvveis ute 3-4 ganger mens bilen ruller. Hastigheten den ruller med ser ikke ut til å spille noen rolle. Men om hjulene står helt stille kan jeg pumpe clutchen i evigheter uten at problemet oppstår. Om pumpingen på clutchen inkluderer at pedelen er helt ute et par sekunder mellom hvert pump blir det ikke noe problem. Og når problemet først har oppstått må pedalen være ute i 5-10 sekunder for at det skal løse seg.
Bilen har hydraulisk clutch. Mastersylinder sitter over pedalen, mens slavesylinderen ser ut til å befinne seg inni clutchhuset. Bremsevæskenivået ser ut til å synke litt når jeg har fremprovosert problemet endel ganger, men det er så lite at det kan være noe jeg bare innbiller meg. Da problemet oppsto første gang var væskenivået like over min-merket.
Jeg klarer ikke å se tegn til lekkasje noe sted og frykter derfor at det må være en lekkasje inni clutchhuset. Bare for å komme til å se om det er der feilen ligger ser det ut til at hele forstillingen og drivakslinger må demonteres, motor senkes, og girkasse fjernes. Derfor er det kjekt å eliminere alle andre feilkilder før jeg starter på dette.
Hvordan kan jeg være sikker på at feilen ikke ligger et annet sted?
bil: nissan primera P12, 1.9dci, motorkode F9Q (Renault)
Få med deg en kamerat som kan sitte i bilen og pumpe på clutchen, og så åpner du lufteskruen på slavesylinder på kassen. Når du åpner må kameraten din holde press på clutchen for å få ut væske og luft.
Pass på så det ikke går tomt i reservoaret! Kan være vanskelig å se, men bremsevæskebeholderen din er delt i to innvendig der et av kammerene går til clutch. Med mindre du har separat beholder for clutch. Går det tomt er du tilbake til start og må lufte alt en gang til.
Finnes det en væske-versjon av vacuumtester? Tenker da å koble det verktøyet (hvis det finnes) på røret fra mastersylinder og pumpe sende trykk inn til slavesylinder og følge med på trykkmåler om trykket faller over tid. Om trykket holder seg, er det vel ingen grunn til å ta ut girkassa?
Kan en lekkasje i mastersylinder forklare det hele? (Altså at væsken lekker forbi sylinderen og tilbake i reservoaret.)
Om stempelet i masterpumpa ikke slippes ut forbi tilløpshullet jobber systemet hele tiden bare med den væsken som allerede befinner seg mellom master og slave stempel.
Og det behovet kan endre seg med forskjellige ytre forutsetninger.
vist du har lekkasje på slavesylinder bør du miste væske og sansynligvis er det dreneringshull i bunn av clutchhus som du burde kunne se væske fra etter en stund. eventuelt deksel eller sensor osv som kan demonteres for å komme til å se inni.
selv om slave ligger inni, er det gjerne lufteskrue utenfor, eventuelt tilgang til lufteskrue der slange går inn?
Jeg tror vi snakker om det samme her? Eller missforstår jeg hva du mener?
Er det noen måte jeg kan sjekke om væsken slipper forbi mastersylinderen?
Returfjær på pedalen? Besørges ikke returen av en fjær inni clutch/girkasse, slik at hvis væsken lekker ut et sted mellom master og slave, så vil det ikke være nok nok væske igjen til at fjæra som trykker på slave klarer å dytte master langt nok tilbake?
Å ikke la master slippe forbi tilløpshullet er vel egentlig det jeg gjør når jeg reproduserer problemet - pumpe pedalen mellom helt inn og halvt ut. Mens "reset" prosedyren er å manuelt trekke pedalen ut forbi tilløpshullet.
I morres (kjølig) klarte jeg ikke å reprodusere problemet uansett hvor mye jeg prøvde. Det kan altså virke som om dette er temperaturavhengig. Kanskje en indikasjon på fukt i bremsevæsken?
Jeg synes det er veldig merkelig at hjulene må rulle for at problemet skal oppstå. Med parkeringsbrems på (bakhjulene) kan forhjulene rulle et par cm hver gang jeg slipper clutchen halvveis ut - det er ikke nok til å reprodusere. Lar jeg derimot bilen rulle 4-5 meter mens jeg pumper clutchen 5 ganger har jeg problemet helt sikker (bortsett fra i morres).
Jeg tror første skritt blir å bytte bremsevæske.
Ja leste litt fort, så ja mente det samme som du. men ja det er nok en fjær oppe med pedal/master også.
du kan jo se etter lekkasje eller svetting på staget ut fra master også
Returfjæra på pedal er montert slik at den kun bidrar til returen i ytre halvdel. Det er slik på begge bilene, så antar at det skal være slik.
Nå har jeg byttet clutch/bremsevæske ved å først flushe igjennom clutch, så brems, så clutch på nytt for å være sikker på å få med det meste. I.o.m at luftingen sitter på utsiden av girkassa, og slavesylinderen langt inni (ser det ut til på et bilde jeg fant på nett), må det nødvendigvis ligge igjen endel både gammel væske og mulighet for luftbobler i siste del av kretsen.
Innen jeg var ferdig med væskeskifting var solen i ferd med å gå ned, så jeg kan ha blitt lurt av temperaturen, men foreløpig konklusjon er at det utgjorde en stor forbedring. Etter å ha kjørt bilen varm klarte jeg å fremprovosere problemet, men det tok mange flere pumpinger en tidligere. Jeg telte 12 og 15, men hadde også noen hvor jeg kom ut av telling. Antar disse lå mellom 15 og 20. På slutten av prøveturen hadde jeg flere tester med 50 pumpinger uten at problemet inntraff.
Så mange pumpinger på rad uten å ha pedalen helt ute vet jeg ikke om dukker opp i noen reell situasjon.
Spørsmålet nå er om dette var forvarselet om at slavepumpa vil ta kvelden ved neste fjellovergang i snøstorm kl 2 om natta?
Det er verdt å nevne at clutchen tar litt ujevnt når den er kald. Den har vært slik de 30 månedene jeg har hatt den. Vet ikke om det har noen relevans?
Da kan det komme olje på de splines som binder clutchplata til akselen. Da skulle man tro den glir lettere, men blandet med støv fra clutchslitasje skjer det motsatte. Den "kladder" og binder. Dette gir seg gjerne til kjenne ved at den blir vanskelig å sette i gir og skraper når du legger inn revers (revers er vanligvis ikke synkronisert).
Den bilen har vel dual mass svinghjul. De kan også føre til merkelige problemer når de kvitter seg med deler.
Motindikasjon er at det du har gjort utgjør en forskjell. Ingen av de ovenfor nevnte vil påvirkes av bytte av hydraulikkvæske og/eller lufting.
Da jeg prøvekjørte før kjøp så jeg noe farge på vanndammen under bilen, men klarte ikke å se tegn til at det kom fra denne bilen, og tenkte det hadde kommet fra en annen bil. Det kan altså tyde på at en slik lekkasje gir seg utslag i at det kommer bremsevæske ut av girkassa - nok til å farge en vanndam. Det gjør det ikke nå.
Det som også taler imot en lekkasje er at man skal legge veldig mye godvilje til for se at bremsevæskenivået synker. Ved lufting fant jeg ut at det tok ca 30 pump på clutchen for å redusere væskenivået fra max-merket til min-merket. På prøveturen i går kveld hadde jeg minst 1000 halvpump og 100-150 helpump. Væskenivået falt da omtrent like mye som tykkelsen av max-streken.
Men i.o.m at nivået har falt fra max til min i.l.a 6.000km siden sist jeg sjekket, må det jo være en lekkasje et sted. (Og denne bilen har ikke rygget med tilhenger i den perioden.)
Det jeg også lærte i går var at selv om væskenivået er over min-merket, vil clutchen trekke luft når man kjører nedoverbakke. Dette passer med bakken ned mot parkeringshuset hvor jeg opplevde problemet på onsdag.
Jeg tror jeg får følge nøye med på væskenivået fremover, og teste om problemet lar seg reprodusere på tilhengerbilen (helt lik, men gått 300.000km lenger).