Jeg fatter ikke dette. Etter skifting av bremsevæske har ikke nivå sunket noe som helst etter den første prøveturen. Ikke har jeg klart å gjenskape problemet heller (bortsett fra på den samme prøveturen)
For mye vann i bremsevæsken? Du skrev at du dro henger. Kanskje med større belastning på clutchen enn du vanligvis har? Det kan føre til at vannet koker og danner en damplås (som lar seg komprimere). Dette er mer sannsynlig der slavesylinderen sitter i clutchhuset og ikke utenpå. Isåfall skal du være glad du ikke oppdaget det på vei ned en lang bratt bakke med mye bruk av brems! Ettersom lufting ikke omfatter slavesylinderen der den er i clutchhuset kan det ta noe tid før den nye bremsevæsken blander seg inn dit. Da er det bedre å bytte bremsevæske med kortere intervaller.
Signatur
Det er ikke noe som er umulig. Det er bare en mulighet til å lære noe nytt.
Hengeren var tom og den var kun kjørt 6km da problemet først oppsto. Kjørte hengeren 120km 10 timer tidligere, også da tom. I mellomtiden hadde bilen kjørt noen mil innenfor ring2 uten henger. Dagene etter kunne jeg reprodusere problemet uten henger. Dette var varme dager og jeg fikk etterhvert en følelse av at problemet var temperaturavhengig. Men jeg reproduserte det også rundt midnatt på veien hjem den første dagen. Og jeg reproduserte rundt solnedgang den dagen jeg byttet væske - etter væskebyttet. Etter dette har det ikke latt seg reprodusere.
Teorien om at det kan ha vært vann i væsken inni girkassa som etter første prøvetur har blandet seg med den nye væska høres ikke usannsynlig ut.
Men det virker også litt rart at det skulle være kluss der allerede. Væska ble bytta for 17.000km siden. Tilhengerbilen (helt lik) har gått 80.000km siden den fikk væskeskifte (den har fått etterfylling noen ganger pga liten lekkasje ved en calipper som tok lang tid å finne).
Hvis teorien stemmer bør jeg antagelig bytte væske igjen, nå som den gamle væsken i girkassa har blandet seg.
Men vil tro lufteskruen bare sitter på en slags forlenger? sånn at du lufter slavesylinderen uansett? ville vært normalt det tror jeg.
vett ikke hvordan det er på din bil, men er det vanlig sylinder, eller sentralutløser? uansett lufter man alt på lufteskrue. vist du for eksempel skal bytte den, må du få luft ut av den nye delen
Man lufter ved å trykke inn klipset som holder røret fast i girkassa, og trekke røret halvveis av. Tror ikke den vil få med seg lufting lenger inn enn der den selv sitter.
Mulig. Da er den i så fall på et sted som krever at motor senkes og girkasse løsnes for å komme til. Selv om jeg sto og så på luftingen, måtte jeg slå opp i Factory Service Manual for å finne ut hvordan luftingen skulle åpnes. Det står ingenting i FSM om noen innvendig lufting.
Om lufting skjer på et punkt hvor rør/slange går ned til sylinderen så vil det funke. Ikke så raskt som lufting på slaven, men dog. Dvs. lufting i høyeste punkt, ikke i enden. Lufting er noen ganger ved å løsne kopling.
Signatur
Det er ikke noe som er umulig. Det er bare en mulighet til å lære noe nytt.
Nå har jeg bytta slavepumpe (kjøpte en uoriginal i metall isteden for den originale i plast), trykkplate og clutchplate. Motoren er tilbake i bilen, og clutchen vil ikke koble ut. Med pedalen helt i bunnen har bilen nå fremdrift som en gammel automatkasse, og girskift er ikke mulig uten å finne rett turtall for å matche hjulhastigheten.
Så da er spørsmålet, hvor dreit jeg meg ut? Jeg bruker to dager på å få motoren ut av bilen for å titte, og to dager til på å få den inn igjen for å kunne teste. Det er altså ikke noe jeg har lyst til å gjøre for mange ganger.
Det jeg ser for meg som mulige feilkilder er: 1) Jeg har ikke justert bolten mellom pedal og masterpumpe. Skal den justeres etter bytte av slike deler på en hydraulisk clutch, eller er det kun mekaniske man skal gjøre slikt på? 2) Den uoriginale slavepumpa har for kort slaglengde eller krever en masterpumpe med større volum enn den originale. (Slavepumpa kommer fra LUK, som hadde logoen sin på både trykkplata og clutchplata som jeg tok ut.) 3) Jeg hadde ikke komprimert fingrene på trykkplata nok når jeg klemte samme de små fjærene på trykkplata. (Spiller det noen rolle så lenge jeg klarer å klemme fjærene helt sammen?) 4) Den nye clutchplata er for tykk (den er vesentlig tykkere enn den gamle, noe jeg antok skyldtes slitasje) 5) Det ligger fortsatt luft i den nye slavepumpa som ikke vil ut. Som tidligere nevnt sitter luftingen et godt stykke unna slavepumpa. (Jeg har luftet MANGE ganger med noen timers mellomrom, og de siste 3 gangene har det ikke kommet en eneste boble.)
Du skrev at du dro henger.
Kanskje med større belastning på clutchen enn du vanligvis har?
Det kan føre til at vannet koker og danner en damplås (som lar seg komprimere).
Dette er mer sannsynlig der slavesylinderen sitter i clutchhuset og ikke utenpå.
Isåfall skal du være glad du ikke oppdaget det på vei ned en lang bratt bakke med mye bruk av brems!
Ettersom lufting ikke omfatter slavesylinderen der den er i clutchhuset kan det ta noe tid før den nye bremsevæsken blander seg inn dit. Da er det bedre å bytte bremsevæske med kortere intervaller.
Dagene etter kunne jeg reprodusere problemet uten henger.
Dette var varme dager og jeg fikk etterhvert en følelse av at problemet var temperaturavhengig. Men jeg reproduserte det også rundt midnatt på veien hjem den første dagen. Og jeg reproduserte rundt solnedgang den dagen jeg byttet væske - etter væskebyttet. Etter dette har det ikke latt seg reprodusere.
Teorien om at det kan ha vært vann i væsken inni girkassa som etter første prøvetur har blandet seg med den nye væska høres ikke usannsynlig ut.
Men det virker også litt rart at det skulle være kluss der allerede. Væska ble bytta for 17.000km siden. Tilhengerbilen (helt lik) har gått 80.000km siden den fikk væskeskifte (den har fått etterfylling noen ganger pga liten lekkasje ved en calipper som tok lang tid å finne).
Hvis teorien stemmer bør jeg antagelig bytte væske igjen, nå som den gamle væsken i girkassa har blandet seg.
vett ikke hvordan det er på din bil, men er det vanlig sylinder, eller sentralutløser? uansett lufter man alt på lufteskrue. vist du for eksempel skal bytte den, må du få luft ut av den nye delen
Så da er spørsmålet, hvor dreit jeg meg ut? Jeg bruker to dager på å få motoren ut av bilen for å titte, og to dager til på å få den inn igjen for å kunne teste. Det er altså ikke noe jeg har lyst til å gjøre for mange ganger.
Det jeg ser for meg som mulige feilkilder er:
1) Jeg har ikke justert bolten mellom pedal og masterpumpe. Skal den justeres etter bytte av slike deler på en hydraulisk clutch, eller er det kun mekaniske man skal gjøre slikt på?
2) Den uoriginale slavepumpa har for kort slaglengde eller krever en masterpumpe med større volum enn den originale. (Slavepumpa kommer fra LUK, som hadde logoen sin på både trykkplata og clutchplata som jeg tok ut.)
3) Jeg hadde ikke komprimert fingrene på trykkplata nok når jeg klemte samme de små fjærene på trykkplata. (Spiller det noen rolle så lenge jeg klarer å klemme fjærene helt sammen?)
4) Den nye clutchplata er for tykk (den er vesentlig tykkere enn den gamle, noe jeg antok skyldtes slitasje)
5) Det ligger fortsatt luft i den nye slavepumpa som ikke vil ut. Som tidligere nevnt sitter luftingen et godt stykke unna slavepumpa. (Jeg har luftet MANGE ganger med noen timers mellomrom, og de siste 3 gangene har det ikke kommet en eneste boble.)
Clutchen er av type SAC.
Hva bør jeg gjøre nå?