Jeg måtte prøve noe før jeg kunne sove. Det jeg gjorde var å skru bolten mellom pedal og masterpumpe til lengst mulig vandring. (Jeg lot låseskruen stå igjen slik at jeg lett kan komme tilbake til utgangspunktet.) Når jeg nå luftet kom det noe som ser ut som hvite klumper i den gjennomsiktige slangen, og dette blir til skum når det når flaska. Clutchen tar fortsatt veldig langt inn, men nå er det iallefall ikke fremdrift når pedalen er helt inne og girskift stillestående med motor igang kjennes helt fint (jeg gadd ikke flytte andre biler og presenning for prøvekjøring). Den skal få nye runder med lufting i morgen.
Noen som har forslag til hva det hvite som kom ut er for noe?
Kjenner ikke spesifikk til din bil, så blir bare gjetting
1 er ikke noe man vanligvis gjør. det var ikke justerbar bolt på slave? eller er det sentralutløser kanskje?
2 selvsagt kan du ha fått feil del, men gjerne du kan sammenligne slaglengde ved å trekke begge helt ut og helt sammen? eventuelt dobbelsjekke litt delenr.
3 forstår ikke helt hva du mener her. du komprimerer vell fjærene når du skrur på plass utløserplata? vet noen nye kommer med noen slags låser for å holde spenn på fjærer for bla enklere montering. disse må fjernes etter at du har skrudd fast utløserplata eventuelt.
4 mulig du har fått feil? men igjen gjerne sammenligne de. er ikke flere cm slitebelegg på sånne plater akkurat. også studer center og offset og se at det ser ca like ut.
5 har ikke sett den typen lufting før, men klart det er mulig du har luft ennå. vil tro det hvite du ser er fuktighet.
når slanger blir gamle, eller av dårlig kvalitet, hender de att de sveller opp innvendig, eventuelt går i oppløsing og hindrer væsken å flyte fritt.
Du vet at du fyller rett bremsevæske? er ikke alle biler som bruker vanlig bremsevæske.
Forstatt litt overasket over den idiotiske luftepatenten de har laget til;)
Jeg vil tro det hvite er luft fint fordelt i væske. Isåfall vil den etter litt tid bli borte og det du har i "lufteflaska" ser ut som vanlig bremsevæske. Om skummet holder seg så er det nok en forurensning.
Kanskje det er meningen at du skal lufte før du monterer slaven? Har du WSM for bilen?
Du har vel satt inn clutchplata rett vei? Den skal være merket.
Og til 1), jeg har ikke vært borti at du må justere pedal/master stag etter å ha byttet slave. Vær forsiktig med å forlenge det, da kan du risikere at tilløpsåpningen ikke er frilagt med pedalen helt ute.
Signatur
Det er ikke noe som er umulig. Det er bare en mulighet til å lære noe nytt.
@o,en 1 Sentralutløser høres passende ut. Slaven jeg kjøpe er denne Jeg la ikke merke til noen justering på den. Jeg ser heller ingen justering på den jeg har tatt ut.
2 Det blir litt klønete å sammenligne slaglengde nå som motor er tilbake i bilen med den nye montert. Det står i produktbeskrivelsen av denne at den erstatter nissans delenummer på originaldelen. Og alt annet stemmer jo m.t.p lengde og vinkling på rør ut av clutchhuset, skruehull og diameter. Å teste slaglengde før montering tenkte jeg ikke på.
3 Det er en SAC type clutch. Trykkplata har mange (sterke) fingerfjærer som slavepumpe med utløserlager trykker aksialt, samt noen små fjærer som ligger radielt. Hvordan disse småfjærene virker har jeg ikke forstått, men fikk med meg at de skal presses sammen ved montering.
4 Det var kun tykkelsen på clutchplata som var synlig forskjell fra den gamle. Kanskje 2-3mm tykkere.
Den hvite guffa kommer fra den nye slavepumpa. Jeg luftet mye i forbindelse med feilsøkingen. Bytta også bremse/clutchvæske to ganger. Hadde det vært noe som lå i de gamle rørene ville jeg sett det. Rørene har jo ikke blitt veldig mye eldre på den tiden jeg har brukt på jobben.
Den væska jeg bruker nå er den samme som jeg har brukt på begge bilene (de er like) hver gang jeg har byttet væske. Om den er problemet ville jeg nok ha oppdaget noe tidligere. Boka og flaska sier dot4. Kan jo selvsagt være produksjonsfeil med flaska jeg åpnet i september som kommer til syne først nå.
Luftepatenten baserer seg på at luft skal stige og væske skal falle. Hvis man ser på hvordan boblene i lufteslangen oppfører seg, ser man at den fysikken blir litt forstyrret i tynne rør.
@Einar_S Ved pause i lufting, når det hvite lå i lufteslangen, ville de små hvite fragmentene falle sakte nedover, mens luftboblene ville oppover. De store hvite fragmentene lå stille. Ingen luftbobler passerte dem. Jeg er rimelig sikker på at det var noe annet enn luft. Kanskje noe fett. Skummet lå øverst i flaska i dag også, så det holdt seg i alle fall 12 timer.
Det står ingenting i Factory Service Manual (det du mener med WSM?) at man skal lufte før montering. Det sto heller ikke i monteringsanvisningen som fulgte med delen.
Jeg hadde også den skepsisen til å forlenge staget ved pedalen - helt til jeg oppdaget at det hadde en tydelig markering med fysisk stopper for maks. Jeg skrudde derfor til maks og luftet. Jeg tenker at dersom det vil være fare for at den ikke når tilløpsåpningen vil det bli avslørt ved lufting.
Om clutchen ikke er komfortabel i øyeblikket, er den i alle fall mulig å kjøre med på et relativt normalt vis. I flere andre forum fant jeg noen som sa at det er normalt at pedalen begynner å ta veldig langt inn etter bytte av slave, trykkplate ELLER clutchplate. Jeg har bytta alle tre, så da kan det jo være der problemet mitt ligger. I ett av forumene ble det også sagt at det var noe som ville gå seg til når man fikk kjørt litt. Tror jeg skal prøve det - kjøre litt og se om det går seg til. (Dette kan også forstås som å vente på sprengkulde og snøstorm før motoren må tas ut igjen.)
Ser jo ut som du har prøvd det meste. tror gjerne jeg ville hørt med ett merkeverksted om det har noen tips?
mulig det er noe slags form for selvjustering på sentralutløseren, som enten skulle vært grunninnstilt, eventuelt som du nevner, at den vil tilpasse seg ved bruk?
Mente egentlig slanger, og ikke rør. er slanger som eventuelt kan tette seg.
ang væske, så stemmer det helt sikkert med dot4 vist det står det. tror ikke det er feil med selve væsken din da.
det hvite du nevner, kan det være litt smuss i fra produksjon eller lignende. eventuelt litt fett som har kommet på feil side av stempelet i produksjonen. er ofte hvitfarget de som brukes.
ang tykkelse på plate betyr nok ikke de 2-3 mm noe. er nok bare slitasje som er forskjellen da.
normalt er å lufte etter montering, dels pga ved sånne deler normalt ikke er designet til å gå helt ut med full kraft uten motstand. vet ikke om det er mulig heller? med tanke på rør som skal på plass osv.
var det tydelig lekkasje på den gamle utløseren når du demonterte foresten?
Problemet med den gamle oppsto bare når det ble varm. Dermed kunne jeg ikke se selve lekkasjen da den med god margin hadde rukket å bli kald før jeg fikk den ut. Men det var ganske vått inni clutchhuset og hvis jeg simulerte køkjøring etter varmkjøring, dryppet det bremsevæske ned fra dreneringshullet i bunnen av clutchhuset. Altså ingen tvil om at lekkasjen var i den delen. Da dette også var andre gang på litt over to år, fant jeg ut at jeg ville ha en uoriginal del i metall fremfor originaldel i plast.
Ny clutch tar mye jevnere enn den gamle. Antagelig fordi den gamle hadde fått væske på seg ved den første lekkasjen. Det må jo sies å være en forbedring.
Jeg har snakket med han som gjorde jobben ved den første lekkasjen uten å bli noe klokere m.t.p. problemet som nå har oppstått. (Han jobber ikke lenger på merkeverkstedet.)
Jeg har så lite lyst til å gjenta denne jobben at jeg i første omgang satser på at han som sa det vil gå seg til ved bruk har rett.
men vist den begynner å justere seg inn bedre, er det sikkert lurt å etterjustere staget på master mer tilbake til utgangspunktet, sånn att det ikke blir noe problem av det.
gjerne spesielt sentralutløserlager tåler veldig dårlig å "ligge på" blir fort varmt og da går det ikke lenge før du har lekkasje igjen. og vist aktuelt, sjekke att ikke andre brukere av bilen liker å hvile foten på clutchpedalen
Ingen andre vil kjøre bilen nå som clutchen er så ubehagelig. Jeg føler at pedalvandringen fra utløseren begynner å trykke til fremdrift opphører er veldig lang. Jeg misstenker at den nye slavepumpa har et større volum enn masterpumpa gir. Om det ikke går seg til, tror jeg jeg bør prøve å finne en masterpumpe som gir litt mer væskevolum med samme slaglengde. (Det gir mer mening å bytte ut en gammel og lett tilgjengelig del for å tilpasse seg en ny del, enn å bytte ut en ny og vanskelig tilgjengelig del for å tilpasse seg den gamle.)
Ellers så holder jeg en knapp på at det ligger luft et eller annet sted som ikke har funnet veien opp til luftehullet. Luftekonseptet her er jo mildt sagt talentløst. Har lest om folk som har parkert bilen (riktig nok andre merker) i alle mulige retninger i diverse bakker for å lufte, så nissan/renault er nok ikke alene om denne dumheten.
Lufting av clutch er håpløst. Min erfaring at man må bruke trykkluft for å få ut alt. Hvis ikke kan det bli som du opplever, clutchen lever sitt eget liv. Jeg har tidligere luftet, ved å ta et gammelt lokk til bremsevæske beholderen, lage et hull og kjøre trykkluft nedi. Dette kommer an på hvordan systemet på bilen er bygget opp. Regn med å bruke litt bremsevæske for å få det til. Har tidligere også skrudd opp lufteskruen og latt den stå over natta.
Clutchen tar fortsatt veldig langt inn, men nå er det iallefall ikke fremdrift når pedalen er helt inne og girskift stillestående med motor igang kjennes helt fint (jeg gadd ikke flytte andre biler og presenning for prøvekjøring).
Den skal få nye runder med lufting i morgen.
Noen som har forslag til hva det hvite som kom ut er for noe?
1 er ikke noe man vanligvis gjør. det var ikke justerbar bolt på slave? eller er det sentralutløser kanskje?
2 selvsagt kan du ha fått feil del, men gjerne du kan sammenligne slaglengde ved å trekke begge helt ut og helt sammen? eventuelt dobbelsjekke litt delenr.
3 forstår ikke helt hva du mener her. du komprimerer vell fjærene når du skrur på plass utløserplata? vet noen nye kommer med noen slags låser for å holde spenn på fjærer for bla enklere montering. disse må fjernes etter at du har skrudd fast utløserplata eventuelt.
4 mulig du har fått feil? men igjen gjerne sammenligne de. er ikke flere cm slitebelegg på sånne plater akkurat. også studer center og offset og se at det ser ca like ut.
5 har ikke sett den typen lufting før, men klart det er mulig du har luft ennå. vil tro det hvite du ser er fuktighet.
når slanger blir gamle, eller av dårlig kvalitet, hender de att de sveller opp innvendig, eventuelt går i oppløsing og hindrer væsken å flyte fritt.
Du vet at du fyller rett bremsevæske? er ikke alle biler som bruker vanlig bremsevæske.
Forstatt litt overasket over den idiotiske luftepatenten de har laget til;)
Kanskje det er meningen at du skal lufte før du monterer slaven? Har du WSM for bilen?
Du har vel satt inn clutchplata rett vei? Den skal være merket.
Og til 1), jeg har ikke vært borti at du må justere pedal/master stag etter å ha byttet slave. Vær forsiktig med å forlenge det, da kan du risikere at tilløpsåpningen ikke er frilagt med pedalen helt ute.
1 Sentralutløser høres passende ut. Slaven jeg kjøpe er denne
Jeg la ikke merke til noen justering på den. Jeg ser heller ingen justering på den jeg har tatt ut.
2 Det blir litt klønete å sammenligne slaglengde nå som motor er tilbake i bilen med den nye montert. Det står i produktbeskrivelsen av denne at den erstatter nissans delenummer på originaldelen. Og alt annet stemmer jo m.t.p lengde og vinkling på rør ut av clutchhuset, skruehull og diameter. Å teste slaglengde før montering tenkte jeg ikke på.
3 Det er en SAC type clutch. Trykkplata har mange (sterke) fingerfjærer som slavepumpe med utløserlager trykker aksialt, samt noen små fjærer som ligger radielt. Hvordan disse småfjærene virker har jeg ikke forstått, men fikk med meg at de skal presses sammen ved montering.
4 Det var kun tykkelsen på clutchplata som var synlig forskjell fra den gamle. Kanskje 2-3mm tykkere.
Den hvite guffa kommer fra den nye slavepumpa. Jeg luftet mye i forbindelse med feilsøkingen. Bytta også bremse/clutchvæske to ganger. Hadde det vært noe som lå i de gamle rørene ville jeg sett det. Rørene har jo ikke blitt veldig mye eldre på den tiden jeg har brukt på jobben.
Den væska jeg bruker nå er den samme som jeg har brukt på begge bilene (de er like) hver gang jeg har byttet væske. Om den er problemet ville jeg nok ha oppdaget noe tidligere. Boka og flaska sier dot4. Kan jo selvsagt være produksjonsfeil med flaska jeg åpnet i september som kommer til syne først nå.
Luftepatenten baserer seg på at luft skal stige og væske skal falle. Hvis man ser på hvordan boblene i lufteslangen oppfører seg, ser man at den fysikken blir litt forstyrret i tynne rør.
@Einar_S
Ved pause i lufting, når det hvite lå i lufteslangen, ville de små hvite fragmentene falle sakte nedover, mens luftboblene ville oppover. De store hvite fragmentene lå stille. Ingen luftbobler passerte dem. Jeg er rimelig sikker på at det var noe annet enn luft. Kanskje noe fett. Skummet lå øverst i flaska i dag også, så det holdt seg i alle fall 12 timer.
Det står ingenting i Factory Service Manual (det du mener med WSM?) at man skal lufte før montering. Det sto heller ikke i monteringsanvisningen som fulgte med delen.
Jeg hadde også den skepsisen til å forlenge staget ved pedalen - helt til jeg oppdaget at det hadde en tydelig markering med fysisk stopper for maks. Jeg skrudde derfor til maks og luftet. Jeg tenker at dersom det vil være fare for at den ikke når tilløpsåpningen vil det bli avslørt ved lufting.
Om clutchen ikke er komfortabel i øyeblikket, er den i alle fall mulig å kjøre med på et relativt normalt vis. I flere andre forum fant jeg noen som sa at det er normalt at pedalen begynner å ta veldig langt inn etter bytte av slave, trykkplate ELLER clutchplate. Jeg har bytta alle tre, så da kan det jo være der problemet mitt ligger. I ett av forumene ble det også sagt at det var noe som ville gå seg til når man fikk kjørt litt. Tror jeg skal prøve det - kjøre litt og se om det går seg til. (Dette kan også forstås som å vente på sprengkulde og snøstorm før motoren må tas ut igjen.)
mulig det er noe slags form for selvjustering på sentralutløseren, som enten skulle vært grunninnstilt, eventuelt som du nevner, at den vil tilpasse seg ved bruk?
Mente egentlig slanger, og ikke rør. er slanger som eventuelt kan tette seg.
ang væske, så stemmer det helt sikkert med dot4 vist det står det. tror ikke det er feil med selve væsken din da.
det hvite du nevner, kan det være litt smuss i fra produksjon eller lignende. eventuelt litt fett som har kommet på feil side av stempelet i produksjonen. er ofte hvitfarget de som brukes.
ang tykkelse på plate betyr nok ikke de 2-3 mm noe. er nok bare slitasje som er forskjellen da.
normalt er å lufte etter montering, dels pga ved sånne deler normalt ikke er designet til å gå helt ut med full kraft uten motstand.
vet ikke om det er mulig heller? med tanke på rør som skal på plass osv.
var det tydelig lekkasje på den gamle utløseren når du demonterte foresten?
Ny clutch tar mye jevnere enn den gamle. Antagelig fordi den gamle hadde fått væske på seg ved den første lekkasjen. Det må jo sies å være en forbedring.
Jeg har snakket med han som gjorde jobben ved den første lekkasjen uten å bli noe klokere m.t.p. problemet som nå har oppstått. (Han jobber ikke lenger på merkeverkstedet.)
Jeg har så lite lyst til å gjenta denne jobben at jeg i første omgang satser på at han som sa det vil gå seg til ved bruk har rett.
gjerne spesielt sentralutløserlager tåler veldig dårlig å "ligge på" blir fort varmt og da går det ikke lenge før du har lekkasje igjen. og vist aktuelt, sjekke att ikke andre brukere av bilen liker å hvile foten på clutchpedalen
Jeg føler at pedalvandringen fra utløseren begynner å trykke til fremdrift opphører er veldig lang. Jeg misstenker at den nye slavepumpa har et større volum enn masterpumpa gir. Om det ikke går seg til, tror jeg jeg bør prøve å finne en masterpumpe som gir litt mer væskevolum med samme slaglengde. (Det gir mer mening å bytte ut en gammel og lett tilgjengelig del for å tilpasse seg en ny del, enn å bytte ut en ny og vanskelig tilgjengelig del for å tilpasse seg den gamle.)
Ellers så holder jeg en knapp på at det ligger luft et eller annet sted som ikke har funnet veien opp til luftehullet. Luftekonseptet her er jo mildt sagt talentløst. Har lest om folk som har parkert bilen (riktig nok andre merker) i alle mulige retninger i diverse bakker for å lufte, så nissan/renault er nok ikke alene om denne dumheten.
Dette kommer an på hvordan systemet på bilen er bygget opp. Regn med å bruke litt bremsevæske for å få det til.
Har tidligere også skrudd opp lufteskruen og latt den stå over natta.