1,094
35
0
Dagbladet/naf - om bilbatterier og lading
3,210
Vestlandet
0
Fra artikkelen: "Det man da skal være oppmerksom på, er at dynamoen i bilen aldri greier å lade batteriet 100 prosent igjen."
Kan dette stemme da? Skjønner at det kan være vanskelig å få lada helt opp på vinteren bare med kjøring, men at det skulle være en absolutt regel?
http://www.dagbladet.no/2012/02/01/tema/motor/bil/klikk/20032933/
Kan dette stemme da? Skjønner at det kan være vanskelig å få lada helt opp på vinteren bare med kjøring, men at det skulle være en absolutt regel?
http://www.dagbladet.no/2012/02/01/tema/motor/bil/klikk/20032933/
Har hovedoppgave i blysyrebatteri og har mange års erfaring i vedlikehold og bruk.
Denne "testen" har en rekke flaue faktafeil og synsing. Useriøs, med andre ord.
For å ta TS sitt spørsmål:
Du klarer aldri å lade blysyrebatteriet i bilen din 100%. Det er fordi generatoren i bilen din leverer ca 14.4 volt, dvs type boostlading til batteriet ditt.
Når batteriet ditt når ca 80% kapasitet, etter en god og lang kjøretur, så klarer du ikke få inn de siste 20% av kapasiteten. Det er fordi du kjører på med så stor strøm at du "koker" batteriet, dvs du spalter kun vannet. De siste 20% med kapasitet må du få inn med en langt lavere strøm. Du har heller ikke temperaturregulering av ladestrøm med en vanlig bilgenerator. MAO en meget grov form for lading av batteri.
Det beste for batteriet er at det er mest mulig er toppladet (krever da en batterilader med flere trinn).
Hva levetid angår, så tapes batteriet for kapasitet fra første stund du heller på syre. Det er fordi du umiddelbart får selvutlading som lager saltet blysulfat. Det klarer du aldri å regenerere 100% tilbake til bly og blydioksid.
Derfor, hver ned/opp syklus er tap av kapasitet og levetid.
Her kan eg opplyse at Volvo hadde dette på Bosch dynamoane for 20 år sidan.
veit ikkje om andre som har/hadde det.
Temperaturregulering blir i beste fall delvis ettersom regulatoren vanligvis er integrert i generatoren. Den blir varmet opp av å generere strøm og blir da gjerne varmere enn batteriet. En skikkelig temperaturkompensert regulator skulle hatt føleren ved, helst i batteriet.
I mange andre batterier (f.eks. batteridrillen din) er det temperaturføler integrert i batteriet. Hvorfor er det ikke slik i bilbatteriene. Det er jo som nevnt så mye elektromikk i bilene at dette burde vært en selvfølge. Uten skikkelig batteri så blir jo hele bilen senil.
Sist jeg etterladet batteriet på min bil var i går. Jeg akter ikke å gå til jobben.
Dynamoen sitter igjen plassert godt og varmt rett under eksosmanifolden
Helt rett den sitter i baksida av generatoren.
Dei aller fleste ahr integrert regulator i generatoren.
Slik har det vore dei siste 30 åra, med unntak av japsane, dei kom med det for ca 20-25 år sidan.
Amerikanarane her vel ikkje komt med det enda
Og hvordan fungerer denne typen vedlikeholdsfrie batterier? http://biltema.no/no/Bil---MC/Elektrisk/Batteri-ovrig/Bilbatteri-802604/ Er det det tett slik at væske ikke kan slippe ut... Blir ikke trykket veldig høyt hvis/når noe vann fordamper?
Joda, de var tydeligvis før svenskene på en del av modellene!
http://www.jenskleven.no/doc/FORSVARET_om_blybatterier.pdf
De Biltema batteriene er antagelig av den typen som er beskrevet på side 9.
Blir disse ladet så de gasser mer enn det som kan rekombineres og gass unnslipper så kan de ikke etterfylles. Derfor høyere krav til laderen.
De fleste generatorer (eller rettere deres regulator) vil ikke lade batteriet fullt og dermed er det ikke store faren for at batteriet vil gasse ut. Ulempen er at det heller ikke vil være fulladet, selv etter lengre kjøreturer.