#31
 5,608     0
0,03V pr. grad skulle gi 0,9V høgare ved -10ºC, dvs, ca.  15,3V.
Trur nok det meste tåler 15V, men levetida til pærer o.l. vert jo kortare.

  (trådstarter)
   #32
 3,210     Vestlandet     0
Ser på ladere fra ctek, og de har forvirrende mange modeller. Er det noen som kan si noe om ladestegene de oppererer med? F.eks har MXS 3.6 fire steg, mens MXS 5.0 har 8 steg. Ser ut som de ekstra stega er: analyse for å sjekke om batteriet kan ta lading, og om batteriet holder på lading, et steg for å blande elektrolytten, og et steg FLOAT som jeg ikke skjønner hva gjør.

Har disse ekstra stegene noe for seg, eller er det mest for å ha noe nytt å skrive i reklamen?
   #33
 10,486     Akershus     0
Det har i praksis ikke så mye for seg. Jeg har en på 7A, og syns den var verdt de ekstra kronene. 7A er såpass kraftig at hvis bilen ikke starter, så kan du sette på den, drøye et kvarter, og så starte.
Signatur
  (trådstarter)
   #34
 3,210     Vestlandet     0
Ja, det er kjekt! Har noen gamle ladere som jeg kan bruke til hurtiglading, men forstår det kanskje er lurt å bruke en mer avansert på toppladinga for å unngå gassing særlig i ventilregulerte batterier.