Setter du en papp plate forran radiator og kjører bånn gass / full brems i 3gir noen minutter tenker jeg motoren blir god og varm og viften starter..
Og man får blå skiver med kast i... Dessuten er dette umulig på flere biler. Vet at blant annet Hyundai H1 kutter gassen når man trår på bremsen. Ville heller hekta på en passe tung henger og finni en lang oppoverbakke.
Mulig jeg forklarte meg dårlig. Man holder ikke pedalene inne samtidig, men akslererer og bremser vekselvis. man gir selvsagt bremsene litt pause om pedalen blir hard før man fortsetter.
Et lite aber er at prosedyren som sagt skal gjøres med en 1-liters headtank skrudd fast til reservoaret - dette gjør at man ikke får lukket panseret. Det kompliserer jo saken litt
Det er ikke turtallet i seg selv som avgjør hvor mye varme motoren lager (og derfor også kjølebehovet) men forbruket. Jo høyere forbruk, jo større kraftutvikling hvor varmeutvikling er en bieffekt. Derfor vil det optimale være et konstant turtall hvor forbruket er størst, med forutsetning om at belastningen en maks av hva motoren orker. I en bensinmotor antar jeg at dette er mellom 4-5000 omdreininger.
Mulig jeg forklarte meg dårlig. Man holder ikke pedalene inne samtidig, men akslererer og bremser vekselvis. man gir selvsagt bremsene litt pause om pedalen blir hard før man fortsetter.
Alu folie på grillen foran er kapt og effektivt, men pass på så temperaturen ikke tar av (og ikke putt folien inn i vifta gjennom grillen).
Er ikke slitsomt for deg så lenge du har hørselvern
Sitter ikke vifta bak radiatoren?
Et lite aber er at prosedyren som sagt skal gjøres med en 1-liters headtank skrudd fast til reservoaret - dette gjør at man ikke får lukket panseret. Det kompliserer jo saken litt