758    31    0  

Debug xenon frontlys

 5,111     Sørnorge     0
Mitt venstre nærlys oppdaget i dag at det er to uker til EU-kontroll og valgte derfor å mørklegge seg.
For å vise et snev av samarbeidsvilje har den valgt at den skal lyse i ca et halvt sekund hver gang man slår den på, for så å forbli mørk. Hvor er det mest sannsynlig at feilen ligger? Hvor er det fornuftig å demontere for måling?

Det samme lyset oppførte seg noe tilsvarende etter en sjokkerende parkering i oslo sentrum 22/7/2011. Da fungerte den som den skulle med lysbryteren i nattstilling, mens den slo seg tilfeldig av med bryteren i dagstilling. Da var det lyskontrollboksen som var problemet. Den gang tok jeg sjansen på at det var kontrollboksen og dro på hoggern og fant en "ny" boks. Tilfeldigvis løste det problemet. Jeg gjorde ingen målinger. Måling på boksen er veldig klønete da man ikke kommer til målepunkter uten å ta ut boksen, og da har man jo ingen spenning å måle etter.
Det kan være naturlig å tro at det er den "nye" boksen som har tatt kvelden, men problemet opptrer nå litt anderledes enn sist ved at det er konsekvent på tiden det tar før lyset slukker, og det er likt på dag- og nattstilling.

Noen gode forslag til hvor man starter?

   #2
 340     0
bytte om høyre og venstre pære, eventuelt ballast kan kanskje være en grei ting å begynne med..?
  (trådstarter)
   #3
 5,111     Sørnorge     0
Sitter balasten ved lykta, ved sikringsboksen eller et helt annet sted?
Bytte pære på venstre side innebærer å demontere hele grillen. For å få tilgang til høyre pære må i tillegg spylevæsketanken ut. Om det er pæra, ville den ikke da vært helt død? Det faktum at den lyser en halvt sekund hver gang man slår den på taler vel for at pæra er ok?

(Nissan primera 1,9D, P12, 2004)
   #4
 8,022     Bærum     0
Mine pærer flimret og skrudde seg av og på da de begynte å dø på seg. Men jeg har den typen med ballast og pære i en enhet, så hva det faktisk var vet jeg ikke - men nye pæreenhet  gjorde susen.
  (trådstarter)
   #5
 5,111     Sørnorge     0
Da kan man kanskje ikke utelukke pæra da. Første skritt er kanskje å finne ut hvilken type pære den bruker, om det er en type med ballast i samme modul.

Jeg aner ikke hvordan xenon fungerer (er ment å fungere). Er det noen måte man kan måle om pæra og/eller ballast og/eller kabel er død/levende? En forventet motstand? Forventet spenning/signalform på kabelen?

(Det er mulig å komme til kabelkontakta uten å ta ut hele grillen)
  (trådstarter)
   #6
 5,111     Sørnorge     0
Resultatet av et studie av koblingsskjema er at feilen må ligge i selve lykta. Dette fordi dag- og nattstilling har helt separate kretser helt frem til siste kabelstrekk - med mindre det er jordingsfeil.
Lurer på om jeg skal oppdrive en hogger med en hel frontlykt på lager, og bytte alt i en pakke.
   #7
 8,022     Bærum     0
Evt bare bestille nye Xenon-pærer på ebay dersom de likevel er mer enn 5 år gamle?
Koster ikke SÅ mye tross alt...
Etter å vært gjennom litt av samme leksa som deg lærte jeg at småkjøring, altså mye start/stopp, gjør at pærene varer mye kortere.

  (trådstarter)
   #8
 5,111     Sørnorge     0
ebay = leveringstid lite egnet for nært forestående eu-kontroll. Ellers et godt forslag
   #9
 8,022     Bærum     0
Den kan du jo bare utsette en måned eller to. Hvis jeg ikke husker feil går det 2-3mnd etter fristen er utløpt - så får du "warning"-brev. Da har du ytterligere en måned på deg før de går i "klippe-skilt"-modus.

Men hva vet jeg, kanskje du allerede er helt på tampen...  Cool
pwb
   #10
 2,256     Ski     0

Den kan du jo bare utsette en måned eller to. Hvis jeg ikke husker feil går det 2-3mnd etter fristen er utløpt - så får du "warning"-brev. Da har du ytterligere en måned på deg før de går i "klippe-skilt"-modus.

Men hva vet jeg, kanskje du allerede er helt på tampen...  8)


Min skulle vært vist i juni, fikk brev i juli om at den måtte være vist før utgangen av august, så man får i hvertfall 2 mnd ekstra.

Sist godkjent 28.08.2013
Frist for kontroll 30.06.2015