Kontrollfristen er 31/1. Derfor er oktober det tidligste jeg kan ta kontroll. Til lenger jeg venter til større er faren for å skru i -20.
Takk for den info'n, Sandhaug. Jeg går for pære først. I reperasjonshåndboka står det at det er en D2R som koster 600 på bilxtra. (910 / 1824 på mekonomen, 495 for 2 stk på megalys.no). I mekonomens deleoppslag kommer det 22-D2R-66250CB. I Phillips pæreguide kommer det opp D2S. Hva skal man stole på?
Pærene kommer også med forskjellige temperatur. Det står det ingenting om i rep.boka. 4300K, 6000K og 8000K. Hva velger man?
Nærmeste hogger med riktig modell frontlykt er 20 mil unna.
D2R er for reflektor-lykter, D2S er for linselykter. 4300K er SVJV det eneste som er godkjent.
Det var vel neppe noen tvil om at pæra har gått....
Man kan jo heller undres hvordan den var i stand til å blinke. Valget av pære ble meget enkelt: bilxtra hadde kun en på lager. Den lyser MYE varmere enn den gamle og den høyre.
Nytt problem er at høydejusteringen nå har en makshøyde som er langt lavere enn der den burde være - og dette er etter at jeg har satt justeringsskruen til høyeste posisjon. Hva er trikset her?
Hæ? Høydejusteringsskrue på Xenonlys? Det er da vitterlig et krav at xenonlys har automatisk høydejustering så vidt meg bekjent. Eneste måtte være hvis de er ettermonterte, men fikk ikke inntrykk av det...
Hæ? Høydejusteringsskrue på Xenonlys? Det er da vitterlig et krav at xenonlys har automatisk høydejustering så vidt meg bekjent. Eneste måtte være hvis de er ettermonterte, men fikk ikke inntrykk av det...
Joda, du finner det og. På min Vectra var det en ganske heftig prosedyre for å justere hovedlyktene: Først resette tidligere posisjon, så grunnjustere høyde og sideveis mekanisk, så justere tilsvarende elektronisk, tilslutt kalibrere rattvinkel (om en har svingbare lykter/hjørnelys). Synes å huske verkstedet skulle ha halvannen time * 1.400,- for å justere....
Automatisk høydejustering betyr ikke at systemet faktisk vet hvor lysstrålen peker. Den må kalibreres og til det er en justeringsskrue en enkel løsning. Det burde kunne gjøres i programvaren, men da blir det mer komplisert.
På min Saab sitter det sensor på bakakselen som gir informasjon til høydejusteringsmotoren. Hele greia forutsetter selvsagt at lyktehuset og pære sitter som det skal.
På min Saab sitter det sensor på bakakselen som gir informasjon til høydejusteringsmotoren. Hele greia forutsetter selvsagt at lyktehuset og pære sitter som det skal.
Jeg får vel åpne opp igjen og se nærmere på mekanikken. Er jo så koselig å demontere grill. Og for å få justeringen rett uten spesialutstyr må det hele gjøres i mørket.
D2R er for reflektor-lykter, D2S er for linselykter. 4300K er SVJV det eneste som er godkjent.
Man kan jo heller undres hvordan den var i stand til å blinke.
Valget av pære ble meget enkelt: bilxtra hadde kun en på lager. Den lyser MYE varmere enn den gamle og den høyre.
Nytt problem er at høydejusteringen nå har en makshøyde som er langt lavere enn der den burde være - og dette er etter at jeg har satt justeringsskruen til høyeste posisjon. Hva er trikset her?
- Baderomsbloggen min
....
...
...
Joda, du finner det og. På min Vectra var det en ganske heftig prosedyre for å justere hovedlyktene: Først resette tidligere posisjon, så grunnjustere høyde og sideveis mekanisk, så justere tilsvarende elektronisk, tilslutt kalibrere rattvinkel (om en har svingbare lykter/hjørnelys). Synes å huske verkstedet skulle ha halvannen time * 1.400,- for å justere....
- Baderomsbloggen min
....
...
...
... og det justerer du med justeringsskruene.