En annen sak er om du har BE førerkort? Hvis ikke begrenser vel totalvekten på hengeren seg automatisk... Om bilen din f.eks har tillatt totalvekt 2200KG er du på maks 1300kg tillatt totalvekt på hengern uten E-lapp.
128 bred er jo ikke så praktisk, så det vil jeg ikke ha.
Bilen har hengervekt på 3500 så det er ikke noe problem. Går for en henger som har min 250X150. Og den må ha nedfellbare sidelemmer.
Har ikke BE enda, men har akkurat ringt å meldt meg opp til kurs. Har tillat tot.vekt på 3300 så det er ikke mulig å kjøre henger lovlig. Men med BE så har jeg 3500 i hengervekt, så da er det bare å tute og kjøre med stor nok henger.
Tenker jeg går for noe som er stor nok, men likevel innenfor budsjettet. Som er ca 15-18 tusen.
Kostet rundt 20.000 med doble karmer for fem år siden. Ikke noe å utsette på den, bortsett fra at dreneringen av de innvendige surrefestene kunne vært bedre. "Hobbypresseningen" de prøver å prakke på deg er tilnærmet verdiløs.
Kostet rundt 20.000 med doble karmer for fem år siden. Ikke noe å utsette på den, bortsett fra at dreneringen av de innvendige surrefestene kunne vært bedre. "Hobbypresseningen" de prøver å prakke på deg er tilnærmet verdiløs.
2000kg totalvekt, og lastekapasitet på 1631. Samme mål som den du linket til, med med 600kg mer lastekapasitet, for to hundre kr mer :)
Tror det blir bra jeg. Fikk et godt inntrykk av hengeren og den virker hvertfall å være solid. Men det gjenstår jo å se... :)
Jeg er uansett ingen proffbruker, og tenker at denne vil overleve meg.
2000kg totalvekt er også noe som "vanlige" biler kan trekke, hvis jeg en dag skulle selge Tahoen min. Volvo XC70 har hvertfall 2000kg, og det er vel den bilen jeg er mest interessert i hvis jeg skulle gå fra stor SUV til personbil.
Da er det vel bare å smøre seg med tålamod, og vente på å få kjørt opp på BE. Det er jo selvsagt ventelister på trafikkstasjonen..
Litt OT; men det gjelder tilhengere dette også. Eg ser etter tilhenger til ein 2,5 tonn gravemaskin (som eg vurderer å kjøpe). Vil ein 3,5 tonns varehenger med kjøreramper fungere, eller må/bør ein ha spesialhenger (maskinhenger)? Biltransporthenger er også mykje meir kurant enn ein liten maskinhenger. Tenkte litt på merbruk enn kun til maskina (som ikkje blir flytta ofte) da eg kunne ha kvitta meg med bilhengeren eg har i dag. Denne 3,5 tonns biltransporthengeren må da halde litt:
oblygre, kan du ikke bare spørre frodes om hans erfaringer? Han leier jo ut gravern sin, og frakter den på en sånn type du viser bilde av. Minns jeg rett hadde han vel maskinhenger før, men han har jo litt stjernebil-fetish, så det var kanskje enklere sånn...
Og til TS; Haaaar du vurdert bruktmarkedet? Det er sikkert mange her som er litt lei av at jeg nevner akkurat det, men det finnes faktisk mye pent brukt der ute, og da sparer man noen tusenlapper. De kommer som ofte veldig godt med når man pusser opp, mener jeg. Sålenge man holder seg unna slitne, gamle greier (sånt jeg pleier kjøpe :-[ ), blir ikke reparasjonskostnadene så voldsomme heller!
Signatur
Om det mangler bilder i mine poster, PM meg, så skal jeg fikse det. Imageshack bestemte seg for å ville ha masse penger, men fikk ikke mine, men jeg husker ikke hva jeg har postet hvor.
oblygre, kan du ikke bare spørre frodes om hans erfaringer? Han leier jo ut gravern sin, og frakter den på en sånn type du viser bilde av. Minns jeg rett hadde han vel maskinhenger før, men han har jo litt stjernebil-fetish, så det var kanskje enklere sånn...
Og til TS; Haaaar du vurdert bruktmarkedet? Det er sikkert mange her som er litt lei av at jeg nevner akkurat det, men det finnes faktisk mye pent brukt der ute, og da sparer man noen tusenlapper. De kommer som ofte veldig godt med når man pusser opp, mener jeg. Sålenge man holder seg unna slitne, gamle greier (sånt jeg pleier kjøpe :-[ ), blir ikke reparasjonskostnadene så voldsomme heller!
Ja har tråla finn.no for brukte i rett vektklasse, som ikke er enten nesten nye og overprisa, eller gamle og ihjælkjørte... Men syns jeg finner lite aktuelt.
De jeg finner er så nye og dyre at jeg heller kjøper noe nytt med tre års garanti.
128 bred er jo ikke så praktisk, så det vil jeg ikke ha.
Bilen har hengervekt på 3500 så det er ikke noe problem.
Går for en henger som har min 250X150.
Og den må ha nedfellbare sidelemmer.
Har ikke BE enda, men har akkurat ringt å meldt meg opp til kurs. Har tillat tot.vekt på 3300 så det er ikke mulig å kjøre henger lovlig.
Men med BE så har jeg 3500 i hengervekt, så da er det bare å tute og kjøre med stor nok henger.
Tenker jeg går for noe som er stor nok, men likevel innenfor budsjettet. Som er ca 15-18 tusen.
Precission Engineering
Since 1997
Learning by Doing
Har for så vidt aldri savnet noe på bredden for min del (en gipsplate passer oppi ), men klart - alltid kjekt med mere plass ;D
- Baderomsbloggen min
....
...
...
Du har tydeligvis de samme kravene som jeg hadde. Endte opp med en slik:
http://www.tysse.no/produkter/10/Varehenger/6207J01/Tilhenger_6207_NF_1400Kg
Kostet rundt 20.000 med doble karmer for fem år siden. Ikke noe å utsette på den, bortsett fra at dreneringen av de innvendige surrefestene kunne vært bedre. "Hobbypresseningen" de prøver å prakke på deg er tilnærmet verdiløs.
Det blir denne http://www.tysse.no/produkter/10/Varehenger/6301N01/Tilhenger_6301_NF_2000Kg
2000kg totalvekt, og lastekapasitet på 1631. Samme mål som den du linket til, med med 600kg mer lastekapasitet, for to hundre kr mer :)
Tror det blir bra jeg. Fikk et godt inntrykk av hengeren og den virker hvertfall å være solid.
Men det gjenstår jo å se... :)
Jeg er uansett ingen proffbruker, og tenker at denne vil overleve meg.
2000kg totalvekt er også noe som "vanlige" biler kan trekke, hvis jeg en dag skulle selge Tahoen min. Volvo XC70 har hvertfall 2000kg, og det er vel den bilen jeg er mest interessert i hvis jeg skulle gå fra stor SUV til personbil.
Da er det vel bare å smøre seg med tålamod, og vente på å få kjørt opp på BE. Det er jo selvsagt ventelister på trafikkstasjonen..
takker alle for innspill, forum er flott !
Precission Engineering
Since 1997
Learning by Doing
men er ikke en standard byggplate, enten det er spon eller gips eller hva det er, 240 lang og 140 bred da?
Eller er jeg helt på bærtur kanskje.
Mye mulig, er jo sjukesøster, ikke snekker
Precission Engineering
Since 1997
Learning by Doing
- Baderomsbloggen min
....
...
...
Eg ser etter tilhenger til ein 2,5 tonn gravemaskin (som eg vurderer å kjøpe).
Vil ein 3,5 tonns varehenger med kjøreramper fungere, eller må/bør ein ha spesialhenger (maskinhenger)? Biltransporthenger er også mykje meir kurant enn ein liten maskinhenger.
Tenkte litt på merbruk enn kun til maskina (som ikkje blir flytta ofte) da eg kunne ha kvitta meg med bilhengeren eg har i dag.
Denne 3,5 tonns biltransporthengeren må da halde litt:
Og til TS; Haaaar du vurdert bruktmarkedet? Det er sikkert mange her som er litt lei av at jeg nevner akkurat det, men det finnes faktisk mye pent brukt der ute, og da sparer man noen tusenlapper. De kommer som ofte veldig godt med når man pusser opp, mener jeg. Sålenge man holder seg unna slitne, gamle greier (sånt jeg pleier kjøpe :-[ ), blir ikke reparasjonskostnadene så voldsomme heller!
Ja har tråla finn.no for brukte i rett vektklasse, som ikke er enten nesten nye og overprisa, eller gamle og ihjælkjørte...
Men syns jeg finner lite aktuelt.
De jeg finner er så nye og dyre at jeg heller kjøper noe nytt med tre års garanti.
Da har jeg henger resten av livet.
Precission Engineering
Since 1997
Learning by Doing