#31
 1,076     1484     0

På Gaupen din, er det ett sett 50cm karmer, eller er det 35+35 tilleggskarmer?
Og hvorfor møtte du bytte bytte nesehjul og -brakett etter bare to år? Fikk du dette på garantien?

Jeg tror du har et litt feil syn på hva begrepet " garanti " egentlig innebærer. Slitasje, brekkasje, feilbruk og skader dekkes selvsagt ikke av garanti. Du skal ikke mishandle et nesehjul spesielt mye når det er av billigste, spinkleste type ( ALKO standardhjul som sitter på ALLE seriemessige billighengere, tåler rett og slett ikke full last når hengerne løftes av bilen. Brenderup-proffhengeren, og IFOR-Willams maskintralla er konstruert for å settes av bilen med full last, det er ikke denne GAUPEN saken. Det går helt fint når jeg bruker den selv, jeg bruker ALLTID garasjejekken under ved last på. Jeg lånte den bort, og da måtte hjulet byttes. :o

PS - med bilene jeg benytter, er nok problemet mer at framakslingen på hengeren knapt er i bakken uten last.

Jeg kan faktisk ikke se en eneste situasjon der det noengang har vært aktuelt å benytte garantien på en tilhenger. Men så har jeg bare kjøpt 6 nye og 3-4-5 brukte hengere de siste 10 årene også da.... ;D

PS - Gaupen bygger karmene standard som 35cm. Min har altså 35+35cm karmer, tilleggsprisen for disse er nærmere 4000kr....
Signatur

  (trådstarter)
   #32
 360     Røyken     0


På Gaupen din, er det ett sett 50cm karmer, eller er det 35+35 tilleggskarmer?
Og hvorfor møtte du bytte bytte nesehjul og -brakett etter bare to år? Fikk du dette på garantien?

Jeg tror du har et litt feil syn på hva begrepet " garanti " egentlig innebærer. Slitasje, brekkasje, feilbruk og skader dekkes selvsagt ikke av garanti. Du skal ikke mishandle et nesehjul spesielt mye når det er av billigste, spinkleste type ( ALKO standardhjul som sitter på ALLE seriemessige billighengere, tåler rett og slett ikke full last når hengerne løftes av bilen. Brenderup-proffhengeren, og IFOR-Willams maskintralla er konstruert for å settes av bilen med full last, det er ikke denne GAUPEN saken. Det går helt fint når jeg bruker den selv, jeg bruker ALLTID garasjejekken under ved last på. Jeg lånte den bort, og da måtte hjulet byttes. :o

PS - med bilene jeg benytter, er nok problemet mer at framakslingen på hengeren knapt er i bakken uten last.

Jeg kan faktisk ikke se en eneste situasjon der det noengang har vært aktuelt å benytte garantien på en tilhenger. Men så har jeg bare kjøpt 6 nye og 3-4-5 brukte hengere de siste 10 årene også da.... ;D

PS - Gaupen bygger karmene standard som 35cm. Min har altså 35+35cm karmer, tilleggsprisen for disse er nærmere 4000kr....


Ja jeg ser at det med nesehjul og garanti var korttenkt av meg.
Bortsett fra det, så har jeg en vag ide om hva "garanti" innebærer... Og det kan være kjekt å ha.
Litt sånn som at forsikring kan være kjekt å ha.

Gaupen er fin den, og det er som sagt sikkert et greit kjøp det du selger.
Men hvis jeg skulle vært interessert så måtte prisen vært noe lavere, brukt er brukt. Nytt er nå en gang nytt.

Send meg gjerne en melding hvis du har noe å gå på i pris.


Signatur
  (trådstarter)
   #33
 360     Røyken     0


oblygre, kan du ikke bare spørre frodes om hans erfaringer? Han leier jo ut gravern sin, og frakter den på en sånn type du viser bilde av. Minns jeg rett hadde han vel maskinhenger før, men han har jo litt stjernebil-fetish, så det var kanskje enklere sånn...


Jeg tror den blygre viser til er 2,6-tonn (totalvekt). Min 3,5-tonn har støttebein bak, og det kan være lurt å ha. Noen paller med pallekarmer kan være greit å ha når "småting" som stein og sånt skal flyttes med såpass stor henger. Mangel på karmer er veldig upraktisk når det skal kjøres søppel, ved osv, så jeg har planer om å bygge noe greier til min. Karmer kan også kjøpes fra Tysse. Ca. 9000 for 20-cm og 12.000 for 30-cm.
Grunnen til at jeg byttet, var at jeg ofte har bruk for bilhenger. Jeg ville da ha en som jeg også kunne frakte graveren på, slik at jeg slapp å ha to stykker. Ifor Williams maskinhenger jeg hadde var vanvittig solid bygget og ypperlig til å frakte graver, men ganske liten. Tyssen er også solid laget og absolutt ikke liten. Ypperlig til graver og biler, litt mindre til "alt annet". Alle hullene i planet kan brukes til å feste jekkestropper, så det er aldri noe problem å sikre lasten. Min var del av byttehandel, så eksakt pris var litt vanskelig å fastslå. Den var annonsert for 27.000,-. 10 år gammel, og nyprisen på tilsvarende er 54.000 i dag.

@Vegard : Er det aktuelt med pent brukt gaupen-henger? Ca. samme prisklasse, 2-tonn, høye karmer, noe lenger.



heller kjøper noe nytt med tre års garanti.

Da har jeg henger resten av livet.


Dårlige utsikter??


He he... Så den først nå.
Nei ikke som jeg vet...! Har overlevd mye hittil, så var det meninga, så hadde jeg vært skutt i filler, sprengt i filler, eller kidnappa og torturert i filler, av ymse jihadister rundt omkring i denne verden.

Setningene om garanti og henger for life, var ikke direkte knytta sammen :)

Godt noen av oss er på nett og leser korrektur ;)
Signatur
   #34
 10,486     Akershus     0
Jeg ser vel heller ikke den helt store verdien i garanti på henger. Hvis noe ryker, så ryker det pga. feil bruk, og det dekkes ikke av garanti. Jeg har egentlig vanskelig for å se for meg noe som helst som kan tenkes dekket under garanti på en tilhenger.


Avtagbare karmer er sikkert kjekt å ha, men da må man vel gjerne litt opp i pris? Jeg har hentet mye byggevarer, og egentlig ikke opplevd det som noe problem å ha faste karmer på siden. Kun én gang har jeg vært borti et tilfelle der det var kjekt med avtagbare, og det var da jeg handlet en hel pakke med terrassebord på en gang. Da lånte jeg henger på byggesjappa uten karmer helt gratis.
Signatur
   #35
 379     Lillesand     0
Nei, er jo ikke Alltid det er vanskeligt med faster karmer.  Men etter 10år i bransjen har jeg nok måtte hanskes med flere hengere enn de fleste.  Samt at det er ikke alltid det er en henger ledig(er det byggevarhandler som IKKE har gratis utlån av henger?)  eller det er no greit hvis du bor 1 time unna. Smile
Signatur
   #36
 10,486     Akershus     0

Men etter 10år i bransjen har jeg nok måtte hanskes med flere hengere enn de fleste. 


Det har jeg ikke vansker med å tro på, men de fleste bruker jo hengere til alt mulig, og det er vel stort sett bare når det lastes store materiallass med truck at man har bruk for å kunne ta av sidekarmene, og det er vel akkurat da du ser dem på jobben. Absolutt et godt poeng å tenke på, men for de fleste har det nok relativt lite for seg.
Signatur
   #37
 1,076     1484     0
Fordeler med alt.
Hengeren min med hjula på siden er lav, bred og stabil, mens den med hjula under har nedleggbare karmer og er høyere. Akkurat så enkelt kan det sies.

Hva som er best ? Det kommer an på situasjonen. Vil dog IKKE klatre opp i i brenderup 5000hengeren med minigraveren sånn helt uten videre...
Signatur

   #38
 379     Lillesand     0
De beste er de som kommer med en jeskla båthenger og skal hente materialer..  Plank blir bare lampa oppi nær sagt i en ball og bundet fast til den derre vinsj pålen i front,  men plater blir lira opp og balanser mellom rullene.....

Eller de som kommer med en liten fjert av en henger, og skal ha med seg den 8 meter lange 115x405'en
Signatur
   #39
 5,608     0


Jeg tror den blygre viser til er 2,6-tonn (totalvekt). Min 3,5-tonn har støttebein bak, og det kan være lurt å ha. Noen paller med pallekarmer kan være greit å ha når "småting" som stein og sånt skal flyttes med såpass stor henger. Mangel på karmer er veldig upraktisk når det skal kjøres søppel, ved osv, så jeg har planer om å bygge noe greier til min. Karmer kan også kjøpes fra Tysse. Ca. 9000 for 20-cm og 12.000 for 30-cm.

Det er ein 3500 kg Tysse 6412 med støttebein og "påler"for å sette på karmer.
http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=40998861
   #40
 10,486     Akershus     0
Så det nå. Den er litt nyere enn min, og har vippbare støtteben bak. Tipper den også har litt mer praktisk låsing av rampene. Min har noe skrugreier på siden.

Grom henger, men som sagt litt upraktisk når man skal kaste ting oppi.
Signatur