Jeg skatter for kjøringa om jeg er innom jobben før første kunde eller etter siste kunde. Fant ut i samråd med sjefen at det vil være i tråd med regelverket. Tror det vil koste meg 2-3000 i året... 5 km til jobb, så det blir aldri ille. To kaldstarter i 15 minus frister i alle fall mindre! Spesielt siden transportern utenfor har parkeringsvarmer med timer og fjernkontroll ;D
Synes forsåvidt det er greit å skatte litt av fordelen selv om jeg egentlig har vaktordning året rundt.
Problemet med hele ordningen er jo at man ikke kan gradere bruken og beskatningen - dette er en enten/eller ordning. Enten betaler man skatt, eller så betaler man ikke skatt
Poenget er at jeg helst skal møte opp med kunde. Men når man har en drøss småjobber sier det seg selv at jeg må innom jobb 3-10 ganger i uken. Når jeg møter opp på jobb er dette privat bruk og ikke yrkesbruk.
Dette er i alle fall sjefens tolkning. temmelig stabil type.
Til mer man kjører i jobb, til mer lønner det seg å eie bilen privat og skrive kjøregodtgjørelse. Hør med arbeidsgiver om du kan kjøpe bilen billig, ferdig innredet. Du kan gjerne gjøre det med penger lånt av arbeidsgiver, og lånet nedbetales med kjøregodtgjørelsen. (Sørg for å ha en uoffisiell kontrakt på at arbeidsgiver skal kjøpe den tilbake dersom arbeidsforholdet opphører. Pass også på at du kjøper kun bilen, ikke innredningen/verktøyet. Med en slik ordning skriver du ikke km for reise hjem-kontor, men du skriver for reise hjem-hytte når du må ha med deg bilen pga beredskap. (Og du skriver km for hjem-hytte når du reiser hjem-kontor-hytte-kontor-hjem.) Om du skriver hjem-kunde eller kontor-kunde er opptil deg, men vær konsekvent. Lag deg noen retningslinjer for hvordan du praktiserer km-skrivingen som du legger ved første reiseregning. Arbeidsgiver må videre sørge for at de retningslinjene følger bilaget slik at revisor i praksis godkjenner det, eller har ansvar for å protestere. (Og du må følge retningslinjene du selv har laget.) Hvis du vil at hjem-kontor også skal godtgjøres, så opprett et avdelingskontor for selskapet hjemme hos deg. Da blir kjøring mellom hjem-kontor å regne som kjøring mellom selskapets kontorer. Har du en isolert bod med egen inngang du kan innrede som kontor kan du ta husleie for den også.
Jeg skriver f.eks. km for reise hjem(=kontor)-kunde-hjem-kunde-hjem, selv om jeg bare reiser hjem-kunde-hjem og sover hos en bekjent som bor like ved kunden. Jeg tok opp problemstillingen med skatteetaten og vi kom frem til at det var en bedre praksis enn å skrive godtgjørelse for overnatting. Følgelig har jeg skrevet i mine rettningslinjer for reiseregning at jeg skriver kjøregodtgjørelse for retur-tur reise i de tilfeller tiden mellom avreise og ankomst i selskapets kontor kunne vært gjort innenfor 12 timer selv om jeg har overnattet. I de tilfeller hvor dagsreisen ville vart over 12 timer ved tur-retur skrives godtgjørelse for overnatting. Bakgrunnen for at skatteetaten foretrakk å skrive km fremfor overnatting er at totalbeløpet er som oftest noe lavere. Saken kom opp etter et bokettersyn hvor de reagerte på at jeg hadde høy kost- og overnattingsgodtgjørelse, så de ba meg redusere dette for fremtiden. (Det er kanskje ikke så rart at den blir høy, da jeg har hatt opptil 250 overnattinger pr år innenfor en radius av 30 mil.) De klart ikke å si noe konkret om hvordan de mente det skulle kunne reduseres, så jeg foreslo å skrive reise i steden, hvilket de mente var en god løsning. Min praksis for reiseregning er tydelig beskrevet på reiseregningen. Det er også laget en egen regnskapsnote om dette i årsregnskapet, og jeg har brevskorrespondansen med skatteetaten. De skal få det vanskelig om de prøver å si at jeg har lurt unna noe i denne sammenhengen.
Jeg har også tenkt på dette med å kjøpe bilen, men lurer på om arbeidsgiver vil betale 50-60k i året i kmgodtgjørelse. De synes vel de betaler nok i kost.
For å være helt ærlig synes jeg det er direkte smålig hvis man skal skatte av en varebil som er nesten 10 år gammel og har gått 200'. Skikkelig damemagnet på stripa. En slik bil er ikke verdt mange lappene.
Poenget er at jeg helst skal møte opp med kunde. Men når man har en drøss småjobber sier det seg selv at jeg må innom jobb 3-10 ganger i uken. Når jeg møter opp på jobb er dette privat bruk og ikke yrkesbruk.
Dette er i alle fall sjefens tolkning. temmelig stabil type.
Men noe av poenget med reglene er jo ikke at du bare skal skatte av fordelen av å bruke bilen x antall kilometer, men også skatte av fordelen av å slippe å eie en bil (eller en ekstra bil).
Jeg har også tenkt på dette med å kjøpe bilen, men lurer på om arbeidsgiver vil betale 50-60k i året i kmgodtgjørelse. De synes vel de betaler nok i kost.
For å være helt ærlig synes jeg det er direkte smålig hvis man skal skatte av en varebil som er nesten 10 år gammel og har gått 200'. Skikkelig damemagnet på stripa. En slik bil er ikke verdt mange lappene.
Dere kan lage til en avtale med satser (lavere enn statens) slik at arbeidsgiver kommer ut helt likt økonomisk som om han hadde eid bilen. Enda bedre er det om dere tilpasser det slik at kjøregodtgjørelsen blir maksimal, og arbeidsgivers utgifter kompenseres ved at du går ned i lønn. Totalt sett havner da arbeidsgiver likt, og du tjener på det da du i praksis får omgjort deler av din skattbare lønn til skattefri godtgjørelse.
Enda bedre er det om dere tilpasser det slik at kjøregodtgjørelsen blir maksimal, og arbeidsgivers utgifter kompenseres ved at du går ned i lønn. Totalt sett havner da arbeidsgiver likt, og du tjener på det da du i praksis får omgjort deler av din skattbare lønn til skattefri godtgjørelse.
Jeg har også tenkt på dette med å kjøpe bilen, men lurer på om arbeidsgiver vil betale 50-60k i året i kmgodtgjørelse. De synes vel de betaler nok i kost.
For å være helt ærlig synes jeg det er direkte smålig hvis man skal skatte av en varebil som er nesten 10 år gammel og har gått 200'. Skikkelig damemagnet på stripa. En slik bil er ikke verdt mange lappene.
Om de betaler 50-60 k i kmgodgjørelse,som uansett vel er småpenger, eller må holde firmabil så er vel det det samme?
Jeg vet ikke hva det koster for dem å holde bilen, men for meg ville driftsutgifter bli ca
6000 for årsavgift og forsikring (delkasko) 5000 Delikehold 10 000 Diesel (15 000 km)
Det blir ca 20 000 kr i driftsutgifter. Da blir det 30-40 000 til "overs". Dette skal dekke verditap, men det er ikke så galt på en gammel bil. Den burde holde i minst to år, og hva er en slik bil verdt? Hadde det vært en ny bil ville det blitt noe annet.
Skulle jeg kjøpt en ny bil for å drive på slikt hadde det blitt renteutgifter, dyrere forsikring osv.
Synes forsåvidt det er greit å skatte litt av fordelen selv om jeg egentlig har vaktordning året rundt.
Problemet med hele ordningen er jo at man ikke kan gradere bruken og beskatningen - dette er en enten/eller ordning. Enten betaler man skatt, eller så betaler man ikke skatt
Dette er i alle fall sjefens tolkning. temmelig stabil type.
Med en slik ordning skriver du ikke km for reise hjem-kontor, men du skriver for reise hjem-hytte når du må ha med deg bilen pga beredskap. (Og du skriver km for hjem-hytte når du reiser hjem-kontor-hytte-kontor-hjem.) Om du skriver hjem-kunde eller kontor-kunde er opptil deg, men vær konsekvent. Lag deg noen retningslinjer for hvordan du praktiserer km-skrivingen som du legger ved første reiseregning. Arbeidsgiver må videre sørge for at de retningslinjene følger bilaget slik at revisor i praksis godkjenner det, eller har ansvar for å protestere. (Og du må følge retningslinjene du selv har laget.) Hvis du vil at hjem-kontor også skal godtgjøres, så opprett et avdelingskontor for selskapet hjemme hos deg. Da blir kjøring mellom hjem-kontor å regne som kjøring mellom selskapets kontorer. Har du en isolert bod med egen inngang du kan innrede som kontor kan du ta husleie for den også.
Jeg skriver f.eks. km for reise hjem(=kontor)-kunde-hjem-kunde-hjem, selv om jeg bare reiser hjem-kunde-hjem og sover hos en bekjent som bor like ved kunden. Jeg tok opp problemstillingen med skatteetaten og vi kom frem til at det var en bedre praksis enn å skrive godtgjørelse for overnatting. Følgelig har jeg skrevet i mine rettningslinjer for reiseregning at jeg skriver kjøregodtgjørelse for retur-tur reise i de tilfeller tiden mellom avreise og ankomst i selskapets kontor kunne vært gjort innenfor 12 timer selv om jeg har overnattet. I de tilfeller hvor dagsreisen ville vart over 12 timer ved tur-retur skrives godtgjørelse for overnatting. Bakgrunnen for at skatteetaten foretrakk å skrive km fremfor overnatting er at totalbeløpet er som oftest noe lavere. Saken kom opp etter et bokettersyn hvor de reagerte på at jeg hadde høy kost- og overnattingsgodtgjørelse, så de ba meg redusere dette for fremtiden. (Det er kanskje ikke så rart at den blir høy, da jeg har hatt opptil 250 overnattinger pr år innenfor en radius av 30 mil.) De klart ikke å si noe konkret om hvordan de mente det skulle kunne reduseres, så jeg foreslo å skrive reise i steden, hvilket de mente var en god løsning. Min praksis for reiseregning er tydelig beskrevet på reiseregningen. Det er også laget en egen regnskapsnote om dette i årsregnskapet, og jeg har brevskorrespondansen med skatteetaten. De skal få det vanskelig om de prøver å si at jeg har lurt unna noe i denne sammenhengen.
For å være helt ærlig synes jeg det er direkte smålig hvis man skal skatte av en varebil som er nesten 10 år gammel og har gått 200'. Skikkelig damemagnet på stripa. En slik bil er ikke verdt mange lappene.
Men noe av poenget med reglene er jo ikke at du bare skal skatte av fordelen av å bruke bilen x antall kilometer, men også skatte av fordelen av å slippe å eie en bil (eller en ekstra bil).
Dere kan lage til en avtale med satser (lavere enn statens) slik at arbeidsgiver kommer ut helt likt økonomisk som om han hadde eid bilen. Enda bedre er det om dere tilpasser det slik at kjøregodtgjørelsen blir maksimal, og arbeidsgivers utgifter kompenseres ved at du går ned i lønn. Totalt sett havner da arbeidsgiver likt, og du tjener på det da du i praksis får omgjort deler av din skattbare lønn til skattefri godtgjørelse.
FY!
;D
Om de betaler 50-60 k i kmgodgjørelse,som uansett vel er småpenger, eller må holde firmabil så er vel det det samme?
6000 for årsavgift og forsikring (delkasko)
5000 Delikehold
10 000 Diesel (15 000 km)
Det blir ca 20 000 kr i driftsutgifter. Da blir det 30-40 000 til "overs". Dette skal dekke verditap, men det er ikke så galt på en gammel bil. Den burde holde i minst to år, og hva er en slik bil verdt? Hadde det vært en ny bil ville det blitt noe annet.
Skulle jeg kjøpt en ny bil for å drive på slikt hadde det blitt renteutgifter, dyrere forsikring osv.