Har ikke lest hele tråden. Det du kan gjøre er å sette inn en gps som logger hvor du kjører. Og da må du kun bruke denne til arbeid. Da unngår du beskatning. Det at du tar bilen med hjem er greit så lenge du har vakttjeneste. Men avklar dette med ligningskontoret slik at du har det skriftlig.
Stikkordet er kjørebok, for å slippe skatt. Og ikke bruke bilen privat, overhodet.
Sitter selv i styret i klubben, og vi har nå holdt på i 6mnd med å holde gps ute av firmabilene. Det er flere grunner til dette, som jeg ikke skal gå inn på nå, men kan dele litt informasjon om situasjonen vår.
Vi har ca 20 opel combo'er. Alle mann jobber hjemmefra, men vi har felles lager i oslo, og dette er nettopp for å unngå kjøring til kontoret.
Det er definert i arbeidsavtalene våres at bilen skal tas med hjem. fordi da slipper arbeidsgiver å leie 20 parkeringsplasser, og vi tross alt skal jobbe hjemmefra, og dra direkte ut til kunde.
Kjørebok skal fylles ut, og sendes inn til lønnsansvarlig hver måned.
Og her kommer et par ting vi sjekket med skatt øst og har skriftelig fra de.
Hvis bilen kjøres hjemmefra og til lageret, og så hjem igjen, mer enn 10 dager i løpet av en måned, eller totalt mer enn 50% av et arbeidsår (pendlerbil) så skal det skattes.
Bilene kan brukes privat i unntakstilfeller, som f.eks ved flytting, så lenge det avklares skriftelig med nærmeste leder på forhånd. Dette må da føres inn i kjørebok
Det skal skattes hvis bilen blir brukt til handleturer, barnehagehenting o.l
Personen(e) som har vakt skal bruke firmabil så lenge de har vakt (vi har lovpålagt responstid på noen anlegg)
Videre, så hvis du kan kjøre på km, så vit at 60k er ingenting for en arbeidsgiver, kontra hva det koster å holde en bil i drift i ett år. (leasing, lån, forsikring, drivstoff, vedlikehold, dekk, dekkhotell, innredning, verditap osv)
Når du kjører på km, så vil du også forplikte deg til å stille med en egnet, driftsikker bil. (det er ingen arbeidsgivere som tar lett på om du ikke kan jobbe fordi bilen nok en gang står på verksted) Selv kjører jeg på km, nettopp fordi jeg trenger bil til å hente i barnehage etter jobb. Min arbeidsgiver sparer penger på at jeg er ansvarlig for bilen, mens jeg tjener penger på bilen jeg kjører.
Enig i at det nok kan være noen bakdeler med GPS om denne styres av arbeidsgiver. Men denne kan TS ha kontroll på selv og forevise dersom ligningskontoret lager krøll.
Går det an å fordele bilutgiftene mellom privat og jobb? F.eks om man kjører med GPS i jobb, og uten GPS privat, så vet man at antall km i avvik mellom total gps-distanse og bilens km-teller er privat kjørelengde. Hvis bedrift og ansatt betaler bilutgiftene etter samme forhold, burde det vel være anledning for å få ligningsmyndighetene med på at man ikke betaler ekstra skatt av bilen.
Går det an å fordele bilutgiftene mellom privat og jobb? F.eks om man kjører med GPS i jobb, og uten GPS privat, så vet man at antall km i avvik mellom total gps-distanse og bilens km-teller er privat kjørelengde. Hvis bedrift og ansatt betaler bilutgiftene etter samme forhold, burde det vel være anledning for å få ligningsmyndighetene med på at man ikke betaler ekstra skatt av bilen.
Går det an å fordele bilutgiftene mellom privat og jobb? F.eks om man kjører med GPS i jobb, og uten GPS privat, så vet man at antall km i avvik mellom total gps-distanse og bilens km-teller er privat kjørelengde. Hvis bedrift og ansatt betaler bilutgiftene etter samme forhold, burde det vel være anledning for å få ligningsmyndighetene med på at man ikke betaler ekstra skatt av bilen.
går ikke :)
Uansett er det ikke mange km man skulle kjørt privat før full beskatning hadde lønt seg. Det koster jo over 7,- pr km å ha en ny bil.
Det er mye man ikke skjønner seg på. Jeg snakket med noen som kan regelverket og lærte:
- 100 timers uke var fy. - Mobiltelefon, også alarmtelefon, kan ikke medbringes fra arbeid uten å skatte av dette. - Firmabil kan ikke brukes til å kjøpe lunch og det er heller ikke lov å stoppe for mat langs veien uten å betale full firmabilskatt. (Betaler lastebilsjåfører firmabilskatt, eller bryter de loven?) - Reiser du langt i et oppdrag og arbeider du borte i over to uker blir de km skatt for tusenvis av spenn. - Det er bare en viss tid man kan ha vakttjeneste. - Reiser du på et oppdrag kan man ikke overnatte på privat hytte (presiserte ikke om den var nærmere eller ikke) uten å betale firmabilskatt.
(Lurer på hvordan det er med leiebil når man flyr til et sted og så leier bil der.)
Telefonen kunne man komme unna hvis man hadde spesifisert utskrift og kunne forklare hvorfor man ringte de forskjellige numrene, men bilen var værre.
Jeg har ingen glede av denne bilen på noen måte og nekter å betale ti øre for at jeg skal gjete denne bilen. Jeg skjønner at bare jeg titter på firmabilgliset bryter jeg loven, og jobber jeg lange uker er det også fy. Nå heller det mot å nekte å ha firmabilen. Blir dette et problem får de fyre meg. Jeg skjønner at det ikke er lov å jobbe lange uker så da kan man like godt bli NAVer, det er vel det eneste som er lov. Alle skal med!
Skriv timelister for vakttjenesten. Du har da vakt de timene før /etter at du kjører til hytta. Du har også vakt i timene etter normal arbeidstid hvor du kjører innom barnehagen.
Jeg har valgt å skrive godtgjørelse for bruk av privat bil og telefon. Km-godtgjørelsen dekker alle bilkostnadene med god margin. (Jeg kjører under 100mil i året som ikke er jobbrelatert, hovedsaklig er dette omveiene for å kjøpe mat på jobbreise.) På telefonen har jeg en app som skriver en kalenderoppføring for hver eneste samtale. Dermed dytter jeg kalenderen inn i excel en gang i året, sorterer kalenderteksten etter privat/jobb kontakter, og får ut antall samtaler og total varighet. Firmaet betaler så kr 0,39 pr min + 0,39 i oppstart. Det summerer seg til like under kostnaden av fastprisabbonnementet. (Kalenderen brukes også for å skrive timelister for telefonsupport.) Jeg må være påpasselig med å legge inn alle telefonnummere jeg ringer i kontaktlista, ellers blir det rot i hva som jobb og privat. Siden jeg har fastprismobil med stor datapakke betalt privat betyr det at fiberlinja til hjemmekontoret ikke er nødvendig for meg privat. (Hjemmekontoret inneholder backupservere for firmaet.) Dermed dekkes også fiberen av firma uten at jeg skatter av den. Dette har gått igjennom 6 år med revisjon og ett bokettersyn.
Jeg sørger for å skrive ned praksis i kommentarfelt både i privat selvangivelse og i selskapets regnskap.
Hans: Personlig synes jeg firmabil er en lite gunstig ordning. En er låst til den bilen firma måtte finne på å kjøpe. Bilen kan være uegnet til privat bruk og ikke minst skal du skatte kommer du fort oppi en kostnad for deg på 4-5000. Firma må betale arbeidsgiveravg på summen du blir tillagt inntekt.
Om du tar 4000 av lønnen din og kjøper en bil og får firma til å betale deg 6000 i mnd og statens satser om du kjører mer enn for dette beløpet. Da vil jeg påstå det er vinn vinn for deg og firma. Forutsatt at du kjøper en fornuftig bil 1-2 år gammel. For den summen kan du kjøre bra bil og du skal rulle noen mil for ikke å komme i mål.
Sitter selv i styret i klubben, og vi har nå holdt på i 6mnd med å holde gps ute av firmabilene. Det er flere grunner til dette, som jeg ikke skal gå inn på nå, men kan dele litt informasjon om situasjonen vår.
Vi har ca 20 opel combo'er.
Alle mann jobber hjemmefra, men vi har felles lager i oslo, og dette er nettopp for å unngå kjøring til kontoret.
Det er definert i arbeidsavtalene våres at bilen skal tas med hjem. fordi da slipper arbeidsgiver å leie 20 parkeringsplasser, og vi tross alt skal jobbe hjemmefra, og dra direkte ut til kunde.
Kjørebok skal fylles ut, og sendes inn til lønnsansvarlig hver måned.
Og her kommer et par ting vi sjekket med skatt øst og har skriftelig fra de.
Hvis bilen kjøres hjemmefra og til lageret, og så hjem igjen, mer enn 10 dager i løpet av en måned, eller totalt mer enn 50% av et arbeidsår (pendlerbil) så skal det skattes.
Bilene kan brukes privat i unntakstilfeller, som f.eks ved flytting, så lenge det avklares skriftelig med nærmeste leder på forhånd. Dette må da føres inn i kjørebok
Det skal skattes hvis bilen blir brukt til handleturer, barnehagehenting o.l
Personen(e) som har vakt skal bruke firmabil så lenge de har vakt (vi har lovpålagt responstid på noen anlegg)
Videre, så hvis du kan kjøre på km, så vit at 60k er ingenting for en arbeidsgiver, kontra hva det koster å holde en bil i drift i ett år. (leasing, lån, forsikring, drivstoff, vedlikehold, dekk, dekkhotell, innredning, verditap osv)
Når du kjører på km, så vil du også forplikte deg til å stille med en egnet, driftsikker bil. (det er ingen arbeidsgivere som tar lett på om du ikke kan jobbe fordi bilen nok en gang står på verksted)
Selv kjører jeg på km, nettopp fordi jeg trenger bil til å hente i barnehage etter jobb. Min arbeidsgiver sparer penger på at jeg er ansvarlig for bilen, mens jeg tjener penger på bilen jeg kjører.
går ikke
Uansett er det ikke mange km man skulle kjørt privat før full beskatning hadde lønt seg. Det koster jo over 7,- pr km å ha en ny bil.
- 100 timers uke var fy.
- Mobiltelefon, også alarmtelefon, kan ikke medbringes fra arbeid uten å skatte av dette.
- Firmabil kan ikke brukes til å kjøpe lunch og det er heller ikke lov å stoppe for mat langs veien uten å betale full firmabilskatt. (Betaler lastebilsjåfører firmabilskatt, eller bryter de loven?)
- Reiser du langt i et oppdrag og arbeider du borte i over to uker blir de km skatt for tusenvis av spenn.
- Det er bare en viss tid man kan ha vakttjeneste.
- Reiser du på et oppdrag kan man ikke overnatte på privat hytte (presiserte ikke om den var nærmere eller ikke) uten å betale firmabilskatt.
(Lurer på hvordan det er med leiebil når man flyr til et sted og så leier bil der.)
Telefonen kunne man komme unna hvis man hadde spesifisert utskrift og kunne forklare hvorfor man ringte de forskjellige numrene, men bilen var værre.
Jeg har ingen glede av denne bilen på noen måte og nekter å betale ti øre for at jeg skal gjete denne bilen. Jeg skjønner at bare jeg titter på firmabilgliset bryter jeg loven, og jobber jeg lange uker er det også fy. Nå heller det mot å nekte å ha firmabilen. Blir dette et problem får de fyre meg. Jeg skjønner at det ikke er lov å jobbe lange uker så da kan man like godt bli NAVer, det er vel det eneste som er lov. Alle skal med!
Jeg har valgt å skrive godtgjørelse for bruk av privat bil og telefon. Km-godtgjørelsen dekker alle bilkostnadene med god margin. (Jeg kjører under 100mil i året som ikke er jobbrelatert, hovedsaklig er dette omveiene for å kjøpe mat på jobbreise.)
På telefonen har jeg en app som skriver en kalenderoppføring for hver eneste samtale. Dermed dytter jeg kalenderen inn i excel en gang i året, sorterer kalenderteksten etter privat/jobb kontakter, og får ut antall samtaler og total varighet. Firmaet betaler så kr 0,39 pr min + 0,39 i oppstart. Det summerer seg til like under kostnaden av fastprisabbonnementet. (Kalenderen brukes også for å skrive timelister for telefonsupport.) Jeg må være påpasselig med å legge inn alle telefonnummere jeg ringer i kontaktlista, ellers blir det rot i hva som jobb og privat.
Siden jeg har fastprismobil med stor datapakke betalt privat betyr det at fiberlinja til hjemmekontoret ikke er nødvendig for meg privat. (Hjemmekontoret inneholder backupservere for firmaet.) Dermed dekkes også fiberen av firma uten at jeg skatter av den. Dette har gått igjennom 6 år med revisjon og ett bokettersyn.
Jeg sørger for å skrive ned praksis i kommentarfelt både i privat selvangivelse og i selskapets regnskap.
Personlig synes jeg firmabil er en lite gunstig ordning. En er låst til den bilen firma måtte finne på å kjøpe. Bilen kan være uegnet til privat bruk og ikke minst skal du skatte kommer du fort oppi en kostnad for deg på 4-5000. Firma må betale arbeidsgiveravg på summen du blir tillagt inntekt.
Om du tar 4000 av lønnen din og kjøper en bil og får firma til å betale deg 6000 i mnd og statens satser om du kjører mer enn for dette beløpet. Da vil jeg påstå det er vinn vinn for deg og firma. Forutsatt at du kjøper en fornuftig bil 1-2 år gammel. For den summen kan du kjøre bra bil og du skal rulle noen mil for ikke å komme i mål.