#11
 6,009     Finnmark     0
Ryktene sier at kanskje er WV metode så enkel at de har en annen motorstyring hvis bakhjulene står stille og forhjulene går rundt (=bilen står i testoppstillingen). Dette leses jo kontinuerlig av via ABS sensorense.

Kan også være styrt av gps/glonass...... Nissan GTR yter feks kun maksimalt når posisjon viser at den er på racerbane i Japan.....
I USA er jo målelabber på bestemte steder.....

.....Men tror også at eet er så enkelt at når en aksling står i ro så går motor i "juksemodus"...

Også rattposisjon.....
Dieselutslippsbløffen - Screenshot_2015-09-23-09-40-01.png - petterg
Siste redigering: Wednesday, September 23, 2015 7:44:36 AM av finnmark4ever
Signatur

   #14
 3,210     Vestlandet     1
Noen som har noen tanker om hvilke forandringer vw kan gjøre i programvaren? Hvis utslippene skal ned, med kun forandringer i programvaren, må det jo nødvendigvis gå ut over motorytelse.' Hvis ikke haddde de ikke trengt å fuske i det hele tatt!

De kan jo selvfølgelig ha kommet et steg videre optimalisering av motorstyring, etter at bilene ble produsert. Men jeg er spent på å se hvordan dette går.
   #15
 544     Nedre Romerike     0
Volkswagen burde få skikkelig svi for å ha jukset men jeg synes det er bortkastet å tilbakekalle alle disse bilene. Går en ut fra 500 mg/km reellt utslipp, ganget med 150000 biler og (kanskje) 15000 km kjørelengde, så havner en på totalt drøye 1000 tonn. Ifølge kilden
http://www.miljostatus.no/Tema/Luftforurensning/Sur-nedbor/Nitrogenoksid-NOx/
tilsvarer dette mindre enn 1% av det totale NOx utslippet i Norge og ligger godt innenfor svingninger fra år til år (trenden er riktignok nedadgående).
De som har kjøpt bilen pga. det reklamerte utslippsnivået kunne fått omprogrammeringen pluss en viss kompensasjon for mindre ytelse eller høyere forbruk.
   #16
 6,009     Finnmark     0
Viktigste poeng for eierne av slike biler: Vil "oppdatering" redusere effekt, og hva skjer med bruktbilprisen?
Signatur
   #17
 254     0
Volkswagen burde få skikkelig svi for å ha jukset men jeg synes det er bortkastet å tilbakekalle alle disse bilene. Går en ut fra 500 mg/km reellt utslipp, ganget med 150000 biler og (kanskje) 15000 km kjørelengde, så havner en på totalt drøye 1000 tonn. Ifølge kilden
http://www.miljostatus.no/Tema/Luftforurensning/Sur-nedbor/Nitrogenoksid-NOx/
tilsvarer dette mindre enn 1% av det totale NOx utslippet i Norge og ligger godt innenfor svingninger fra år til år (trenden er riktignok nedadgående).
De som har kjøpt bilen pga. det reklamerte utslippsnivået kunne fått omprogrammeringen pluss en viss kompensasjon for mindre ytelse eller høyere forbruk.

Å omprogrammere motorstyringen går under begrepet "tilbakekalling". Tilbakekalling betyr bare at bilene må innom forhandler for utbedring av defekter, uansett om dette er omfattende eller ikke.

Det jeg syns bør skje er:

- Reprogrammering av motorstyringen på alle bilene.
- Rekalkulering av avgiftene med de nye tallene der eventuell differanse dekkes av VW/forhandlerne.
- Kompensasjon for endret ytelse til alle de kjøperne som vil beholde bilen.
- VW kjøper tilbake alle bilene fra alle som ønsker dette for ca markedspris pluss 10%.

   #18
 919     Norge     1
Det vil selvsagt ikke bli tilbakekjøp av bilene, selv om regnestykket over selvsagt ville vert supert. Min superb 2011 mod er førstegangsregistrert 2010 dermed 5 år. Er i tillegg bruktimportert.
Nei er egentlig mest spent på om programmeringen blir pålagt oss. Jeg vil egentlig gi blaffen i hele greia.
   #19
 3,210     Vestlandet     0
Hvis man nekter reprogrammering, ryker vel godkjennelsen på bilen regner jeg med?
   #20
 544     Nedre Romerike     0
Akkurat det å pålegge omprogrammering synes jeg er tull med tanke på de små praktiske konsekvensene om man lar være. At bilene burde settes i en annen avgiftsbås der differansen dekkes av Volkswagen er jeg enig i.