1,160    8    0  

Dørhåndtaket på bilen fryser!

 5,111     Sørnorge     0
Har fått et kinkigt problem på min Nissan Primera P12, høyre framdør. Hvis man åpner døra fra utsiden i kuldegrader får man ikke lukket den igjen. Håndtaket blir stående i åpen stilling. Normalt når man drar i håndtaket vil noe trekke det tilbake igjen - det skjer ikke. Man kan presse det tilbake, men da virker det som om mekanismen inni døra fortsatt holder posisjonen som om håndtaket var dratt helt ut.
Første gangen dette skjedde var selvsagt et dårlig tidspunkt. I mangel av bedre ideer prøvde jeg å klemme døra inntill og trykke på låseknappen. Da ble døra stående lukket. Jeg kunne da låse opp igjen, åpne døra fra innsiden og lukke den som normalt. Men håndtaket på utsiden har fortsatt ingenting som trekker det tilbake. Det føles nesten som om overføringen mellom håndtak og lås er brutt.

Men så parkerte jeg i et lukket parkeringshus i noen timer. Der var det jo varmegrader, og brått begynte håndtaket å virke igjen. Nå som det har blitt kaldt igjen, har det samme skjedd på nytt.

Spørsmålet er da, finnes det noen grei måte å smøre opp denne mekanismen på, en måte som ikke krever demontering av dørsider, som kan gjennomføres ved neste besøk i et oppvarmet parkeringshus?

   #1
 744     Verdens navle     0
Virker som om noe av mekansimen har blitt fuktig og fryser fast ved kuldegrader. Tipper at eneste varige løsning dessverre er å fjerne dørtrekket, tørke ut alle koblinger og ledd i mekanismen, og sause dem skikkelig inn med grease slik at ikke fuktighet kan trenge inn igjen.

Før det er gjort kan man i nødsfall prøve å tine mekanismen ved å holde en plastpose med varmtvann inntil håndtaket. Hjalp meg flere ganger i den tiden da nesten alle biler måtte låses opp med nøkkel i døra, og låsemekanismen frøs fast tide og utide.

Er riktignok ikke alle steder man har tilgang til varmtvann og plastposer.... :-\ Da ble jo bøyde eller brekte nøkler lett resultatet (hurra for fjernstyrte sentrallåser  Laughing
Signatur
   #2
 3,387     0
Når bilen kommer inn i varme i kort tid vil isen fryse og det vil kondensere.Ved kulde fryser det igjen.

La bilen stå i varme i flere døgn, da er det sjanse for at fuktigheten forsvinner, fordamper. Smør opp alt du kommer til fra utsiden. Sprøyt inn olje i hver en krok og krik. Og IKKE bruk låsespray.

Når jeg ser folk smøre med låsespray får jeg lyst til å brekke armen på dem bare som en reminder. Låsespray inneholder mer sprit enn olje slik at spriten vil løse opp is, men den løser samtidig opp/vasker vekk all olje. Bruk olje på plastflaske til å smøre låsen med.

Om dette ikke virker kan du åpne hele døra og gå gjennom hele mekanismen og tørke den ren og smøre opp igjen, men det blir sannsynligvis ikke nødvendig.

Pass deg for å bruke vaskeautomater på vinterstid når det er kuldegrader. Da må alle dører smøres både før og etter vask. Før vask for å unngå at vann trenger inn og etterpå for å ertstatte oljen som har blitt borte.
  (trådstarter)
   #3
 5,111     Sørnorge     0
Takk for tips. Tror det har løst seg i dag. Satt bilen i kjelleren hos en kunde i hele dag. Da jeg skulle dra tok jeg trykkluft på boks og blåste i alle åpninger jeg fant rundt dørhåndtak og låsemekanismen. Da kom det faktisk noen vanndråper pilende ut. Deretter tok jeg WD40 i de samme åpningen, og så langt det lot seg gjøre blåste jeg trykkluft samme vei som wd40'n i håp om at det skulle dekke mest mulig areal. Håndtaket beveget seg merkbart lettere etter behandlingen.
Gjorde så det samme med de andre dørene.

Nå har bilen stått ute i 7 timer etter behandlingen, så den burde ha frosset på nytt hvis den har tenkt til det, og håndtaket funker fortsatt.
   #4
 4,110     Akershus (Follo)     0
Dette kan jo være avhengig av hvilken bil.
Men på min forrige bil var jeg plaget av det du nevner. Jeg tok ut låsekassen, ikke den du stikker nøkkelen i, men den som sitter i dørsargen og holde døren lukket. Plukket den i småbiter og renset den for all oljen som forrige eier hadde sprøytet inn der. Byttet også "kondom" som skal beskytte den mot fukt fra innsiden av døra da dette var sprukket. Problem løst.

Blandingen av gammel emulgert olje og støv ble som klister i låskassen som er full av små dippedutter.

Signatur
   #5
 3,387     0
Det en også skal tenke på er at dersom en bor i de kalde delene av landet så fryser smørefett og blir dønn stivt når det ramler ned mot 25-30 blå.

Inn/ut-koblingen av driften på forakslingen på min 4x4 hadde i slik kulde en tendens til å sette seg fast. Da er løsningen å gjøre dette rent om sommeren og så tylle det inn med tynn smøreolje som ikke stivner.

Denne oljen har riktignok den egenskapen at den ikke holder mange månedene samt at den vaskes uhyre lett vekk om det utsettes for vannsprut. Så i et beskyttet miljø bør det smøres skikkelig opp hver vår og høst.

Bil og kulde og salt er forhold som virkelig er krevende om en skal være sikret problemfritt bilhold.
   #6
 6,009     Finnmark     0
....bor her hvor det er kaldt om vinteren....
Bruker WD40 til det meste.......virker bra(t.o.m på kodehengelås som det regner på).....
Signatur
   #7
 10,486     Akershus     0
Hvis noe fryser, så tyder det på at det er vann et sted der det skulle vært tørt eller fett/olje.

Å ta av et dørtrekk er vanligvis ganske enkelt. Jeg ville gjort det, og sjekket om det er noe galt inni der. Litt fett (ikke låsolje) på strategiske punkter er vanligvis ikke så dumt.
Signatur

  (trådstarter)
   #8
 5,111     Sørnorge     0
Joa, men kan det utsettes til en dag med rød gradestokk, er det veldig å foretrekke for lettfryste fingre. Å mekke i en parkeringskjeller med 3cm heldekkende vanndam er heller ikke en ønskesituasjon.

Dessuten ser wd40/luft ut til å ha gjort underverker.