#61
 3,233     Vestfold     0
Dobbeltmasse svinghjul er nok langt fra kun et VAG problem. På Peugeot Diesel (som sitter i en haug merker) sliter med det samme. Jeg synes det er helt utrolig at man skal gjøre om en av de meste solide delene i en motor til noe herk som kan ryke når som helst. Jeg vil heller ha en motor som vibrerer litt mer, enn noe som skal koste 30K i ny og ne.

   #62
 1,429     Enebolig     0
Julenissen, ifølge min ekspert er det ikke så enkelt. Det er faktisk stor forskjell på hva DSG-kassene tåler, det er bare tatt høyde for de originale kreftene i motoren.

Midas, det går kun på girkassa, hvis man skal tro på en ganske pålitelig kilde: www.cars.about.com/od/thingsyouneedtoknow/a/ag_howDSGworks.htm

In Drive, the transmission shifts to higher gears early in order to minimize engine noise and maximize fuel economy, while Sport mode holds the lower gears longer in order to keep the engine in its powerband. Sport mode also provides more aggressive downshifts with less accelerator pedal pressure, and in some cars, including most DSG-equipped VWs and Audis, engaging Sport mode also causes the car to react more aggressively to the accelerator pedal.
   #63
 340     0
Leste litt om det tidligere, og noen av tingene som å forandre på parameter ved inn og utkobling, kombinert med høyere trykk på hver clutch.. annen å bedre olje..  finnes mange ting som hjelper til at kassen holder lengre å tåler efektøkningen mye bedre en hva de gjør med "billig" chipper som selges overalt og monteres av ca hvemsomhelst i disse dager..

Også å holde momentet over et lengre register, samtidig at man kan ved ofte gå ned noe i drivstofforbruk, er også noe som bør være et pluss. men alt som går rundt, går sundt eller noe..

DSG systemet er på ingen måte et dårligt system, å er nok noe av de "beste" man kan få i dag sånn sett.. men at de kunne hatt større marginer på hva de tåler av maksimal motorefekt, hadde nok gjort ting litt anerledes.. men vekt å miljø å div spiller nok inn, og selvsagt økonomi;)

Svinghjulsproblemet er ikke så veldig relatert til kun DSG, desuten kommer de nok noe nytt på den kanten snart også sansynligvis

Tror Mitsubishi/Fuso faktisk bruker dette i lette lastebiler nå om dagen?
   #64
 1,429     Enebolig     0
Enig i at systemet er suverent, men det er helt klart lite margin på dem. Men så lenge min funker som normalt på min 1.9TDI, er jeg fornøyd med det. Har jeg behov for å kjøre fort, tar jeg motorsykkelen...  Cool
   #65
 967     Stavangerområdet     0
Er det noen her som har erfart at svinghjulet ryker på DSG-kassene? Er det noen forvarsler man kan merke før det skjer?

Jeg har 2007 2.0L touran med DSG. Bilen har fått nylig byttet samtlige dyser. Nå etter det opplever jeg at bilen til tider oppfører seg litt underlig. På enkelte turtall (2000-ish) og med svakt pådrag, virker det som den "vingler" og hopper opp og ned et par hundre omdreininger i et lite nøkk, men uten at den sier at den skifter gir. Bilen nøkker en del når dette skjer og med riktig turtall og pådrag, kan den bli ganske så ujevn.

Siden turtallet hopper litt opp og ned, så antar jeg dette er klutching fra DSG kassa. Men jeg har ikke opplevd slik vingling før. Før dysebyttet var DSG-kassen silkemyk uten slike hopp.
   #66
 1,429     Enebolig     0

Er det noen her som har erfart at svinghjulet ryker på DSG-kassene?


De aller fleste som har kjørt dem over 100 000, ja. Jeg trodde det i hovedsak var 1.9-modellen, men det er godt mulig at toliteren også er utsatt. Men det du nevner der, høres mer ut som en av dysene som ikke opererer optimalt.
   #67
 383     Østlandet     0
Midas, jeg også synes min er litt anderledes etter dyseoppgradering (07 2 liter 170hk touran) :\
fått noe anelse hva det kan være?

   #68
 967     Stavangerområdet     1

Midas, jeg også synes min er litt anderledes etter dyseoppgradering (07 2 liter 170hk touran) :\
fått noe anelse hva det kan være?


Samme motor som meg. Jeg holder på å sjekke det opp. Er det noe som har kommet med dyseskiftet, så mener jeg det er Møller som må fikse det. Problemet er at jeg har særdeles dårlig erfaring med å gå tilbake til Møller med en hunch og en følelse. Da finner de nada og fakturerer deg 750+mva.

Jeg har en USB til ODBII adapter for å koble seg på databussen i bilen (som jeg brukte flittig på min forrige Passat). Håpet å ta noen plott av turtall, gir, fart og modus mens jeg kjører for å se om jeg ser det på kurvene. Men den virker ikke lengre Sad Må se om jeg klarer å fikse den.

*edit* Og ja, bilen er gått 120 eller så
   #70
 3,233     Vestfold     0
Er bare snakk om penger detta. Hvorfor gjøre noe. Folk klager og irriterer seg over at ting ikke virker, men de tar ikke ansvar eller kunden serøst og kommer med svada istedenfor.