Har biler med dobbeltclutch-system en justering av hvor raskt den sjalter clutch ut/inn? Min erfaring fra traktor med elektronisk gir, er at det sitter en justeringsknott lett tilgjengelig som justerer hvor raskt clutchplatene slår inn (automatisk tilpasset belastning). Man kan da justere fra "sluromat" til "slå hue i bakruta".
Aha. Jeg har hørt flere som klager på DSG og småkjøring, uten at jeg helt har fått med meg hva de klager på.
Jeg driver med daglig køkjøring med min Touran (*sukk*), uten at jeg syns den er hakkete. Men jeg merker det når jeg skal rygge. Da kan den ta godt med tid og turtall før den bestemmer seg å sjalte inn clutchen og da gjerne raskt med påfølgende hopp av bilen.
Jeg har ingen justeringsmulighet på innkobingstiden. Men som tidligere sagt, forrige eier hadde problemer med at den "hoppet i gir" og fikk ny programvare. Etter det var den silkemyk i forhold.
Nå vet jeg at det florerer rykter om at svinghjulet ryker etter en tid på disse. Et uavhengig verksted strekker seg så langt som "Det er ikke om den ryker, men når" og at de jevnlig bytter svinghjul. Møller avkrefter dette og sier at dette kun gjelder på 1.6l utgaven. Så får man tro dem man vil. NAF skriver at DSG kassene til VW kan ha problemer med sluring.
Vrøvl! Min 2005 Touran med 1.9TDI fikk byttet svinghjul av forrige eier på rundt 100 000. Fordelen er selvsagt at jeg ennå ikke har hørt om noen som må bytte det to ganger. Men det har en svakhet på flere modeller. Fikk en gang forklart at det er et dobbelt svinghjul som er montert sammen med gummi, og at det er gummien (noe med vulkaniseringen, tror jeg) som svikter på første generasjon av disse. Men generelt måtte dere brukt hagle for å true meg til å kjøpe er bil som ikke har DSG-kasse eller tilsvarende nå som jeg ha kjørt den Touranen et års tid! Det burde være obligatorisk på alle biler.
Edit: Når det gjelder fartsholder (eller cruise control for dere som ikke kan norsk ) så er den også uvurderlig med en DSG-kasse, men ikke så god med manuell kasse. Særlig fordi DSG-en bremser mye bedre på girene enn den manuelle når gassen slippes. Jeg har ca. to timers kjøring hjemmefra og til hytta, og så lenge det ikke er veldig mye trafikk, pleier jeg å være borti gass og bremse én eller to ganger på hele den veien. Mye av veien er motorvei, og da setter jeg den på 125 på speedometeret, som er 115 i virkelig fart (politiet pleier som regel å begynne å bry seg fra 116 og oppover på 100-veier ifølge en kjenning som kjører UP). Veldig mye bedre enn å trampe takten til veien med beina og røre i dieselen med den dumme pinnen biler uten automatgir har der automatgirvelgeren skulle vært...
Kanskje en liten misforståelse der: Det jeg kalte vrøvl, var Møllers uttalelse om at det kun gjelder 1.6-versjonen. For det gjør det ikke. Den ryker absolutt ikke på alle, men det er en standardfeil, på samme måte som det var en ren risikosport å kjøpe Tiptronic-girkassene på 2.5 TDI Passat og A6 (eller var det 2.8? Husker ikke helt modellen). Motorens dreiemoment var kraftigere enn det kassa tålte. En nabo har hatt VAG-biler i 30 år, og han kjører nå en A6 med den kassa. Han sa at han kjøpte den fordi han fikk den billig pga. standardfeilen, for ingen vil kjøpe dem. Og at han selv aldri ville kjøpt den hvis han ikke kunne fikse girkassa selv den dagen den ryker (han sa ikke "hvis den ryker"). IF har den på unntakslistene sine for bruktforsikring.
Volkswagen har allerede byttet svinghjul på nesten alle solgte Touran-modeller fra 2004 og 2005, til sammen rundt 1.200 biler. Nå gjenstår bare et tjuetalls biler. Også noen få Passat- og Sharan-modeller fra samme årgang er rammet av feilen, forteller informasjonsansvarlig for Volkswagen, Jan Erik Haugen.
- Vi har hatt det vi kaller en aksjon, igangsatt av fabrikken. Det innebærer at eierne er tilskrevet og reparasjonen har vært gratis, sier Jan Erik Haugen.
- Dette innebærer at Volkswagen har endret konstruksjonen av svinghjulet til det bedre?
- Så vidt jeg kan skjønne er dette nå et overvunnet problem. Slike ting skjer fra tid til annen, og her har alle fått byttet delen kostnadsfritt, sier Haugen.
kammerat av meg kjøpte en brukt 2006 passat av møller,med ca 160k på telleren,dette var en 130hk tdi,han hadde vel ikke bilen en måned,før den måtte inn og skifte svinghjul,han fikk det på garantien,mener det kostet rundt 25k og skifte delene.
ang det med svinghjul,gjelder ikke dette alle diesel og bensinturbo bilene da?
Det jeg har hørt så gjelder det diesel da svinghjulet er konstruert for å absorbere en del vibrasjoner fra motoren. Samme konstruksjon finnes ikke på bensin. Dog så er jeg ingen VAG-ekspert og kjenner kun til problemet gjennom en kompis som har fått regningen på denne jobben.
Et uoffisielt gjett kan tilsi at 3-sylindra (Ford 1-liter?) kan ha dobbeltmassesvinghjul for å kompensere for usymmetrien i motoren?
Noen dobbeltmassesvinghjul har fjærer og andre gummideler. Felles er at begge kan ryke.
Hvorfor er det mer usymmetri i en 3-sylinders motor enn 4? Dersom vinkelen mellom sylindrene er 240 grader, burde det vel ikke være så langt unna en rekke-4-er, vel? Vet ikke hvordan det er i dag, men på enkelte modeller (før generelt?) så ble jo to og to synlindre tent samtidig, altså med 360 grader mellom tenninger.
i en 3-syl vil ikke stemplenes bevegelser motvirke hverandre. R4 er i grunn ikke ypperlig det heller. Boxer 4 eller R6 er ...
Signatur
Prøver å gjøre det skikkelig med en gang. Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Min erfaring fra traktor med elektronisk gir, er at det sitter en justeringsknott lett tilgjengelig som justerer hvor raskt clutchplatene slår inn (automatisk tilpasset belastning). Man kan da justere fra "sluromat" til "slå hue i bakruta".
Jeg driver med daglig køkjøring med min Touran (*sukk*), uten at jeg syns den er hakkete. Men jeg merker det når jeg skal rygge. Da kan den ta godt med tid og turtall før den bestemmer seg å sjalte inn clutchen og da gjerne raskt med påfølgende hopp av bilen.
Jeg har ingen justeringsmulighet på innkobingstiden. Men som tidligere sagt, forrige eier hadde problemer med at den "hoppet i gir" og fikk ny programvare. Etter det var den silkemyk i forhold.
Vrøvl! Min 2005 Touran med 1.9TDI fikk byttet svinghjul av forrige eier på rundt 100 000. Fordelen er selvsagt at jeg ennå ikke har hørt om noen som må bytte det to ganger. Men det har en svakhet på flere modeller. Fikk en gang forklart at det er et dobbelt svinghjul som er montert sammen med gummi, og at det er gummien (noe med vulkaniseringen, tror jeg) som svikter på første generasjon av disse. Men generelt måtte dere brukt hagle for å true meg til å kjøpe er bil som ikke har DSG-kasse eller tilsvarende nå som jeg ha kjørt den Touranen et års tid! Det burde være obligatorisk på alle biler.
Edit: Når det gjelder fartsholder (eller cruise control for dere som ikke kan norsk ) så er den også uvurderlig med en DSG-kasse, men ikke så god med manuell kasse. Særlig fordi DSG-en bremser mye bedre på girene enn den manuelle når gassen slippes. Jeg har ca. to timers kjøring hjemmefra og til hytta, og så lenge det ikke er veldig mye trafikk, pleier jeg å være borti gass og bremse én eller to ganger på hele den veien. Mye av veien er motorvei, og da setter jeg den på 125 på speedometeret, som er 115 i virkelig fart (politiet pleier som regel å begynne å bry seg fra 116 og oppover på 100-veier ifølge en kjenning som kjører UP). Veldig mye bedre enn å trampe takten til veien med beina og røre i dieselen med den dumme pinnen biler uten automatgir har der automatgirvelgeren skulle vært...
Og når det gjelder Touran, sitat VG: http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10041814:
ang det med svinghjul,gjelder ikke dette alle diesel og bensinturbo bilene da?
Noen dobbeltmassesvinghjul har fjærer og andre gummideler. Felles er at begge kan ryke.
Hvorfor er det mer usymmetri i en 3-sylinders motor enn 4? Dersom vinkelen mellom sylindrene er 240 grader, burde det vel ikke være så langt unna en rekke-4-er, vel? Vet ikke hvordan det er i dag, men på enkelte modeller (før generelt?) så ble jo to og to synlindre tent samtidig, altså med 360 grader mellom tenninger.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.