730    25    3  

Easee ladestasjon-problematikken

 3,210     Vestlandet     0
Er det noen her som kjenner til hva som egentlig er problemet? Hørte på Gjøby i Naf, og det virka på han som om han var litt usikker på om jordfeilfunksjonen og overspenningsvern er i henhold til forskriften. At de kan være det, men at easee ikke har vært villig til å/kunnet dokumentere det tilstrekkelig foreløpig. (Tidenes taktiske bommert hvis de tilbakeholder informasjon i så fall.)

Edit: Hørte på Gjøby igjen nå. Easee sier de oppfyller intensjonen i forskriften, selv om de ikke følger (standard) løsningen i forskriften. Men dokumentasjonen på dette vil de kun oppgi til myndigheter, på grunn av konkurranse-sensitiv informasjon. Svenske myndigheter var ikke overbevist over dokumentasjonen da tydeligvis.

HSt
   #1
 35,438     Lillestrøm kommune     0
Svenskene krever at DC jordfeil utkoblingen skal være elektromekanisk i NEK forskriften mener jeg det står «eller tilsvarende»

XDigital sikringer er visst godkjent i Sverige, men den måler også jordfeil og kobler ut ved feil slik Easee gjør hos seg så jeg skjønner egentlig ikke problemet. Men mulig det er noe med kvalitet på utkoblings enhet
   #2
 24,032     Akershus     0
Jeg tror problemet er at Easee bruker et elektronosk rele, egentlig 3 stk. Elektronikken detekterer DC-jordfeil og gir ordre om utkobling til 3 separate releer. Jeg tror, at det er diskusjon om hvorvidt en kan være sikker på at alle 3 faktisk følger ordre.

Med en kontaktor er alle tre kontaktene mekanisk forriglet og må løse ut sammen. Imidlertid gjenstår mulig skjev feil ved sammenbredte kontakter.

Jeg tror Xdigital også til slutt har en slik mekanisk utkobling.
Overspenningsvern vil det uansett være hensiktsmessig å plassere i sikringsskapet for best mulig beskyttelse av hele installasjonen.

Kraftelektronikk er forøvrig også brukt av alle AMS-målere, omformerne for DC-kablene til England og Tyskland og av konkiurrenten. Zaptec. Bir spennende å se slutten på dette. Uansett, meget kritisk for Easee.
Signatur
   #4
 870     3
TU har publisert brevet fra svenske Elsäkerhetsverket til Easee her:
https://www.tu.no/filer/ESV_Easee/22EV1261-22_Beslut_Easee_AS.pdf

Det er en sammensatt problemstilling, med mange større og mindre feil relatert til samme produkt. Egentlig er det bare trist å lese.

Én av feilene er for eksempel at det ikke er merkeskilt synlig i montert tilstand, enheten må demonteres for å finne dette. Dette burde være mulig å løse enkelt.

Enheten er markedsført som IP54 men tilfredsstiller ikke dette. Så langt jeg kan skjønne har Easee fått enheten prøvet i lab, fått "not passed" på IPX5, men fortsetter å markedføre den som IP54 når den skulle vært IP44. Se side 11 i brevet linket over. Antar at dette har med vann i kontakten å gjøre, på Easee er det bare en enkel gummiflapp mens andre produsenter velger et mer påkostet hardplastdeksel med parkning for å holde vann ute fra kontakten. Sannsynligvis vanskelig å fikse på allerede leverte enheter.

Relatert til RCD så krever IEC62955 bla. minst 3 mm kontaktgap i åpen tilstand og mekanisk sammenkobling mellom fasene. Easee bruker individuelle releer på de ulike fasene til lastbalansering i tillegg til sikkerhetsfunksjonene for å spare plass (eller penger). De releene Easee har brukt har et kontaktgap på 2.3 mm, som ikke er innenfor i følge svenskene.

Ser man på et foto av innsiden av for eksempel en Zaptec-lader:
https://www.mnemonic.io/resources/blog/reverse-engineering-an-ev-charger/
så ser man at det inneholder et AHER4191 rele, som er et 4-polet sikkerhetsrelé med kontaktgap på 3.6 mm, i tillegg til en serie mindre releer for lastbalansering og "daglig drift". Det er vel i praksis dette Easee mangler.

Easee har jo bygd seg opp på på små, lekre og forholdsvis rimelige ladebokser. Kan se ut som om de har dradd strikken litt langt i designet og tatt seg friheter som er unødvendige. Må si at jeg synes det er veldig synd, for de fleste av feilene som påpekes kunne vært unngått. Synes også Easee sin kommunikasjon i media har vært særdeles arrogant som bare har avfeid Elsäkerhetsverket fullstendig.

Den jobben Elsäkerhetsverket nå gjør, er veldig viktig for både at produktene som eksisterer på markedet skal oppfylle de sikkerhetskrav samfunnet stiller og for at konkurransen skal skje på like vilkår. Så langt jeg skjønner er det bare Easee som har havnet så langt ut på skråplanet i denne undersøkelsen. Zaptec har uttalt at deres ladere har vært igjennom Elsäkerhetsverkets undersøkelser i uten at det ble funnet mangler (https://www.tu.no/artikler/konkurrenten-etter-easee-forbudet-ikke-bekymret-for-eget-produkt/528042)...

HSt
   #5
 35,438     Lillestrøm kommune     0
Hvis releene er utkoblet før start og systemet sjekker dette så kanskje burde det være godt nok.

Hører at zaptec fortsatt omfattes av problem hos enkelte bilmerker så jeg ville fortsatt valgt Easee. Den jeg fikk installert i november på en hytte hadde forøvrig et stivere lokk foran kontakten i forhold til gummiflipp’en som omtales i ett innlegg over

På jobb har jeg byttet 2 sett med sikkerhetsrele som feiler siste årene. Ingen standard releer.
   #6
 24,032     Akershus     0
Ut fra det hakostra skriver får jeg inntrykk av at Easee går under. Alle boksene må tilføres et ekstra rele. Det er neppe plass i boksen. Alle boksene må tilbake for ombygging. Alternativt må alle ladestasjonene få montert eksternt vern type B. Det blir mye elektrikerkostnader som Easee må dekke.
Signatur

   #9
 5,632     OSLO     0
skjønner ikke problemet. Easee og Zaptec er jo bygget på samme prinsipp, begge to har elektronisk jordfeilbryter, som resettes ved og ta strømmen til laderen

Skal Easee bli forbudt, må også feks Zaptet og alle andre bli forbudt.... bare tull hele greia.
Vi bruker fortsatt Easee, hvertfall der det allerede er montert Easee fra før.


Leste at Easee skulle gå til sak mot svenskene, fordi dem tar grovt feil.....
HSt
   #10
 35,438     Lillestrøm kommune     0
Det er trolig som Kjell skriver at det ikke er paralell utkobling på alke faser samtidig og at svenskene må være redd for at releene skal brenne seg fast.