Nå har vi hatt det veldig kaldt en periode, kaldeste ble målt til -44,1 grader(Neiden).
Mange dieselbiler fikk problemer, PGA Webasto varmeren som ble DEN ekstra strømforbrukeren i tillegg til alt annet..... Ved bruk i kulda ble batteriet effektivt "tappet" for strøm som ikke bilene klarte å lade godt nok.....spesielt på småkjøring...
Signatur
"Den viktigste livsvisdom må vi oppdage med våre egne øyne" (Nansen)
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode (gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
Men det er forskjell på folk som begrenser seg og de som gir f###. Jeg brukte den 15 minutter før jeg skulle kjøre, og det var mer enn nok. Jeg vet om folk som setter den på 45 minutter.
Lar den gjerne gå en time, jeg... 15-20 min er normalt nok til at det er varme i motoren og lunk i kupéen, avhengig av temperaturen ute, selvsagt. Ved -44C bør de fleste skjønne at det ikke bare er å trykke på knappen og gi beng.
Signatur
Prøver å gjøre det skikkelig med en gang. Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Satt min på 15 minutter i 20 kuldegrader, null problem. Varmt og godt i kupèen.
Hvis det blir mye småkjøring, så knekker man vel batteriet hvis den står på i en time? Vet om flere som har opplevd det. De lader ikke batteriet før det er flatt, kanskje viktig å få med den informasjonen
Man blir ikke feit av en cola i uka, men en halvannenliter hver dag kan gi litt problemer på sikt.
Signatur
Prøver å gjøre det skikkelig med en gang. Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Men det er forskjell på folk som begrenser seg og de som gir f###. Jeg brukte den 15 minutter før jeg skulle kjøre, og det var mer enn nok. Jeg vet om folk som setter den på 45 minutter.
På noen biler(nye dieselbiler) må de gå hele tiden når det er kaldere enn -10 grader!
......se på politiets nye VW Passater ;D.....vanskelig med utrykning om det er kaldere enn -12, El.varmefolie i friskluft/varmekanal duger ikke i Norge......De får vel montert Webasto nå...
Signatur
"Den viktigste livsvisdom må vi oppdage med våre egne øyne" (Nansen)
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode (gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
En webasto som står og går bruker mindre strøm enn en hovedlyspære. Hvis det gir problemer når bilen står og går, har man egentlig et helt annet problem.
Signatur
Prøver å gjøre det skikkelig med en gang. Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
En webasto som står og går bruker mindre strøm enn en hovedlyspære. Hvis det gir problemer når bilen står og går, har man egentlig et helt annet problem.
Tipper problemet var at den ble brukt som parkeringsvarmer, uten motoren i gang. Da starter jo også diverse pumper og kupevifter, så det brukes endel strøm.
Har en slik Webasto originalmontert, og bruker man den ofte som parkeringsvarmer før korte turer, vil batteriet etterhvert tappes. Anbefales at man kjører minst like lenge som varmeren har gått.
Strømforbruket under kjøring kan ikke være noe problem.
Har en Eber i vår Saab 9-3. Den er i bruk før omtrent hver kjøretur. Fantastisk deilig! Når vi er hos venner en lørdag kveld f. Eks. Så er det veldig deilig å kunne dra med unger ut i varm bil på kvelden når vi skal hjem.
Mange dieselbiler fikk problemer, PGA Webasto varmeren som ble DEN ekstra strømforbrukeren i tillegg til alt annet.....
Ved bruk i kulda ble batteriet effektivt "tappet" for strøm som ikke bilene klarte å lade godt nok.....spesielt på småkjøring...
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode
(gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Hvis det blir mye småkjøring, så knekker man vel batteriet hvis den står på i en time? Vet om flere som har opplevd det. De lader ikke batteriet før det er flatt, kanskje viktig å få med den informasjonen
Man blir ikke feit av en cola i uka, men en halvannenliter hver dag kan gi litt problemer på sikt.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
På noen biler(nye dieselbiler) må de gå hele tiden når det er kaldere enn -10 grader!
......se på politiets nye VW Passater ;D.....vanskelig med utrykning om det er kaldere enn -12,
El.varmefolie i friskluft/varmekanal duger ikke i Norge......De får vel montert Webasto nå...
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode
(gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Hehe, ja jeg snakker om biler som normalt går alle hverdager.
Tipper problemet var at den ble brukt som parkeringsvarmer, uten motoren i gang. Da starter jo også diverse pumper og kupevifter, så det brukes endel strøm.
Har en slik Webasto originalmontert, og bruker man den ofte som parkeringsvarmer før korte turer, vil batteriet etterhvert tappes. Anbefales at man kjører minst like lenge som varmeren har gått.
Strømforbruket under kjøring kan ikke være noe problem.
Når vi er hos venner en lørdag kveld f. Eks. Så er det veldig deilig å kunne dra med unger ut i varm bil på kvelden når vi skal hjem.
Kan alt om ingenting og ingenting om alt.