647    8    0  

Elektromotor til drift av liten båt

 1,307     Hardanger     0
Hei,

Siden det er så mange som vet så mye om så forskjellig her:

Prøver å prosjektere en båt med elektrisk drift. Båten Rundt ca 27 fot, type snekke med glassfiberskrog og glassfiberoverbygg. Det stod en FM bensinmotor med 16 hester i denne, denne er tatt ut.

Det er og tatt ut mye ballast, dette og motorvekten + litt til skal erstattes med blybatterier. Så det kan legges opp til 72 volt, eventuelt 48 volt system. Det står en vridbar propell igjen, denne har jeg tenkt å bruke til den elektriske framdriften.

Men: Motor sliter jeg med. Det er en jungel av elektromotorer og jeg sliter med å finne ut hva som kan være egnet til båt-drift. Så langt tror jeg at en seriell DC motor kan fungere, men er det noen som vet mye om sånne motorer?

Finner noen på ebay, de kan typisk stå oppgitt med 48-72V spenning. Hva blir forskjellen med 48 eller 72 V, vil turtallet endres? Hvordan reguleres turtall på en DC seriell motor?

Er det noen som har noen innspill til elektrisk drift av båt?



Signatur

   #1
 2,413     Ønsker ikke besøk av deg     0
Hei,

Personlig ville jeg valgt en asynkronmotor. De er billig og vedlikeholdsfrie.

Rent økonomisk og enklest er blysyrebatteri. Enkle å lade og relativt trygg hvis du ventilerer batteriromet (hydrogen og oksygen blir dannet under lading). De gasser også under  bruk og lagring (spalting av vann).

Så ville jeg brukt en moderne frekvensomformer med mulighet for DC tilkobling. F.eks: hvis du har en 10kW enfase frekvensomformer som du mater med 230V AC, så trenger du 230 x roten av 2 = 325VDC inn på denne. Det betyr videre at du trenger ca 12-14 24V batterier av blysyre type.

Det er store fordeler med å øke spenningen og dermed minske strømmen. Du får mindre kabeltverrsnitt, tap og større amperetimetall på batteriene.

Hvis motoren din er på 10kW, så vil den grovt trekke 10000/325=  30A ved full drift. Har du f.eks 240Ah batterier så har du grovt regnet 240/30 = 8 timers drift til du når kritisk sluttspenning på batteriene.

Som du sikkert skjønner, så er ikke dette noe vanlig oppsett og det krever teknisk kompetanse.

Alt har sin kostnad og utgift. Kjøpe inn, drifte og vedlikeholde. Dette regnestykket vil nok ikke gå i din favør med ovenstående eksempel, kontra konvensjonelle diesel eller ottomotorer.

Du får børsteløse synkronmotorer type de bruker i modellhobby. Ikke la deg lure av effektene, de er stort sett beregnet på intermitert drift.

Alternativ: Bruk komersielle elektriske påhengsmotorer. Evt. modifiser dem til "poder". De kan du få i ulike størrelser og blir nok ditt lureste og mest økonomiske valg.
  (trådstarter)
   #2
 1,307     Hardanger     0
Takk for innspill.

Økonomisk er dette allerede på bærtur, det mest økonomiske er nok å sette inn bensinmotoren igjen Smile Tanken med dette er å lage en stillegående båt (med glassbunn) og dessuten hadde det vært "teknisk moro" å få til dette.

Frekvensomformere har jeg for meg er veldig dyrt, stemmer dette..?

Er litt oppsatt på DC motor fortsatt..

http://www.ebay.com/itm/Motenergy-ME1003-PMDC-Motor-12-72V-15-4hp-cont-30-8hp-pk/251728708443?_trksid=p2045573.c100033.m2042&_trkparms=aid%3D111001%26algo%3DREC.SEED%26ao%3D1%26asc%3D20131017132637%26meid%3Dc2afb8545c4e4f70bd69be8a9492e201%26pid%3D100033%26prg%3D20131017132637%26rk%3D4%26rkt%3D4%26sd%3D111414164932

Ser på denne på ebay. Oppgitt 3700 rpm ubelastet med 72V. Hva vil skje hvis den kjøres med lavere spenning, går den da med samme turtall og redusert power, eller med høyere turtall? Hvordan kan turtall reguleres på en sånn motor?
Signatur
   #3
 24,032     Akershus     0
Enkelte som slakter en gammel el-bil til slike formål.

Du må jakte på en motor med lite tap i totalsystemet. Batteriene tømmes fort.
Signatur
   #4
 2,413     Ønsker ikke besøk av deg     0
Du har flere valg her.

Du kan koble batteriene i serie, serieparallell eller parallell. Dette er et effektivt system, men ganske grov regulering. Du har ikke mulighet for feltsvekking av stator siden det er en permanentmagnetmotor. Dette alternativet bruker norske ubåter.

Videre kan du bruke PWM regulering. Kort fortalt hakker du opp DC spenningen fra batteriene og regulerer dutycycle og dermed effekt på aksling. Du trenger en PWM regulator for maks effekt motoren kan trekke og ca 20% sikkerhetsmargin på den. Du må følge nøye med strømtrekket under drift.

Turtallet er svært viktig. Båtens tiltenkte fart må harmonere med størrelse på propell, pitch og turtall, sammen med motorens momentkurve. Alt dette må tilpasses.
   #5
 24,032     Akershus     0
Polar leverer vel elektrosnekker. Kanskje de har noen tips?
Signatur
  (trådstarter)
   #6
 1,307     Hardanger     0

Enkelte som slakter en gammel el-bil til slike formål.

Du må jakte på en motor med lite tap i totalsystemet. Batteriene tømmes fort.


Ja, har vært inne på det. Det er flere motorløsninger, en Think har 3-fase asynkronmotor og en Buddy har en SepEx DC motor. Det jeg prøver å finne er jungelen av elektromotorer, det er mye forskjellig.

Bensin er bensin, men elektrisitet er tydeligvis ikke elektrisitet...
Signatur
   #7
 6,009     Finnmark     0


Enkelte som slakter en gammel el-bil til slike formål.

Du må jakte på en motor med lite tap i totalsystemet. Batteriene tømmes fort.


Ja, har vært inne på det. Det er flere motorløsninger, en Think har 3-fase asynkronmotor og en Buddy har en SepEx DC motor. Det jeg prøver å finne er jungelen av elektromotorer, det er mye forskjellig.

Bensin er bensin, men elektrisitet er tydeligvis ikke elektrisitet...


Du får sikkert billig Drive Unit med klunkelyd fra en Tesla forhandler,  som holder på å drukne i dem ;D ;D
......men seriøst:
Krasjet Tesla vrakes som regel uansett skade........sjekk om det ikke er mulig å snapse en Driveunit fra en slik bil, og kanskje batterier ;)
Signatur