#21
 7,685     Bærum     1
Nja, ikke helt. Å avregne betyr vel å trekke fra slik at differansen mellom fakturabeløp og innbetalt blir redusert eller helst null. Men du har et poeng. Når man avbalanserer gjør man et tiltak slik at gjenstanden kommer i balanse. Dvs. avbalansering er handlingen som fører til balanse.

   #22
 8,022     Bærum     0
Grunnen til digresjonen var at da jeg var og kjøpte nye dekk og kom med en bemerkning til han som styrte (av)balanseringsmaskinen om at det gikk jo jammen fort å avbalansere, så han rart på meg og sa - "du mener BALANSERE vel!" ...

Whatever.....  ;D
   #23
 367     Tromsø     0
Tja, man avretter jo og, da ofte i den hensikt å få det rettest mulig.
   #25
 923     0
Denne sanda funker nok ikke så bra som de skal ha det til, dynamisk balansering med lodd ytterst på hver felg og en fornuftig operatør fungerer best.

Begynner man å nærme seg 50 g(på en plass) på ett personbilhjul burde man vri dekket 180* i forhold til felgen, da skal man se at det blir bedre(forutsatt at det ikke er ekstremtilfeller av dekk/felg), de tvil jo alltid bli ille om felgens og dekkets ubalanse treffer noenlunde samme plass.
Har man urunde/skeive felger har avbalansering liten eller ingen nytte

På lastebil balanserer man sjelden eller aldri hengerhjul, eller tvillingmonterte hjul, men forhjul kan være kjekt, på den jeg kjører er ingen balansert og jeg har lite risting, så at sanda kan "funke" der kan jeg jo skjønne :-)

Vil du ha en best mulig balansering så bør det brukes slaglodd i felgkant såsant det er mulig, og en operatør som skjønner litt mere enn at loddet skal slåes på på toppen av felgen. Er det ikke mulig med slaglodd ytterst kan man bruke limelodd helt ytterst, men dette er ofte litt stygt på slike felger. Selv har jeg da ofte valgt statisk balansering med ett lodd på midten av felg istedetfor å kompansere for ugunstig plassering med større lodd og da gjøre det mere ubalansert totalt.

Det er aktører som bruker sand på personbilhjul, de fleste kommer tilbake med risting, de som ikke gjør det har neppe bruk for balansering.