#11
 642     Trøndelag     0
Hehe, godt jobba.
Aldri igjen? Jojo, nå har du gjort det og dermed kan du det. Kjør på! Smile

JJ.
  (trådstarter)
   #12
 179     Akershus     0
Haha nei, jeg skulle nok ha tatt rådet ditt litt mere alvorlig. Men jeg kunne ha tenkt meg å prøvd igjen med piggkjetting.


Mest sannsynlig vil du oppleve å bli bambi nedover bakken din.
   #14
 797     Nes, Akershus     0
Men hadde du nå kjettingene på? Det skrev du ingenting om...

Tyr jevnt over til kjetting ganske ofte igjennom vinteren, har endel dritale adkomster her og der. Spesielt når jeg drar hest og ikke gidder sjanse siste kneika, spenner jeg på. Kjetting har ALDRI skuffet meg sålangt.

Til Caravellen har jeg etpar 14mm varebilkjettinger Fra König, til Mazdan har jeg vanlig lavprofil-kjetting (9mm) fra Biltema. Funker fjell begge deler. König-kjettingene er kanskje litt mer gjennomført, men Biltema sine er helt greie.

Du som har 4wd bør sette kjettingene foran, så har du iallfall styring. Eventuelt en foran og en bak om du ønsker det.
Signatur
   #15
 358     Barteland     0
Mener du å si at HDC ikke klarte jobben? Har selv hatt gleden av å eie en Disco 3, og uansett underlag og helning så fiksa HDC jobben. Du aktiverte den og lot den jobbe optimalt? Piggfritt?
Signatur
   #16
 10,486     Akershus     0

Mener du å si at HDC ikke klarte jobben? Har selv hatt gleden av å eie en Disco 3, og uansett underlag og helning så fiksa HDC jobben. Du aktiverte den og lot den jobbe optimalt? Piggfritt?


Det er nå uansett begrenset hva elektronikk kan få til. Er det ikke nok friksjon, så er det ikke nok.

Med 4 biltemakjettinger på en sånn bil, bør det være uproblematisk å kjøre på glatta, selv i bratt bakke. Firkantstålet som er brukt i dem spiser seg godt fast i isen, særlig hvis det er litt råtten is og varmt. Med bare 2 kan det bli plundrete. Hvis jeg absolutt måtte ned, ville jeg satt dem på bakhjulene.
Signatur
JJ.
  (trådstarter)
   #17
 179     Akershus     0
20 grader er ganske bratt og selv med HDC'en som jobbet og kjetting på alle fire hjul så gikk det rett frem.

   #18
 10,486     Akershus     0
Stemmer, 20 grader er egentlig latterlig mye. De fleste biler vil vel ha problemer med å komme opp der, selv uten snø og is.

Får HDC panikk og låser hjulene hvis det blir for ille? Jeg har aldri prøvd det, bare hørt at det skal fungere bra.

Med vanlig ABS er det normalt ikke noe problem å styre, selv med full brems.
Signatur
JJ.
  (trådstarter)
   #19
 179     Akershus     0
Føltes ut som HDCen jobbet som den skulle, men når det ble for bratt på isen så sklidde jeg uansett. HDC som gjorde at jeg kunne fortsette ferden nedover etter jeg traff brøytekanten, så jeg tror ikke den fikk panikk.

JJ.
  (trådstarter)
   #20
 179     Akershus     0
Ser nå at jeg har skrevet 20 grader i tråden her. Er 39 og 40 grader på de bratteste partiene her oss hos. Vi var ute å målte tidlligere idag. Dvs at man må ha 4-hjulstrekk for å kjøre opp her om sommeren her også.  Har også kjørt opp med 2-hjulstrekk her, men da må man kjøre som om man har stjålet bilen.