2,279
42
13
eu-kontroll missbruk
5,111
Sørnorge
0
Rekken av tvilsomme bilverksteder som bedriver eu-kontroll blir stadig lenger. Nå hadde jeg en bil på kontroll på nærmeste verksted. Den kom ikke igjennom pga rust på innsiden av bremseskive venstre foran. Så jeg kjører hjem (1km), jekker opp, og finner ingen rust på nevnte sted. Heller ikke på noen av de andre skivene.
Jeg drar tilbake på verkstedet og ber dem peke. Mekanikeren som har signert kontrollskjemaet blir med ut på parkeringsplassen, stikker armen inn mellom eikene, kjenner på baksiden av skiva (v.f.) og sier "Man kjenner det er rust her". Jeg gjør det samme og kjenner at skiva har spor i rotasjonsretningen og sier "Er det for mye slitasje du mener? Jeg kjenner spor, men det er ikke rust."
Han står på sitt at problemet ikke er slitasje men rust. Mens han begynner å virke irritert på at jeg oppholder ham, finner jeg frem jekken og jekker opp slik at vi begge kan ligge under og se (han var visst ikke så nøye med HMS). Han ble liggende å se og kjenne en stund og kommer til slutt frem til at han skal stryke mangelen fra kontrollseddelen.
Samme verksted i juli. Bilen fikk mangel på:
- bærekule begge sider foran
- bakre bærearmsforing høyre foran
- hjullager begge sider foran
- nedre motorfeste foran
Det siste var riktig. Bærekule venstre var splitter ny. Kjørt 2 mil før kontrollen. Bærekule høyre kunne jeg være med på - ikke at jeg klarte å kjenne noe slark, men siden jeg hadde byttet venstre før kontrollen, var det ikke unaturlig at også høyre måtte tas. Bærearmsforingen hadde en sprekk, så det var jo også riktig. MEN sprekken var lang, helt rett, og hadde ingen skitt i seg. Jeg kan ikke bevise noe, men har en sterk misstanke om at den ble laget på kontrollen! Det spilte liten praktisk rolle ettersom man på denne bilen ikke bytter bærekule, men hele bærearmen inkludert kule og foringer. Hjullagerene kunne jeg ikke finne noen slark i. Så av den lange lista over, hvor verkstedet estimerte reparasjonskostnader til 14.000 bytta jeg bærearm på høyre side og motorfeste, kr 1300 totalt og sendte den til kontroll på samme sted - den ble godkjent.
Signerende mekaniker i begge tilfellene var sønnen til verkstedeier.
Jeg sitter igjen med inntrykk av at dette verkstedet (i likhet med det forrige) melder om feil som ikke finnes, i håp om å skaffe seg flere jobber. Jeg ser jo fra hvordan de behandler kundene at de er dyktige på å bygge tillit (i motsetning til det forrige). Kombinasjonen av tillitsbygging og overrapportering av hva som må gjøres, vil jeg tro skaffer dem stabile inntekter. Kan verksteder holde på slik uten at det får konsekvenser? Hvordan kan man finne verksteder som er til å stole på? (Jeg vet om to, men det er antagelig bare fordi jeg kjenner noen som jobber der. Og dessverre er disse langt unna.)
Jeg drar tilbake på verkstedet og ber dem peke. Mekanikeren som har signert kontrollskjemaet blir med ut på parkeringsplassen, stikker armen inn mellom eikene, kjenner på baksiden av skiva (v.f.) og sier "Man kjenner det er rust her". Jeg gjør det samme og kjenner at skiva har spor i rotasjonsretningen og sier "Er det for mye slitasje du mener? Jeg kjenner spor, men det er ikke rust."
Han står på sitt at problemet ikke er slitasje men rust. Mens han begynner å virke irritert på at jeg oppholder ham, finner jeg frem jekken og jekker opp slik at vi begge kan ligge under og se (han var visst ikke så nøye med HMS). Han ble liggende å se og kjenne en stund og kommer til slutt frem til at han skal stryke mangelen fra kontrollseddelen.
Samme verksted i juli. Bilen fikk mangel på:
- bærekule begge sider foran
- bakre bærearmsforing høyre foran
- hjullager begge sider foran
- nedre motorfeste foran
Det siste var riktig. Bærekule venstre var splitter ny. Kjørt 2 mil før kontrollen. Bærekule høyre kunne jeg være med på - ikke at jeg klarte å kjenne noe slark, men siden jeg hadde byttet venstre før kontrollen, var det ikke unaturlig at også høyre måtte tas. Bærearmsforingen hadde en sprekk, så det var jo også riktig. MEN sprekken var lang, helt rett, og hadde ingen skitt i seg. Jeg kan ikke bevise noe, men har en sterk misstanke om at den ble laget på kontrollen! Det spilte liten praktisk rolle ettersom man på denne bilen ikke bytter bærekule, men hele bærearmen inkludert kule og foringer. Hjullagerene kunne jeg ikke finne noen slark i. Så av den lange lista over, hvor verkstedet estimerte reparasjonskostnader til 14.000 bytta jeg bærearm på høyre side og motorfeste, kr 1300 totalt og sendte den til kontroll på samme sted - den ble godkjent.
Signerende mekaniker i begge tilfellene var sønnen til verkstedeier.
Jeg sitter igjen med inntrykk av at dette verkstedet (i likhet med det forrige) melder om feil som ikke finnes, i håp om å skaffe seg flere jobber. Jeg ser jo fra hvordan de behandler kundene at de er dyktige på å bygge tillit (i motsetning til det forrige). Kombinasjonen av tillitsbygging og overrapportering av hva som må gjøres, vil jeg tro skaffer dem stabile inntekter. Kan verksteder holde på slik uten at det får konsekvenser? Hvordan kan man finne verksteder som er til å stole på? (Jeg vet om to, men det er antagelig bare fordi jeg kjenner noen som jobber der. Og dessverre er disse langt unna.)
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode
(gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
overrapporteres
Og jeg har dårlige erfaringer med så mange verksteder at jeg egentlig ikke har noen alternativer i nærheten. 2 timer kjøring hver vei for en eu-kontroll synes jeg er litt i overkant. Derav mitt spørsmål: Hvordan kan man finne verksteder som er til å stole på?
Ellers bruker en kompis trikset med å si når han leverer bilen at han skal skru selv uansett, så det ikke er vits i å sette opp overslag for utbedring hvis det skulle være noe. Videre leverer han bilen på et annet verksted for etterkontrollen og eventuelle utbedringer han ikke kan gjøre selv.
En metode som har fungert for han hvertfall.
Du har bekjente med bil i samme område?...... Bare å utveksle erfaringer med dem.....
Eller bruke NAF når de er på tur.....
2timer kjøring er ikke all verden, om du kan spare mange tusen kroner
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode
(gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
Nei, IKKE bruk NAF, de vet ikke hvordan man f.eks skal teste en bil med LSD, så du kan risikere at de faktisk ødelegger bilen. NAF er like useriøse som alle andre og de som jobber der er mye mer opptatt av at de vet best siden de er NAF.
Selv hadde jeg bilen på EU hos et tilfeldig Mekonomen-verksted i Oslo i sommer. Gikk ikke gjennom pga. en lekkasje i påfyllingsrør til dieseltanken. Noen uker senere hadde jeg bilen på service hos merkeverksted, da skulle de samtidig ta etterkontroll/ordne lekkasjen. De lette etter lekkasjen, men fant ikke en døyt. Det var ingen lekkasje, men et overløp som funket helt utmerket.
Da bilen var inne til EU spurte jeg også Mekonomen om de kunne sjekke opp i en knirkelyd fra det ene hjulet bak. Det gjorde de og etter en kjøretur og inspeksjon mente de at det var en bløt/myk foring som forårsaket lyden. Merkeverksted sjekket også opp i dette. Det var slettes ingen myk foring, men en demper som var gåen.
Byggebolig på Facebook |