532    15    0  

EU kontroll og Jeep (eller andre) med LSD. INFO

pwb
 2,256     Ski     0
Det er sikkert en del her inne som kjører Jeep, noen av disse har bakaksel med LSD og derfor er dette viktig å huske på.

Har nå fått bekreftet at en bil med permanent 4x4 og/eller LSD i utganspunktet ikke kan testes på en rullebremseprøver.
Det finnes rullebremsetestere med frirullesett for biler med permanent 4x4, men dette er ikke vanlig utstyr og det er trolig kun ett fåtall som har det.
For å teste en bil med LSD kan en mulig løsningen være bremsetester med frihjul og at det testes som en tohjulstrekk.
Å teste en bil med LSD i vanlig 4x4 modus på en bremsetester ved at rullene går motsatt vei er ingen god løsning på en bil med LSD.

Vær derfor forsiktig med å levere din Jeep på EU kontroll uten å få bekreftet at de tar den på landeveien for bremsetest.
Sjekket opp flere steder (også NAF) for å ta EU kontroll på min ZJ 93 og alle untatt Jeep forhandleren ville kjøre den på rulle, de hadde ikke hørt om at noen biler ikke kunne tas på rulle. Jeep forhandleren sa derimot at de alltid tok disse på en landeveistest.

Dette viser vel bare at merkeverksted kanskje er det beste stedet å få utført en EU kontroll? Det er jo gjerne de som kjenner bilen best.

   #1
 3,109     Norge     0
Akkurat dette med LSD og permanent firhjulstrekk er jo ikkje noko ny problemstilling då.
Men likevell sjokkerande at ingen andre enn merkeverkstedet viste/brydde seg om det.
   #2
 3,010     Akershus     0
Dette problemet år man vel med alle biler med en eller annen 4x4-løsning og/eller ESP? ESP vil jo aktivt forhindre at bilen f.eks. ikke bremser kun på bakhjulene og variasjoner i fart foran og bak vil korrigeres med bremsene.

Nyere generasjon Haldex vil vel også gi problemer siden driften er dynamisk.

Vil ikke NAF ha utstyr for slikt?
pwb
  (trådstarter)
   #3
 2,256     Ski     0

Akkurat dette med LSD og permanent firhjulstrekk er jo ikkje noko ny problemstilling då.
Men likevell sjokkerande at ingen andre enn merkeverkstedet viste/brydde seg om det.


Nei. problemstillingen er ikke ny, men har nå holdt på i 2 mnd. for å faktisk få ett skikkelig svar, ikke bare svada. Leser også mange plasser om folk som har bilen inne og ser at det blir tatt en test som snurrer hjula hver sin vei. Tro hvor mye ekstra slitasje og/eller feilmålinger som er utført nettopp pga. uvitenhet? Hva med de som ettermonterer disse såkalte "lunchbox locker", hvor mye ekstra slitasje blir det når de tvangskjøres hver sin vei?
Ett ganske vanlig svar er også at, men det må jo gå, for du kan jo svinge bilen og da er det forskjellig hastighet på bakhjulene. Joa, men uansett hvor skarp sving man tar så er det ikke i nærheten av belastningen ved å snurre hvert hjul hver sin vei, eller?
pwb
  (trådstarter)
   #4
 2,256     Ski     0

Dette problemet år man vel med alle biler med en eller annen 4x4-løsning og/eller ESP? ESP vil jo aktivt forhindre at bilen f.eks. ikke bremser kun på bakhjulene og variasjoner i fart foran og bak vil korrigeres med bremsene.

Nyere generasjon Haldex vil vel også gi problemer siden driften er dynamisk.

Vil ikke NAF ha utstyr for slikt?


Nei, det er ikke ett problem på flesteparten av 4x4 bilene, det er derfor man snurrer hjula hver sin vei. Det er også såpass lav hastighet at ESP osv vil vel ikke slå inn. Det har jo vært ABS i mange år og testene fungerer jo er også.

Det er vel derfor mange ikke vet at det ikke skal gjøres på noen biler, man har en bryter som heter 4x4 på testutstyret og setter i gang.
   #5
 3,010     Akershus     0
Nå er ikke Haldex så enkelt som en differensial der hjulene bare vil snurre hver sin vei da. I alle fall fra 4.gen. Men om det har noe å si for denne testen vet jeg ikke. Driften på bakhjulene i Haldex-systemer har vært ganske simpel, men sammen med SAAB utviklet Haldex eLSD som gjør at også bak er driften individuell. (Det er også vanskelig å identifisere med og uten eLSD uten god kjennskap til systemet og visuell inspeksjon. Det var valgfritt når man bestilte seg SAAB med AWD).

ABS har ingenting å si sammenlignet med ESP. ABS gjør kun en eneste ting og det er å forhindre at hjulet låser seg. Det er helt kompatibelt med bremsetest på ett hjul. TCS vil f.eks. bremse det hjulet som spinner og dermed flytte kraften over på det andre drivende hjulet (i et system med tohjulsdrift). ESP fungerer på alle hjul og gudene vet hva det kan finne på i fart. Om det er som du sier, at farten er så lav at det ikke har noe å si, aner jeg ikke. Jeg ville tro at de måtte opp i litt fart for å faktisk teste bremseeffekten.
   #6
 744     Verdens navle     0
Har en 1998 ZJ 4L 4X4. Gjelder denne problematikken for disse?

Var ikke noe tema da den nylig ble EU-godkjent hos Mekonomen (uten anmerkninger! Laughing)
Signatur
pwb
  (trådstarter)
   #7
 2,256     Ski     0

Har en 1998 ZJ 4L 4X4. Gjelder denne problematikken for disse?

Var ikke noe tema da den nylig ble EU-godkjent hos Mekonomen (uten anmerkninger! Laughing)


Hvis den har LSD ja. Men det er sikkert mange som kjører rundt med utslitt LSD etter feil olje og/eller EU kontroller.
Det er vel en tag på bakakselen som forteller om det er det eller ikke også. Du kan jekke opp bilen bak og snurre ene hjulet rundt, hvis det andre snurrer motsatt vei så har du det ikke eller den er utslitt. Du kan også sende VIN nummeret ditt til Chrysler og da kommer det ett svar tilbake med hva bilen hadde når den ble bygd ( customerassist@chrysler.com )

pwb
  (trådstarter)
   #9
 2,256     Ski     0

Er firhulstrekken utkoblbar er det uansett ikkje noko problem.


Hvorfor ikke? LSD sitter inne i bakakselen og det er ingen styring av denne, det skjer automatisk.
Det er vel nettopp den holdningen som gjenspeiler seg hos de som jeg har spurt også. "Det er ikke noe problem for testeren har 4x4 modus" osv.

"
Certain vehicles should not be tested on a roller brake tester, eg vehicles with

More than one driving axle permanently engaged

Limited-slip differential

Belt-driven transmission

Brakes for which the servo operates only when the vehicle is moving

These vehicles should be tested using a properly calibrated and maintained decelerometer or a plate brake tester designated as acceptable for the statutory tests, see Sub Section 3.7 B, page 25, and C, page 26.

A roller brake test is also not appropriate for vehicles with damaged, under-inflated or studded tyres.
"
   #10
 74     0
Er det i forbindelse med bremsetest at hjulene blir snurret hver sin vei? Jeg har selv sett det bli utført bremsetest på to forskjellige biler. Begge gangene ble hjulene snurret samme vei.

Jeg har en del erfaring med "ekte" 4x4 (ikke haldex, quattro osv) og kan ikke se at det er noe problem å snurre hjulene hver sin vei. Det er i prinsippet det samme som skjer hver gang diffbremsen kobler inn.
En annen ting som slår meg er hvor lenge denne testen med å snurre hjulene hver sin vei varer? Jeg kan ikke se for meg at det blir noe mer slitasje av dette enn etter å ha kjørt aktivt et par dager på vinterføre.

Nå har jeg sperre på bakakselen på min bil så det er ikke noe tema for min del, men hadde jeg hatt en bil med lsd så hadde dette vært min minste bekymring :)
Jeg er mere skeptisk til avgasstestene de tar. Gamle dieselbiler har neppe godt av å ruses opp for deretter å holde turtallet der i noe som virker som en evighet..