pwb
  (trådstarter)
   #11
 2,256     Ski     0
Når leverandører av bremstetestere sier at man på de aller fleste bremsetestere her til lands ikke bør brukes på biler med LSD, og når Jeep forhandleren sier det samme så tror jeg dine holdninger nok gjenspeiler holdningene til de som tester. Jeg vil i hvertfall ikke levere min bil på ett verksted som ikke vet hva LSD er og at den med stor sansynelighet ikke kan testes på dems rulle.
Men for all del, lever gjerne bilen til NAF og la dem kødde det til, spiller ingen rolle for min del.

Dette viser også at det er en utrolig stor uvitenhet ute å går, jeg har brukt lang tid på å faktisk få det bekreftet. Mange mener det ikke er noe problem, noen tror kanskje det kan være ett problem når jeg prøver å forklare hva LSD er, noen få kjenner til at det faktisk er ett problem men tror det finnes testere som kanskje kan brukes. Men når man søker grundig på nett og etter å ha spurt forskjellige leverandører/produsenter av rulletestere så er i hvertfall jeg 110% sikker på at min bil ikke skal på rulle.

   #12
 74     0
Det hadde hjulpet hvis du kunne linke til noen sider hvor de har publisert resultater fra tester de har gjort? Eller hvor jeg kan lese at produsentene av bremsetesterne skriver det samme som du gjør?
Hvis ikke blir det dine meninger mot mine, uten at vi egentlig kommer til noen konklusjon.

Hvis du kan fremskaffe "bevis" så kjenner jeg ganske mange som kunne trengt det papiret så de har noe konkret å vise til ved neste pkk.
   #13
 3,109     Norge     0


Er firhulstrekken utkoblbar er det uansett ikkje noko problem.


Hvorfor ikke? LSD sitter inne i bakakselen og det er ingen styring av denne, det skjer automatisk.
Det er vel nettopp den holdningen som gjenspeiler seg hos de som jeg har spurt også. "Det er ikke noe problem for testeren har 4x4 modus" osv.

"
Certain vehicles should not be tested on a roller brake tester, eg vehicles with

More than one driving axle permanently engaged

Limited-slip differential

Belt-driven transmission

Brakes for which the servo operates only when the vehicle is moving

These vehicles should be tested using a properly calibrated and maintained decelerometer or a plate brake tester designated as acceptable for the statutory tests, see Sub Section 3.7 B, page 25, and C, page 26.

A roller brake test is also not appropriate for vehicles with damaged, under-inflated or studded tyres.
"


Har du en bil med LSD der firhjulstrekken er utkoblbar, slik som gamle Pajeroar og Hiacer, kan man uten problem teste bremsene på en og en aksel på en vanleg bremseprøvar, ved å la begge hjula rotere samme vei.
Problemet oppstår når man har en bil der en ikkje kan koble ifrå drifta på aksel nr to.
pwb
  (trådstarter)
   #14
 2,256     Ski     0



Er firhulstrekken utkoblbar er det uansett ikkje noko problem.


Hvorfor ikke? LSD sitter inne i bakakselen og det er ingen styring av denne, det skjer automatisk.
Det er vel nettopp den holdningen som gjenspeiler seg hos de som jeg har spurt også. "Det er ikke noe problem for testeren har 4x4 modus" osv.

"
Certain vehicles should not be tested on a roller brake tester, eg vehicles with

More than one driving axle permanently engaged

Limited-slip differential

Belt-driven transmission

Brakes for which the servo operates only when the vehicle is moving

These vehicles should be tested using a properly calibrated and maintained decelerometer or a plate brake tester designated as acceptable for the statutory tests, see Sub Section 3.7 B, page 25, and C, page 26.

A roller brake test is also not appropriate for vehicles with damaged, under-inflated or studded tyres.
"


Har du en bil med LSD der firhjulstrekken er utkoblbar, slik som gamle Pajeroar og Hiacer, kan man uten problem teste bremsene på en og en aksel på en vanleg bremseprøvar, ved å la begge hjula rotere samme vei.
Problemet oppstår når man har en bil der en ikkje kan koble ifrå drifta på aksel nr to.


Akkurat det der er det mange som ikke er enig med deg i. I UK så har de instrukser om å ikke teste biler med LSD uansett om det er 2x4 eller 4x4.
Men for min del så spiller ikke det problemet noen rolle siden jeg har en med 4x4 som ikke kan kobles ut. Og problem stillingen min ovenfor alle jeg spurte gjalt jo nettopp min bil.
   #15
 3,109     Norge     0




Er firhulstrekken utkoblbar er det uansett ikkje noko problem.


Hvorfor ikke? LSD sitter inne i bakakselen og det er ingen styring av denne, det skjer automatisk.
Det er vel nettopp den holdningen som gjenspeiler seg hos de som jeg har spurt også. "Det er ikke noe problem for testeren har 4x4 modus" osv.

"
Certain vehicles should not be tested on a roller brake tester, eg vehicles with

More than one driving axle permanently engaged

Limited-slip differential

Belt-driven transmission

Brakes for which the servo operates only when the vehicle is moving

These vehicles should be tested using a properly calibrated and maintained decelerometer or a plate brake tester designated as acceptable for the statutory tests, see Sub Section 3.7 B, page 25, and C, page 26.

A roller brake test is also not appropriate for vehicles with damaged, under-inflated or studded tyres.
"


Har du en bil med LSD der firhjulstrekken er utkoblbar, slik som gamle Pajeroar og Hiacer, kan man uten problem teste bremsene på en og en aksel på en vanleg bremseprøvar, ved å la begge hjula rotere samme vei.
Problemet oppstår når man har en bil der en ikkje kan koble ifrå drifta på aksel nr to.


Akkurat det der er det mange som ikke er enig med deg i. I UK så har de instrukser om å ikke teste biler med LSD uansett om det er 2x4 eller 4x4.
Men for min del så spiller ikke det problemet noen rolle siden jeg har en med 4x4 som ikke kan kobles ut. Og problem stillingen min ovenfor alle jeg spurte gjalt jo nettopp min bil.


Det som eg skriver over her er akkurat samme senarioet som om man køyrer på en vanleg vei med firhjulstrekken utkobla.
Or tenk kva som skjer om du spinner........
for det går jo fortsatt, sjølv om du har LSD.
Den samme sluringa får du når du svingar (for det er jo akkurat derfor man har differensial), men då i mykkje mindre grad selvfølgelegvis.