2,145
85
0
Eu kontroll
519
Østfold
0
Hadde en 07 ford connect på eu kontroll i dag (129.000 km)
Fikk åtte 2 feil på bremsene. En av feilene er 25% rust på ene siden av en bremseskive. Det er ikke noe rust å se på yttersiden. Brukte speil for å sjekke baksiden, ser ok ut der også. Skal løfte opp bilen til mandagen for å ta en god sjekk. Om jeg fremdeles ikke er enig i feilen, kan jeg da sette den på naf og ta ny kontroll? Eller vil de se feilene som forrige verksted fant i en database? Tenkte å ta en blindtest.
Hva kan forårsake forskjell i bremsekraft mellom hjul på samme aksel >30% av høyeste verdi svak hs foran.
Fikk åtte 2 feil på bremsene. En av feilene er 25% rust på ene siden av en bremseskive. Det er ikke noe rust å se på yttersiden. Brukte speil for å sjekke baksiden, ser ok ut der også. Skal løfte opp bilen til mandagen for å ta en god sjekk. Om jeg fremdeles ikke er enig i feilen, kan jeg da sette den på naf og ta ny kontroll? Eller vil de se feilene som forrige verksted fant i en database? Tenkte å ta en blindtest.
Hva kan forårsake forskjell i bremsekraft mellom hjul på samme aksel >30% av høyeste verdi svak hs foran.
Biltilsynet har ingen kontroll på førstegangs kontrollane, det er berre den endelige rapporten at bilen er godkjent dei har i sitt system.
Men OFV derrimot fører statistikk over feil, men ikkje over kvar individuelle bil.
Opplevde på NAF testestasjon at de denne gangen måtte skrape tectylen av ramma for å finne chassis nummeret, det virket det ikke som om noen andre hadde gjort før ham
Eg skriver databasene fordi det finnast fleuire firma som tilbyr slike databaser, sist eg sjekka var det 9 stk, men den dessidert største er BUS AS som sikkert har 50 % markedsandel.
Alle som har abbonement på samme databasen kan sjå feila som bilen har hatt på forrige kontrollplass, men dersom første kontrollplass har ein annan database enn den nye kontrollplass kan ikkje dei ikkje sjå om bilen har vert inne til kontroll og følgeleg heller ikkje mangelane.
Dette veit eg en god del om då eg faktisk dreiv verksted i over 10 år.
Grunnen for at feila skal leggast inn er at det skal førast statistikk over kva feil som er på bilane ved kontrolltidspunket, dette er det OFV som gjør.
Pga at det kostar en gitt sum kvar gang det vert lagt inn en kontroll/etterkontroll, har det skjedd at verksted berre fyller ut en manuell kontrollseddel med mangelane på, så legg dei inn bilen på databasa med anbefaling om godkjenning først når feila er retta.
Men dette er ikkje lovleg.
Så er det ingen feil på bilen vil verkstedet verte belasta med 1 stk gebyr frå databasen.
Dersom bilen må tilbake på etterkontroll, vert verkstedet belasta med 2 stk gebyr frå databasen, men dette er litt forskjelleg praksis på frå database til database, og kva type abbenoment du har.
Bilen er ca 6 år nå. Og med de saltsøleveiene vi har, kan det godt hende at du må skifte det som er av bremsedeler om disse ikke er jevnlig vedlikeholdt og vasket.
Ujevn bremseeffekt er ofte at et stempel sitter fast på en caliper/går mye tregere enn på andre siden.
eller
Rust på en skive trenger ikke du ikke se med et utrent øye. En bil som har stått stille en periode kan få skikkelig gravrust på skivene. Da hjelper det ikke å bruke bremseklosser for å slite dette av. Enten må skiva dreies (gjør man bortimot aldri) eller man handler ny. Calipere er også utsatt for gravrust og da kiler klossene seg fort (og slites skjevt eller ikke tar i hele tatt). Hadde du noe på håndbrekk eller bremserør/-slanger også?
Før var kallenavnet mitt tavlebyggern.