#11
 3,109     Norge     0
Ujevn bremseeffekt kan også kpmme av forskejlleg diameter på stemplene, dette er en "vanleg" feil på trommelbremser, då man til feks. Opel får mange forskjellege dimmensjonar på hjulsylinderane, men med samme utsjånad. Så her er det lett å gjøre feil.

Opplevde en gang at to helt like bremsecaliptere hadde forskjeleg diameter også,
dette var en bil som hadde fine bremseskive, stempla og glidehylser gjekk helt fint.

Så skeivbremsing kan komme av dei mest usansynlege ting.

   #12
 3,109     Norge     0

Dreie skivene kan anbefales. Sparte en del tusenlapper på fransketralla til kjerringa.


Ved dreing av bremseskivene må man passe på å ikkje komme under minimumm tjukkelsen på skiva,
+ at man må jo ha noko ekstra å slite på, skal det i det heiletatt lønne seg å dreie dei.


   #13
 3,109     Norge     0
Som svar på det første såpørsmålet, så er rette klageinstans, (drsom man ikkje er enig med feila som kontrollorganet har gitt) er Biltilsynet.

Biltilsynet brukar også en av desse databasene (for nokre år sidan var dette BUS AS, veit ikkje om dei brukar dette i dag)
Fox
  (trådstarter)
   #14
 519     Østfold     0
At det ble funnet feil med bremsene regnet jeg med, da brekket på disse bilene er helt elendige. Ettersom brekket mitt ikke fungerer, satte jeg den inn til eu alt nå for å kunne fikse det kjapt, bilen skal ikke inn før i mai egentlig. Tatt i betrakning at bilen har kjørt 45000 siden sist eu så er jeg ikke sjokkert over at de finner feil. Selv om det var litt flere en jeg regnet med. Planen er å bytte delene selv da jeg jobber på ombyggerverksted, men ble litt overrasket over at det er rust på skiva som jeg ikke kan se så langt. Etter å ha sovet på det Regnner jeg med at jeg bytter begge skivene så er det gjort. Må være skralt bremsesystem på disse bilene når de to siste feilene på kontrollen var parklys og skiltlys Smile i min karriere som. Connect eier har jeg påkostet ett kyllingbein og ett batteri i løpet av 50.000 km/2 år. Så bilen er knakende god når bremsene er i orden.
   #15
 3,010     Akershus     0
Hvor du får bilen kontrollert spiller også en rolle. Egentlig skal jo en EU-kontroll gi likt resultat uansett sted man leverer bilen, men jeg har opplevd at to verksteder gav veldig ulikt resultat. Jeg leverte en gammel Escort inn til etterkontroll og bl.a. "oljelekkasje fra motor" strøk bare den siste mekanikeren fra listen siden bilen var gammel og gamle motorer svetter. Det dryppet ingenting fra den.

Høres litt rart ut med rust på skivene hvis bilen har vært aktivt brukt, men jeg har klart å ødelegge skiver pga. kjerringkjøring på vinteren.  ;D Ingen hard nedbremsing betyr at skivene bak nesten ikke brukes. Så er du flink til å anpasse fart som meg så tar du en hard nedbremsing i løpet av turen for å slite vekk litt rust på bakskivene. Heller ikke dumt å plukke ned bremsene på våren for å gjøre rent etter vinterens herjinger. Stålbørste, sinkspray og noe lakk utenpå dette igjen holder unna en del. Trenger ikke sandblåse alt hele tiden for å stagge forfallet. Selv grov rengjøring og sink hjelper (men er såklart langt fra så godt som sandblåsing og skikkelig overhaling). Trenger ofte ikke ta av bremseslangen heller, men det gjør ingenting for de fleste av oss har godt av å skifte bremsevæske oftere.

PS: EU-kontroll er ikke en veldig god kontroll for å se hva som bør gjøres med bilen, men det vet du sikkert. I en PKK så sjekkes for det meste sikkerheten, mens funksjon på motor, girkasse, etc. bryr kontrollen seg ikke om. NAF har jo egne kontroller for dette og det har nok de fleste andre verksteder også.
Fox
  (trådstarter)
   #16
 519     Østfold     0
Har tromler bak, de er fine :)
Jeg tror kalipperen på vf sitter litt pga at den klossen er mer nedslitt enn hf. Så kommer feilen under som sier: forskjell i bremsekraft på samme aksel >30% av høyeste verdi svak hs foran. Hadde det vært vs foran hadde nok kalipperen vært synderen. Eller tenker jeg feil nå?
   #17
 3,010     Akershus     0
Tromler :(

Leser jeg teksten riktig så registreres HF som svak og du ser mer slitasje på VF. Da stemmer det nok at caliper er synderen. Plukk den ned og puss rent. En repsats på begge er nok ikke å forakte. Saus inn med egnet spray også.

   #18
 2,413     Ønsker ikke besøk av deg     0

Dreie skivene kan anbefales. Sparte en del tusenlapper på fransketralla til kjerringa.


Evt. kjøp dem orginal i utlandet til 1/3 av prisen i norge.


Sansynligvis er kalipperene rustet fast og stemplene går treigt.

Når byttet du bremsvæske sist? Sikkert aldri.
   #19
 24,032     Akershus     0

Har tromler bak, de er fine :)


Bil 1: 4 trommer, dreid en gang på 18 år, skiftet sko en gang, 180000km
Bil 2: 2 trommer, dreid en gang på 19 år, skiftet sko en gang, 210000 km
Bil 3: 2 trommer, ikke gjort noe på 25 år, 195000 km.

Bil 3: 4 skiver, alt skiftet etter 6 år, 75000 km.

Hva er feil med tromler?
Signatur
   #20
 2,413     Ønsker ikke besøk av deg     0
Elendige egenskaper ved litt bremsing, fading, elendig kapasitet. Supert for skogsmaskiner..