Dreie skivene kan anbefales. Sparte en del tusenlapper på fransketralla til kjerringa.
Evt. kjøp dem orginal i utlandet til 1/3 av prisen i norge.
Sansynligvis er kalipperene rustet fast og stemplene går treigt.
Når byttet du bremsvæske sist? Sikkert aldri.
Aldri så lenge jeg har eid den vet at væska blir fuktig og får ting til å ruste. Har tatt oljeskift etc men lett å "glemme" andre ting. Nå skal den byttes da
Problemet med trommelbrems er at når du trykker på pedalen vil trommelen utvide seg og du før en langer vandring på pedalen. Desse bremsene er vanskligare å få til å bremse likt, er vel såå seie håplause å få til eit skikkeleg system med etterjustering som virkar. (nettopp pga dette er trommelbrems helt uegna som frambremse)
Når alt dette er sagt er det ingen tvil om at trommelbrems er billigare å vedlikeholde og går gjerne 100000 - 150000 km utan problem.
Fading har ingenting spesielt med trommelbrems å gjør, det får man også på skiver.
Tull. Fading oppstår spesielt når temperaturen øker og på det punktet kan du vel ikke akkurat skyte champagnekorken i været for at trommelbremser leder vekk varme bra.
Har kjørt endel på bane og selv skivebremser har sine svakheter som man lett provoserer fram ved litt aktiv kjøring. Med trommelbremser kan man bare dra hjem.
Men at vedlikeholdsmessig er bedre, ja definitivt.
Beleggslipp på trommelbremser er ganske skummelt også. Låser fort hjulet. Med skive så mister du bremsene på hjulet som også er skummelt, men å få et låst bakhjul i 100km/t er livsfarlig. Neppe veldig ofte det skjer dog.
Ja, jeg skrev det. Effekten er dog at bremsen på det hjulet blir ubrukelig eller du oppdager feilen ved at stemplet skyver metallplaten som er igjen av klossen mot skiven. Begge deler er skummelt, men en låst trommel er fryktelig farlig.
Aldri så lenge jeg har eid den vet at væska blir fuktig og får ting til å ruste. Har tatt oljeskift etc men lett å "glemme" andre ting. Nå skal den byttes da
Desse bremsene er vanskligare å få til å bremse likt, er vel såå seie håplause å få til eit skikkeleg system med etterjustering som virkar.
(nettopp pga dette er trommelbrems helt uegna som frambremse)
Når alt dette er sagt er det ingen tvil om at trommelbrems er billigare å vedlikeholde og går gjerne 100000 - 150000 km utan problem.
Fading har ingenting spesielt med trommelbrems å gjør, det får man også på skiver.
Har kjørt endel på bane og selv skivebremser har sine svakheter som man lett provoserer fram ved litt aktiv kjøring. Med trommelbremser kan man bare dra hjem.
Men at vedlikeholdsmessig er bedre, ja definitivt.
Ei uventiletr bremseskive har vel ikkje noko bedre kjøling enn en trommel?