Lurer på om mercedes understellsbehandler bilene sine når de kommer til norge. Samt at de monterer megapulse på batteriene på sprinter og vito pga klimaet. Så visse grep foretar de seg.
Lurer på om mercedes understellsbehandler bilene sine når de kommer til norge. Samt at de monterer megapulse på batteriene på sprinter og vito pga klimaet. Så visse grep foretar de seg.
Heiste opp bilen i dag. Skiva var etter min mening ikke rusten, ett par harde nedbremsinger hadde nok vært ok, men nå bytter jeg skiver uansett ettersom klossene er dårlige på ene siden, samt at skivene er slitt ned en del. Kalipperen henger noe på ene siden, skal bestille rep sett. Bestiller alt fra uk så det blir "billig". Når det gjelder bremserøra så var de knapt rustene. Så lite rust hadde vært akseptert midt på døra på en ny mercedes Tok en flattrekker og skrapet det lett bort. Tok ett par puss med smergelpapir og de var blanke og fine. Det var to felt som var anmerket på kontrollen, de var ikke mange mm hver. Så det syns jeg er overdrivelse å måtte bytte dem. Resten av røra var strøkne. Håndbrekkwire på ene bakhjulet var helt fastrusta noe som har resultert i at ene bremseskoen er en del mer slitt enn den andre i en og samme trommel. Så jeg bestiller nye sko til begge tromlene, igjen fra uk. Ca 400 nok mot 1400nok i norge. Kjent merke fra uk, ukjent fabr. I norge (meca).
Så da slipper jeg kanskje unna med noen tusen i deler og litt tapt fritid.
Tenkte å bytte bremsevæske selv, googla og ser det er en del smarte vakumsystemer til noen få hundrelapper. Noen erfaringer med disse?
Vår 9 år gamle, norsksolgte e-klasse har noen prikker i hjulbuen bak. Møkkabil, like greit å sende rett i pressa ... Det er STOR forskjell på e-klasse (og noen andre modeller) fra midten av 90-tallet, og de som kom etterpå.
Sånne "pizzabiler" som transit connect er vanligvis ikke bygget for å vare særlig mange år. At det hagler feil på bremsene etter såpass "kort" tid tyder jo ikke akkurat på at ting er laget for å vare. Til sammenlikning byttet jeg calippere bak på min 1992-modell Mercedes "E-klasse" nå i høst, da de hadde begynt å henge. Etter bare 540.000 km? Reklamasjon?
Appropos eu-kontroll, så er det fullt mulig å ta bilen til statens vegvesen og be dem gå gjennom hvis du er misfornøyd med verkstedet. Hvis de kommer til et annet resultat, kan i verste fall verkstedet miste bevilgningen sin. Det er sikkert noen som spekulerer i å gi litt ekstra mye feil i håp om å få utbedre, men det er også "bare mennesker" som gjør kontrollen, og det er mye skjønn inne i bildet. Det høres ut som i hvert fall en del av feilene kanskje var berettiget allikevel?
Signatur
Prøver å gjøre det skikkelig med en gang. Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Vår 9 år gamle, norsksolgte e-klasse har noen prikker i hjulbuen bak. Møkkabil, like greit å sende rett i pressa ... Det er STOR forskjell på e-klasse (og noen andre modeller) fra midten av 90-tallet, og de som kom etterpå.
Sånne "pizzabiler" som transit connect er vanligvis ikke bygget for å vare særlig mange år. At det hagler feil på bremsene etter såpass "kort" tid tyder jo ikke akkurat på at ting er laget for å vare. Til sammenlikning byttet jeg calippere bak på min 1992-modell Mercedes "E-klasse" nå i høst, da de hadde begynt å henge. Etter bare 540.000 km? Reklamasjon?
Appropos eu-kontroll, så er det fullt mulig å ta bilen til statens vegvesen og be dem gå gjennom hvis du er misfornøyd med verkstedet. Hvis de kommer til et annet resultat, kan i verste fall verkstedet miste bevilgningen sin. Det er sikkert noen som spekulerer i å gi litt ekstra mye feil i håp om å få utbedre, men det er også "bare mennesker" som gjør kontrollen, og det er mye skjønn inne i bildet. Det høres ut som i hvert fall en del av feilene kanskje var berettiget allikevel?
Derfor tar man kontrollen hos naf og utbedring/etterkontroll på verksted
Signatur
Fagutdannet tavlemontør og jobber som tavlebygger. Før var kallenavnet mitt tavlebyggern.
Oi. Traff jeg ett litt ømt punkt kanskje? Snakk om å fyre av for en så liten spøk. Kjenner ikke e klasse, men c, vito/viano og sprinter. er ikke mange km/år på baken før vito og sprinter ruster som fy. Og sammenlikne en E klasse med Connect er godt gjort. E klasse før 96 er nok det beste mercedes har hatt, så de vet jeg er gode. Nå har jeg byttet ett kyllingbein på nesten 50.000 km så driftsikkerheten/kvaliteten syns jeg at er god. Selv om det nå kommer noen feil på eu kontrollen. I hovedsak er det to feil som har bidratt til at ting må byttes. En kalipper som henger og en rusten håndbrekkwire. Så kan man jo si at om jeg hadde vært mer påpasselig hadde jeg ikke måtte bytte f.eks skiver. Kos deg med din E klasse
Poenget mitt var at en sånn pizzabil er ikke laget for å vare lenge, så etter 7 år i nordisk klima, er det ikke så rart at det begynner å bli slitent.
(og at de nyere mercedesene heldigvis er veldig mye bedre enn de som kom midt på 90-tallet)
Signatur
Prøver å gjøre det skikkelig med en gang. Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Ang pizzabil. Har noen sette en Ford Courier på veien i det siste. Jeg kjøpte en slik bil for mange år siden. Den hadde en motor feil, men jeg endte med å hive bilen da den hadde alvorlige rustskader. Alle disse bilene hadde rustskader ved hjulbuene bak, men da jeg sjekket bedre var det skader på mange bærende deler, selv langt opp på bilen. Rusbeskyttelse var det lite av.
I de siste årene har jeg kjørt VW. (Flere biler fra 93 og nyere) Disse har rustet lite. På de nyeste med fullforsiket karosseri har det ikke vært noe rustproblem bortsett fra litt bremsegreier. Jeg kjører bla en Caddy som ikke er ekstra rustbeskyttet. (8 år? samme modell som selges nå bare at den er faceliftet, ikke den gamle Polo typen) Det er kun rust der steiner har ødelagt lakken. Denne bilen har kun kjørt på ultrahardsaltete veier om vinteren. Det er nok en viss forskjell på pizzabiler. Couriern var mindre enn 8 år da den ble spiker.
http://www.dagbladet.no/2011/11/30/tema/motor/klikk/bil/19227402/
Før var kallenavnet mitt tavlebyggern.
Heiste opp bilen i dag. Skiva var etter min mening ikke rusten, ett par harde nedbremsinger hadde nok vært ok, men nå bytter jeg skiver uansett ettersom klossene er dårlige på ene siden, samt at skivene er slitt ned en del. Kalipperen henger noe på ene siden, skal bestille rep sett. Bestiller alt fra uk så det blir "billig". Når det gjelder bremserøra så var de knapt rustene. Så lite rust hadde vært akseptert midt på døra på en ny mercedes Tok en flattrekker og skrapet det lett bort. Tok ett par puss med smergelpapir og de var blanke og fine. Det var to felt som var anmerket på kontrollen, de var ikke mange mm hver. Så det syns jeg er overdrivelse å måtte bytte dem. Resten av røra var strøkne. Håndbrekkwire på ene bakhjulet var helt fastrusta noe som har resultert i at ene bremseskoen er en del mer slitt enn den andre i en og samme trommel. Så jeg bestiller nye sko til begge tromlene, igjen fra uk. Ca 400 nok mot 1400nok i norge. Kjent merke fra uk, ukjent fabr. I norge (meca).
Så da slipper jeg kanskje unna med noen tusen i deler og litt tapt fritid.
Tenkte å bytte bremsevæske selv, googla og ser det er en del smarte vakumsystemer til noen få hundrelapper. Noen erfaringer med disse?
Der du renser bremserør for rust, så avfett dem og få på noe lakk i etterkant, eller annen god beskyttelse.
Sånne "pizzabiler" som transit connect er vanligvis ikke bygget for å vare særlig mange år. At det hagler feil på bremsene etter såpass "kort" tid tyder jo ikke akkurat på at ting er laget for å vare. Til sammenlikning byttet jeg calippere bak på min 1992-modell Mercedes "E-klasse" nå i høst, da de hadde begynt å henge. Etter bare 540.000 km? Reklamasjon?
Appropos eu-kontroll, så er det fullt mulig å ta bilen til statens vegvesen og be dem gå gjennom hvis du er misfornøyd med verkstedet. Hvis de kommer til et annet resultat, kan i verste fall verkstedet miste bevilgningen sin. Det er sikkert noen som spekulerer i å gi litt ekstra mye feil i håp om å få utbedre, men det er også "bare mennesker" som gjør kontrollen, og det er mye skjønn inne i bildet. Det høres ut som i hvert fall en del av feilene kanskje var berettiget allikevel?
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Derfor tar man kontrollen hos naf og utbedring/etterkontroll på verksted
Før var kallenavnet mitt tavlebyggern.
(og at de nyere mercedesene heldigvis er veldig mye bedre enn de som kom midt på 90-tallet)
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
I de siste årene har jeg kjørt VW. (Flere biler fra 93 og nyere) Disse har rustet lite. På de nyeste med fullforsiket karosseri har det ikke vært noe rustproblem bortsett fra litt bremsegreier. Jeg kjører bla en Caddy som ikke er ekstra rustbeskyttet. (8 år? samme modell som selges nå bare at den er faceliftet, ikke den gamle Polo typen) Det er kun rust der steiner har ødelagt lakken. Denne bilen har kun kjørt på ultrahardsaltete veier om vinteren. Det er nok en viss forskjell på pizzabiler. Couriern var mindre enn 8 år da den ble spiker.