Onkel og tante har en Mercedes E-klasse og en Bmw 1-serie i garasjen. Begge er omkring 5 år gamle. Har lagt merke til at bremseskivene er helt frie for rust på begge to. Så det finnes vel noen form for behandling som produsentene kan gjøre for å hindre rust, selv om det ikke er snakk om "rustfritt stål" i nevnte forstand..
Det er i alle fall store forskjeller ulike produsenter i mellom. Og da tenker jeg særlig på originale varer versus uoriginale. Sistnevnte har jeg dårlige erfaringer med, men jeg vet det innimellom kan være fullt brukanes likevel..
Signatur
Arkitekttegnet moderne enebolig i rå betong / vedlikeholdsfritt treverk. Byggestart 24.10.2011. Innflytting torsdag 9. august 2012.
Ang pizzabil. Har noen sette en Ford Courier på veien i det siste. Jeg kjøpte en slik bil for mange år siden. Den hadde en motor feil, men jeg endte med å hive bilen da den hadde alvorlige rustskader. Alle disse bilene hadde rustskader ved hjulbuene bak, men da jeg sjekket bedre var det skader på mange bærende deler, selv langt opp på bilen. Rusbeskyttelse var det lite av.
I de siste årene har jeg kjørt VW. (Flere biler fra 93 og nyere) Disse har rustet lite. På de nyeste med fullforsiket karosseri har det ikke vært noe rustproblem bortsett fra litt bremsegreier. Jeg kjører bla en Caddy som ikke er ekstra rustbeskyttet. (8 år? samme modell som selges nå bare at den er faceliftet, ikke den gamle Polo typen) Det er kun rust der steiner har ødelagt lakken. Denne bilen har kun kjørt på ultrahardsaltete veier om vinteren. Det er nok en viss forskjell på pizzabiler. Couriern var mindre enn 8 år da den ble spiker.
Courier var en særdeles dårlig bil Den var bygget på Fiesta platformen (så det kan jo ikke bli rare varebilen), mens Connecten er bygget på egen. Bremser og pizzabiler er tydeligvis skralle greier. Har to bekjente som begge har Caddyer (08 og 09 mod om jeg ikke husker feil) Den ene som har gått ca samma som min måtte bytte alle skiver, rør og en eller to calippere. Den andre har også byttet bremsedeler. Fordelen med disse bilene er at delene er billige. Ikke kjenner jeg Caddy, men har nå kjøpt inn Skiver og klosser foran, bremsesko bak, monteringssett, 1x rep.set til kalipper, komplett håndbrekkwire bak og bremsevæske fra mekonomen med noe rabatt. Havner på ca 2500 - 3000,- så da droppet jeg å bestille fra det store utland. Og da bytter jeg mer enn jeg egentlig må, men siden jeg alikevell må ha opp tromlene bak for å bytte wire så skifter jeg skoene også. Og jeg er ikke i tvil, hadde jeg vraket denne bilen hadde jeg kjøpt meg en lik en, dog ikke med 75HK... Fordelen med mine 75 HK er at når jeg setter meg inn i Avensisen våres med 125HK går den som en rakkett!
Angående pizzabil så har jeg en 2003 modell Yaris Verso diesel.
Da jeg kjøpte den for 4 år siden hadde den gått 97k og hadde vært kondemnert en gang (kjøpte den ferdig reparert fra oppretter).
Nå har den gått 155k og i den perioden har den vært på 2 EU kontroller, begge med null feil. Eneste som har blitt gjort av vedlikehold er er oljeskift bytte av, luft, olje og drivstoff filtre, skiver og klosser foran samt vifte og servoreim. Det er gjort av eier og bilen har ikke vært på service siden 09. Fortsatt ikke en rustflekk på bilen og NAF mannen påpekte at bilen var i god stand på EU forrige måned.
Hvis ikke det sier noe om kvaliteten på bilen så vet ikke jeg.
Dessuten er det stort sett for lave hastigheter til at vi bremser hardt nok. De bakre bremsene er stort sett innaktive, og ruster fortere fast.
Når det er MULIG så ta en hardere oppbremsing i en lengre bakke osv. Bruk også håndbrekket fast, dra iallefall i spaken innimellom så ting beveger på seg.
Det er ikke bare bremsene som har blitt dårligere. Verkstedene har vel så å si kutta ut alt som heter smøring og vedlikehold av bremser (samme med dørhengsler osv). De hiver det gamle av, og på med nytt. Å skifte bremser selv kan være en fordel. Bruke litt ekstra tid på å gjøre rent, og smøre diverse punkter med riktig fett/pasta. Har aldri hatt noe problem med at ting henger så lenge det er biler jeg har utført service og reperasjoner på selv. De få minuttene ekstra med rengjøring og smøring sparer en for mye plunder.
Dessuten er det stort sett for lave hastigheter til at vi bremser hardt nok. De bakre bremsene er stort sett innaktive, og ruster fortere fast.
Når det er MULIG så ta en hardere oppbremsing i en lengre bakke osv. Bruk også håndbrekket fast, dra iallefall i spaken innimellom så ting beveger på seg.
Det er ikke bare bremsene som har blitt dårligere. Verkstedene har vel så å si kutta ut alt som heter smøring og vedlikehold av bremser (samme med dørhengsler osv). De hiver det gamle av, og på med nytt. Å skifte bremser selv kan være en fordel. Bruke litt ekstra tid på å gjøre rent, og smøre diverse punkter med riktig fett/pasta. Har aldri hatt noe problem med at ting henger så lenge det er biler jeg har utført service og reperasjoner på selv. De få minuttene ekstra med rengjøring og smøring sparer en for mye plunder.
på verkstedet jeg bruker smører de opp bremsene på hver service. Og bruk ikke håndbrekket med mindre det er behov. Fastlåste bakhjul er ikke noe tess
Signatur
Fagutdannet tavlemontør og jobber som tavlebygger. Før var kallenavnet mitt tavlebyggern.
på verkstedet jeg bruker smører de opp bremsene på hver service. Og bruk ikke håndbrekket med mindre det er behov. Fastlåste bakhjul er ikke noe tess
Da gir du opp parkeringsbremsen på en mengde biler. Brukes det ikke så ruster det i stykker. Du er mer plaget med at det fryser etc.
Er man veldig plaget med at parkeringsbremsen henger seg så er sjansen stor for at tiden er moden for å overhale dem/skifte wire. Med mindre det er helt feildesignet i utgangspunktet og da er det hele bare å gi opp.
på verkstedet jeg bruker smører de opp bremsene på hver service. Og bruk ikke håndbrekket med mindre det er behov. Fastlåste bakhjul er ikke noe tess
Da gir du opp parkeringsbremsen på en mengde biler. Brukes det ikke så ruster det i stykker. Du er mer plaget med at det fryser etc.
Er man veldig plaget med at parkeringsbremsen henger seg så er sjansen stor for at tiden er moden for å overhale dem/skifte wire. Med mindre det er helt feildesignet i utgangspunktet og da er det hele bare å gi opp.
Vel, et par dager stillstand på en mengde eldre biler så er det jokketid på asfalten. Håndbrekk brukes i bakker, ikke på flat mark
Signatur
Fagutdannet tavlemontør og jobber som tavlebygger. Før var kallenavnet mitt tavlebyggern.
Jeg mener defekte bremsesystem skal repareres. Og det skal tåle å brukes.
Man bruker parkbrems der det er hensiktsmessig. Det å ikke bruke parkbrems fordi man er redd den skal henge pga feil eller lign. er for meg stupid.
Det var faktisk et dødsfall for ikke lenge siden hvor jeg bor. En kar hadde kjøpt bensin og skulle betale. Da trilte bilen sakte ned en veldig slakk helning, ca 50 meter. En mann ble da kvestet mot en annen bil og døde seinere av skadene.
At bremsesko ruster fast ved lite bruk kan skje med helt nye biler, det skjer ofte om vinteren når jeg bruker leiebiler i jobbsammenheng og de ikke er brukt på noen uker.
Bilene mine står ofte stille lenge og det merkes på bremsene. Så under bruk bruker jeg "move" på det meste. Spesielt kjøring om vinteren tærer mye på.
Det er i alle fall store forskjeller ulike produsenter i mellom. Og da tenker jeg særlig på originale varer versus uoriginale. Sistnevnte har jeg dårlige erfaringer med, men jeg vet det innimellom kan være fullt brukanes likevel..
Min byggeblogg her på forumet: http://www.byggebolig.no/index.php/topic,24165.0.html
Courier var en særdeles dårlig bil Den var bygget på Fiesta platformen (så det kan jo ikke bli rare varebilen), mens Connecten er bygget på egen. Bremser og pizzabiler er tydeligvis skralle greier. Har to bekjente som begge har Caddyer (08 og 09 mod om jeg ikke husker feil) Den ene som har gått ca samma som min måtte bytte alle skiver, rør og en eller to calippere. Den andre har også byttet bremsedeler. Fordelen med disse bilene er at delene er billige. Ikke kjenner jeg Caddy, men har nå kjøpt inn Skiver og klosser foran, bremsesko bak, monteringssett, 1x rep.set til kalipper, komplett håndbrekkwire bak og bremsevæske fra mekonomen med noe rabatt. Havner på ca 2500 - 3000,- så da droppet jeg å bestille fra det store utland. Og da bytter jeg mer enn jeg egentlig må, men siden jeg alikevell må ha opp tromlene bak for å bytte wire så skifter jeg skoene også. Og jeg er ikke i tvil, hadde jeg vraket denne bilen hadde jeg kjøpt meg en lik en, dog ikke med 75HK... Fordelen med mine 75 HK er at når jeg setter meg inn i Avensisen våres med 125HK går den som en rakkett!
Da jeg kjøpte den for 4 år siden hadde den gått 97k og hadde vært kondemnert en gang (kjøpte den ferdig reparert fra oppretter).
Nå har den gått 155k og i den perioden har den vært på 2 EU kontroller, begge med null feil. Eneste som har blitt gjort av vedlikehold er er oljeskift bytte av, luft, olje og drivstoff filtre, skiver og klosser foran samt vifte og servoreim. Det er gjort av eier og bilen har ikke vært på service siden 09. Fortsatt ikke en rustflekk på bilen og NAF mannen påpekte at bilen var i god stand på EU forrige måned.
Hvis ikke det sier noe om kvaliteten på bilen så vet ikke jeg.
Når det er MULIG så ta en hardere oppbremsing i en lengre bakke osv. Bruk også håndbrekket fast, dra iallefall i spaken innimellom så ting beveger på seg.
Det er ikke bare bremsene som har blitt dårligere. Verkstedene har vel så å si kutta ut alt som heter smøring og vedlikehold av bremser (samme med dørhengsler osv). De hiver det gamle av, og på med nytt. Å skifte bremser selv kan være en fordel. Bruke litt ekstra tid på å gjøre rent, og smøre diverse punkter med riktig fett/pasta. Har aldri hatt noe problem med at ting henger så lenge det er biler jeg har utført service og reperasjoner på selv. De få minuttene ekstra med rengjøring og smøring sparer en for mye plunder.
på verkstedet jeg bruker smører de opp bremsene på hver service. Og bruk ikke håndbrekket med mindre det er behov. Fastlåste bakhjul er ikke noe tess
Før var kallenavnet mitt tavlebyggern.
Er man veldig plaget med at parkeringsbremsen henger seg så er sjansen stor for at tiden er moden for å overhale dem/skifte wire. Med mindre det er helt feildesignet i utgangspunktet og da er det hele bare å gi opp.
Vel, et par dager stillstand på en mengde eldre biler så er det jokketid på asfalten. Håndbrekk brukes i bakker, ikke på flat mark
Før var kallenavnet mitt tavlebyggern.
Man bruker parkbrems der det er hensiktsmessig. Det å ikke bruke parkbrems fordi man er redd den skal henge pga feil eller lign. er for meg stupid.
Det var faktisk et dødsfall for ikke lenge siden hvor jeg bor. En kar hadde kjøpt bensin og skulle betale. Da trilte bilen sakte ned en veldig slakk helning, ca 50 meter. En mann ble da kvestet mot en annen bil og døde seinere av skadene.
At bremsesko ruster fast ved lite bruk kan skje med helt nye biler, det skjer ofte om vinteren når jeg bruker leiebiler i jobbsammenheng og de ikke er brukt på noen uker.
Bilene mine står ofte stille lenge og det merkes på bremsene. Så under bruk bruker jeg "move" på det meste. Spesielt kjøring om vinteren tærer mye på.