Er dette vanskeleg bør man revurdere om man er egna til å køyre bil.
Får vel det siden fotgymnastikk er et krav. Litt synd etter 1mill km skadefri kjøring gjennom flere ti-år, men må man så må man. :(
Vil fortsatt påstå at brækkstart gir best kontroll når det er vanskelige forhold: ingen siging av kjøretøy, ingen sliping av kobling, ingen kvelning av motor, og i godt selskap. :)
Selvsagt er det vel ikke noe problem å ta en bakkestart uten håndbrekket. Men jeg ser ikke poenget med å være "tøff" å gjøre det enn å bruke håndbrekket. Hele poenget er at man da har et lem til hver kontroll.
Om en idiot kommer til å havne inni meg fordi han triller bakover i en bakke, fordi han ikke skulle være kjærring og bruke håndbrekket, så kommer jeg til å gjøre kjerring ut av han.
Dessuten burde flere bruke håndbrekket når de parkerer bilene sine. Jeg har sett nok biler i min tid som kommer rullende. Folk har en overdreven tro på at kassene på 1500kg med fire hjul står som fjell uansett. Fysikk er kanskje ett fag alle som skulle ha lappen burde ha hatt, da en hel del tydligvis ikke er kjent med naturen lover.
Det var faktisk et dødsfall for ikke lenge siden hvor jeg bor. En kar hadde kjøpt bensin og skulle betale. Da trilte bilen sakte ned en veldig slakk helning, ca 50 meter. En mann ble da kvestet mot en annen bil og døde seinere av skadene.
Tenker du på den hendelsen på Statoil-stasjonen ved Spelhaugen, eller har det vært en identisk situasjon et annet sted i landet?
Hvordan gjør lastebiler det når de starter i bratt bakke med full last?
Traktor med last er relativt kurant, med håndgass er det bare å legge ut brems og inn clutch samtidig. Alternativt, kan du dra på brekket så lite som mulig mens det fortsatt sitter, gi gass og legge ut clutch. Husk å ta av brekket etterpå :) (Glemmer du dette,kan du påregene å måtte bytte av hydralikkolje 2 ganger (100-150 liter), bytte hydralikkfilter 3-4 ganger på rappen og bremsene, før du er kvitt all metallspon i hydraulikken).
Andre kuriositeter: Ikke trykk inn clutchen for brått når du pløyer i 7-9 km/t med 5 eller flere skjær på plogen. Det er som å kjøre inn i en betongvegg.
Med lastebil så har man en viss treghet (påløpstid) på luftbremsene så bakkestart er faktisk enklere med lastebil enn med personbil for en øvet sjåfør.
Får vel det siden fotgymnastikk er et krav. Litt synd etter 1mill km skadefri kjøring gjennom flere ti-år, men må man så må man. :(
Vil fortsatt påstå at brækkstart gir best kontroll når det er vanskelige forhold: ingen siging av kjøretøy, ingen sliping av kobling, ingen kvelning av motor, og i godt selskap. :)
Om en idiot kommer til å havne inni meg fordi han triller bakover i en bakke, fordi han ikke skulle være kjærring og bruke håndbrekket, så kommer jeg til å gjøre kjerring ut av han.
Dessuten burde flere bruke håndbrekket når de parkerer bilene sine. Jeg har sett nok biler i min tid som kommer rullende. Folk har en overdreven tro på at kassene på 1500kg med fire hjul står som fjell uansett. Fysikk er kanskje ett fag alle som skulle ha lappen burde ha hatt, da en hel del tydligvis ikke er kjent med naturen lover.
Tenker du på den hendelsen på Statoil-stasjonen ved Spelhaugen, eller har det vært en identisk situasjon et annet sted i landet?
Vår eksterne byggeblogg
Med lastebil så har man en viss treghet (påløpstid) på luftbremsene så bakkestart er faktisk enklere med lastebil enn med personbil for en øvet sjåfør.